nyheter
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Artexis Easyfairs och SMG i strategiskt samarbete

Eric Everard, vd för Artexis Easyfairs och Wes Westley, vd för SMG, har  startat ett joint venture-bolag, Artexis-SMG.

Företaget baseras i Bryssel och ska erbjuda specialiserade tjänster inom anläggningsförvaltning i och utanför Europa. Den svenske mässentreprenören Håkan Gershagen blir bolagets chef med titeln Vice President, Business Development.

SMG har en portfölj på 74 mäss- och kongressanläggningar, och ligger i framkant när det gäller handlar om förvaltningen av offentliga anläggningar.

I Europa finns det enligt Eric Everard en stark efterfrågan på specilistkompetens från offentliga och privata ägare av mäss- och kongressanläggningar.

– Det kan handla om att maximera intäkterna samt att hjälpa ägarna att vara värdar för de allra viktigaste och bästa eventen. Vårt nya samarbete har mycket bra förutsättningar att möta den efterfrågan, säger Eric Everard.

– Vi delar samma värderingar och har en gemensam tro på energigivande effekter som arenor kan ha på den lokala ekonomin, säger Wes Westley.

Det nya företaget ska fungera oberoende av Artexis Easyfairs verksamhet som egen eventarrangör. Bolaget ska arbeta enligt SMGs formel för professionellt event management och tillämpa den i ett europeiskt sammanhang.

– Kombinationen av lokalt baserad Artexis-SMG-personal, med sina djupa kunskaper om de europeiska marknaderna, och SMGs processer levererar mervärde till våra kunder, säger Eric Everard.

Gregg Caren är vice vd för för SMGs kongresscenteravdelning. Han säger att för kongressplanerare erbjuder de sina nordamerikanska kunder en exponering i Europa som kan vara oöverkomligt dyr att köpa själv.

Han förklarar att de använder hela skalan av elektroniska funktioner, inklusive en patentskyddad online-evenemangskalender och bokningssystem.

Det gör det möjligt för försäljningscheferna på samtliga anläggningar att dela leads och co-försälja utrymmen i deras fastigheter.

– Fastighetsägarna kan utnyttja den fulla kraften som skapats och är grunden för att skicka affärerna i deras väg. Dessutom får också eventplanerare möjlighet att kontrollera våra arenor och tillgänglighet dygnet runt, säger Gregg Caren.

Det gemensamma företagets omedelbara geografiska räckvidd sträcker sig över hela Europa med undantag för Belgien och Sverige där Artexis redan är en aktör när det gäller arenamanagement. Bolaget har åtta anläggningar. Två av dem är Kistamässan och Malmömässan.