nyheter
flygindustrin
Swedavias trafikstatistik för juli 2020:
passagerarna minskade med 87 procent.
hotellnytt
Skandinaviens första Radisson Red
öppnar i Aarhus, Danmark.
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
RSS
rss_icon
Länkar
Lunds universitet drar igång jätteprojekt om strategisk kommunikation
Varje år lägger företag, organisationer och myndigheter ner närmare 40 miljarder kronor på kommunikation. Man antar att kommunikation är avgörande för effektiviteten, för att skapa och behålla intressenters förtroende och för organisationers utveckling och image. Men hur väl stämmer detta med verkligheten?

– Det finns förhållandevis lite forskning på området, säger professorn i strategisk kommunikation, Mats Heide, som tillsammans med kollegorna Jesper Falkheimer, Howard Nothhaft, Sara von Platen och Charlotte Simonsson har dragit igång det största projektet någonsin i Sverige med fokus på kommunikativa organisationer.

Forskarna kommer att vända ut och in på organisationers kommunikationsverksamhet, både privata och offentliga. Vilket värde ger och vilken betydelse har kommunikation för varumärkesbyggande, kriser, förändringar, opinionsbildning och CSR (Corporate Social Responsibility)? Syftet är att fastställa kommunikationens betydelse för verksamheters framgång och hur väl de når sina mål.

Både företag och offentliga organisationer ska delta i projektet. Det är också dessa som står för finansieringen, vilket är en unik form inom samhällsvetenskaplig forskning. Dessutom finansieras projektet av Helsingborgs stad och yrkesföreningen Sveriges Kommunikatörer. Totalt kommer projektet att omfatta ca 6 miljoner kronor.

Projektet drivs av Institutionen för strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg i samarbete med Sveriges kommunikatörer.

– Sveriges Kommunikatörer har tidigare varit med och finansierat forskning vid Handelshögskolan om kommunikatörens roll i ledarskapet. Resultat fick stor uppmärksamhet internationellt och har präglat yrkets utveckling. Det här är den naturliga fortsättningen på det projektet och vi tror att det kommer att ha stor betydelse för att definiera den strategiska kommunikationens betydelse i en organisation och se vad som kommer att krävas av oss framöver, säger Cecilia Schön Jansson, vd för Sveriges Kommunikatörer.

Projektet kommer löpa under tre år och resultera i ett antal rapporter och artiklar i vetenskapliga tidsskrifter. Resultaten ska också presenteras i en bok riktad till praktiker. Under projektet kommer forskarna att samverka med organisationerna och gemensamt skapa nya kunskaper.

De organisationer som deltar i projektet är Eon, Göteborgs stad, Länsstyrelsen Västernorrland, Malmö stad, NCC, Polismyndigheten, PostNord, Stockholms stad och Västra Götalandsregionen. Det finns ännu möjlighet för ytterligare två företag att delta i projektet.