platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Kongresser inbringade 161 miljoner kr till Uppsala 2013

Förra året lämnade möten och konferenser omkring 161 miljoner kronor till Uppsalas turism, handel, boendeanläggningar och transportörer. Det visar en ny rapport om stadens mötesindustri som Uppsala Convention Bureau, UCB, har tagit fram.

Med bland annat två universitet, Svenska kyrkan och Akademiska sjukhuset är Uppsala en mötesintensiv stad. Varje år genomförs över 150 organisations- och föreningsmöten i staden, vilket innebär cirka 28 000 mötesdelegater. En delegat uppskattas lågt räknat att spendera i snitt 3 000 kronor per dygn.

– Kongresser och konferenser är en viktig del av stadens varumärke och bidrar till att stärka Uppsalas attraktionskraft som en stad att besöka, bo och arbeta i, men också till att bidra till en hållbar framtida stadsutveckling, säger Anna Lindström, verksamhetsansvarig för UCB som är en del inom Destination Uppsala.

UCB har som enda verksamhet i Uppsala en samlad mötesstatistik för hela staden, och får ofta frågor om hur mötesindustrin i staden ser ut.

– Vi har valt att ta fram en årsrapport som på ett samlat sätt kan ge svar på de frågor som olika aktörer har, men också svar på frågor som inte alltid ställs, säger Anna Lindström.

Hon berättar att med den årligen återkommande rapporten, genomförd med samma mätmetoder och nyckeltal, ska man kunna leverera jämförbara siffor med möjlighet att följa och påverka utvecklingen av mötesindustrin på lång sikt.

– Rapporten sammanfattar mötesindustrin i Uppsala och det föregående mötesåret. Med den i ryggen kan vi tydligare se vår fortsatta framtida potential som mötes- och evenemangsstad. Min förhoppning är att rapporten ska ligga till grund för många bra och kloka beslut för vår stad, säger Anna Lindström.

Hon konstaterar att fler nationella och internationella arrangemang med tillresta gäster bidrar till att lyfta fram fördelarna med staden, men sätter även ljuset på alla som arbetar för staden. Möten genererar tillväxt och skapar en synlighet för stadens forskning, företag och Uppsalas framsteg.

– Till de direkta ekonomiska effekterna av möten bör också kunskapsimporten värderas, eftersom en andel av möteseltagarna består av personer verksamma i Uppsala. I och med ett lokalt värdskap kan fler delta och lära, än när mötet arrangeras på en annan ort. Det har våra lokala värdar tagit fasta på, säger Anna Lindström.