platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards finalist i European Best Event Awards

– Det tog oss tio år att bli så bra att vi kunde tävla i European Best Event Awards. Nu är vi ”shortlistade” för den bästa interna kommunikationslösningen 2014, säger Daniel Da Silva, creative director för Nine Yards.

Den 23 och 24 oktober är det dags för EuBEA som genomförs i spanska Sevilla. Nine Yards tävlar i Business to Internal-kategorin för arbetet med kommunikationskonceptet "We Are Giants" för Elgiganten Sverige.

Hemelektronikkedjans mål är att vara landets mest attraktiva arbetsgivare inom detaljhandeln. Inom företaget tror de på människans inneboende kraft och har som filosofi att motivera och möjliggöra för alla medarbetare att växa och utvecklas inom företaget.

Frågan Nine Yards ställde sig var: Hur kan vi driva engagemanget och kommunikationen internt i en kedja med 75 varuhus och flera tusen medarbetare?

– Vi insåg att möjligheterna inom koncernen är oändliga. Trettiosex av företagets 75 varuhuschefer började exempelvis som kassamedarbetare, säljare eller lagermedarbetare. Nittio procent av samtliga ledare har gjort samma resa och byggt sin yrkeskarriär internt, säger Daniel Da Silva.

Kommunikationskonceptet startade i våras med en musikfestival för Elgigantens alla medarbetare i Sverige. En heldag där hemelektronikkedjan stängde 75 varuhus för att träffas på riktigt.

Men Daniel Da Silva förklarar att konceptet är mer än så. Det är ett pågående arbete med digitala och fysiska kommunikativa nedslag.

Startskottet blev en festival i en hangar utanför Arlanda flygplats. Resultatet av ett gediget insiktsarbete där Nine Yards lyssnade till medarbetarnas behov och önskemål för att koppla ihop det med hemelektronikkedjans mål.

Upplevelserna spreds viralt före, under och efter eventet via sociala medier och övrig webbkommunikation som bland annat gav resultat i ökat engagemang och drivor av uppskattning.

– Det vi skapade handlar i slutänden om att vi försöker förändra människors beteenden genom att arbeta med deras attityd. Oavsett slutresultatet är nomineringen ett kvitto på att kampanjen och konceptet sticker ut och har gjort skillnad, säger Daniel Da Silva.

Niclas Eriksson, är vd för Elgiganten Sverige:

– Nine Yards har visat prov på en fantastisk strategisk och kreativ höjd. Det, tillsammans med en mycket stark projektledning, har gjort att vi ser stora förändringar bland våra medarbetares attityd, någonting som vi är säkra på lever kvar länge.

 

Case: we-are-giants/

The International Festival of Events and Live Communication: eubeafestival.com