platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
RSS
rss_icon
Länkar
Europas största helintegrerade mötesplats finns i Göteborg

I morgon sker den officiella invigningen av Europas största integrerade mötesplats i cityläge. Investeringen på 1,2 miljarder kronor är Svenska Mässan-koncernens största genom tiderna.

Med de tre tornen och nya resurser ska den helintegrerade mötesplatsen ta upp kampen om de riktigt stora evenemangen på global nivå.

Sedan i mitten av november har hotellgäster kunnat boka rum i Gothia Towers nybyggda tredje torn mittemot Liseberg.

Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan, säger att satsningen syftar till att skapa tillväxt i verksamheten och att orderläget inför nästa år ser bra ut.

– Vi går nu in i ett år med en ny, högre kapacitet och räknar med flera hundra tusen fler besökare 2015. För första gången omsätter vi troligen mer än en miljard kronor nästa och kommande år, säger hon.

Det innebär också nyanställningar. Carin Kindbom bedömer att miljardsatsningen som gjorts genererar cirka hundra nya arbetstillfällen och främst inom hotellsektorn.

Det nya Tower 3 har 29 våningar, är 100 meter högt och därmed Göteborgs högsta hus. Tillsammans med påbyggnaden av mittentornet, en ny entré, nya restauranger, utvidgad lobby med mera, positionerar Svenska Mässan-koncernen sig på den europeiska möteskartan.

– Vi har bestämt oss för att ta en position. Vi vill bli den mest attraktiva mötesplatsen i Europa genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom.

Men avsikten med miljardinvesteringen är inte bara att locka internationella stormöten. Det handlar om att tilltala fler kundsegment, såväl större som mindre möten, mässor och events, om att bredda koncept och utbud.

– Vi vill skapa en dynamisk mötesplats. Vår ambition är att möta de varierande behoven och önskemålen från kunder och besökare: från det enkla till det mest påkostade. Man ska känna wow när man kommer hit, säger Carin Kindbom.

Hon konstaterar att de största mäss- och mötesprojekten fyller det egna hotellet och många andra hotell i Göteborg. Samspelet med staden är viktigt.

– Vår betydelse ska inte underskattas. För varje krona som spenderas i vår verksamhet, spenderas ytterligare två i staden.

Carin Kindbom säger att avsikten med utbyggnaden är att öka dessa flöden. Bland annat genom att vända sig till VIP-segmentet med femstjärniga Upper House högst upp i mittentornet. Liksom spaanläggningen i samma torn. 

Hon lyfter också fram den nya showarenan The Theatre.

– Att få uppleva en högklassig show innebär kanske att besökare kommer en dag tidigare eller stannar en natt längre. Det tjänar hela staden på. 
När det inte pågår någon show kan The Theatre-lokalen utnyttjas för bland annat företagsevent.

– Det är ytterligare ett av de segment vi vill utveckla. Vi har möjligheter att förädla event, skapa en företagsimage, erbjuda kunden både upplevelser och överraskningar som man inte kan få i en traditionell möteslokal.

Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, understryker den nya mötesanläggningens betydelse för staden:

– Att kunna erbjuda en mötesplats av hög internationell klass som ligger på gångavstånd till allt staden har att erbjuda i form av kultur, nöjen och shopping är det inte många som kan matcha. 
Det är med tillgänglighet, helhetslösningar och hållbarhet vi kan hävda oss i konkurrensen.

Foto: Anna Hult