platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Utländsk turism i Sverige större än svensk turism i utlandet
Enligt statistik från Riksbanken och SCB för kvartal tre 2009, var värdet av utländsk turism i Sverige för första gången större än värdet av svensk turism utomlands. Sverige har aldrig tidigare haft ett överskott i resevalutabalansen. Under kvartal tre spenderade utländska besökare i Sverige mer än 100 miljoner kronor mer än vad svenska resenärer spenderade utomlands. Detta visar att turismens bidrag till svensk ekonomi har stor betydelse.

Enligt statistiken konsumerade de utländska besökarna för totalt 26,5 miljarder kronor i Sverige under kvartal tre, som var en ökning med cirka sex procent från 2008. Samtidigt som turismens exportvärde (det vill säga utländsk besökares konsumtion i Sverige) fortsätter att öka, minskade importvärdet under kvartal tre (det vill säga svensk konsumtion vid resor utomlands) med nästan tio procent och var totalt 26,4 miljarder kronor.

Sedan 1993 har både exportvärdet (det vill säga utländsk besökares konsumtion i Sverige) och importvärdet (det vill säga svensk konsumtion vid resor utomlands) haft kraftiga ökningar. Importvärdet har i löpande priser ökat från 34,9 miljarder kronor 1993 till 100,4 miljarder kronor 2008 eller med 187 procent. Exportvärdet har under motsvarande period ökat från 20,7 miljarder kronor till 82,3 miljarder kronor eller med nästan 300 procent i löpande priser.