platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
11-12 maj 2022, Kistamässan
Internationell konferens och mässa
inom Smart City kommer till Stockholm.
möten & Affärer
Nine Yards
går samman med Eventyr.
5-6 feb kostnadsfritt
Science Week 2-6 februari
för en hållbar värld - 60 programpunkter som livesänds digitalt.
upp till 30 personer
Scandic stärker erbjudandet för digital självbetjäning
– gäster kan nu boka möten direkt på webben.
11-12 mars 2022
Karlstad får ny golfmässa
– Scandinavian Golf Fair.
safety & Security
Norge utsetts till världens säkraste land
UAE kom på andra plats, men är säkrast när han går ensam.
30 intervjuer
Forskningsrapport om hybridevent släppt av IAPCO och AIPC
Inblick i hur hybridevent har utvecklats och de möjliga vägarna framåt.
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades på IBTM World Barcelona 2021
Hyllas som enorm framgång av både besökare och av arrangörerna.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
Får ny form och tar grepp om branschens viktigaste frågor.
RSS
rss_icon
Länkar
Europas största helintegrerade mötesplats finns i Göteborg

I morgon sker den officiella invigningen av Europas största integrerade mötesplats i cityläge. Investeringen på 1,2 miljarder kronor är Svenska Mässan-koncernens största genom tiderna.

Med de tre tornen och nya resurser ska den helintegrerade mötesplatsen ta upp kampen om de riktigt stora evenemangen på global nivå.

Sedan i mitten av november har hotellgäster kunnat boka rum i Gothia Towers nybyggda tredje torn mittemot Liseberg.

Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan, säger att satsningen syftar till att skapa tillväxt i verksamheten och att orderläget inför nästa år ser bra ut.

– Vi går nu in i ett år med en ny, högre kapacitet och räknar med flera hundra tusen fler besökare 2015. För första gången omsätter vi troligen mer än en miljard kronor nästa och kommande år, säger hon.

Det innebär också nyanställningar. Carin Kindbom bedömer att miljardsatsningen som gjorts genererar cirka hundra nya arbetstillfällen och främst inom hotellsektorn.

Det nya Tower 3 har 29 våningar, är 100 meter högt och därmed Göteborgs högsta hus. Tillsammans med påbyggnaden av mittentornet, en ny entré, nya restauranger, utvidgad lobby med mera, positionerar Svenska Mässan-koncernen sig på den europeiska möteskartan.

– Vi har bestämt oss för att ta en position. Vi vill bli den mest attraktiva mötesplatsen i Europa genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom.

Men avsikten med miljardinvesteringen är inte bara att locka internationella stormöten. Det handlar om att tilltala fler kundsegment, såväl större som mindre möten, mässor och events, om att bredda koncept och utbud.

– Vi vill skapa en dynamisk mötesplats. Vår ambition är att möta de varierande behoven och önskemålen från kunder och besökare: från det enkla till det mest påkostade. Man ska känna wow när man kommer hit, säger Carin Kindbom.

Hon konstaterar att de största mäss- och mötesprojekten fyller det egna hotellet och många andra hotell i Göteborg. Samspelet med staden är viktigt.

– Vår betydelse ska inte underskattas. För varje krona som spenderas i vår verksamhet, spenderas ytterligare två i staden.

Carin Kindbom säger att avsikten med utbyggnaden är att öka dessa flöden. Bland annat genom att vända sig till VIP-segmentet med femstjärniga Upper House högst upp i mittentornet. Liksom spaanläggningen i samma torn. 

Hon lyfter också fram den nya showarenan The Theatre.

– Att få uppleva en högklassig show innebär kanske att besökare kommer en dag tidigare eller stannar en natt längre. Det tjänar hela staden på. 
När det inte pågår någon show kan The Theatre-lokalen utnyttjas för bland annat företagsevent.

– Det är ytterligare ett av de segment vi vill utveckla. Vi har möjligheter att förädla event, skapa en företagsimage, erbjuda kunden både upplevelser och överraskningar som man inte kan få i en traditionell möteslokal.

Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, understryker den nya mötesanläggningens betydelse för staden:

– Att kunna erbjuda en mötesplats av hög internationell klass som ligger på gångavstånd till allt staden har att erbjuda i form av kultur, nöjen och shopping är det inte många som kan matcha. 
Det är med tillgänglighet, helhetslösningar och hållbarhet vi kan hävda oss i konkurrensen.

Foto: Anna Hult