nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubai värd för 100 internationella mötesplanerare

Den här helgen är Dubai värd för etthundra internationella mötes- och eventplanerare som genom sin närvaro stärker emiratets fokus på möten och evenemang.

Det är ett led i den omfattande strategin "Tourism Vision 2020" som har skapats för att öka medvetenheten om Dubais erbjudande som en ledande destination för företagsevenemang.

De inbjudna gästerna är delegater från Nord-och Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Mellanöstern.

Resan, en av de största i emiratets historia, har organiserats av Dubai Business Events, DBE. Det är den officiella Convention Bureaun som arbetar för att visa att  Dubai är en dynamisk värdstad för incentiveresor, möten, kongresser, events och konferenser.

Helgens program genomförs i nära samarbete med Dubai World Trade Centre, Emirates Airline, Dubais flygplatser, handelskammaren och industriministeriet.

Besöket är också en del av en pågående satsning för att öka antalet affärsbesökare till emiratet med mellan 50 till 75 procent fram till år 2020, vilket är målet enligt "Tourism Vision 2020".

– Att vi blir värd för etthundra inflytelserika mötesplanerare från alla hörn av världen, är ett av många initiativ som görs av oss för att behålla men framför allt starkt öka vår satsning på att bli en av världens ledande destinationer för möten och events, säger Steen Jakobsen, chef för Dubai Business Events och tidigare chef för Wonderful Copenhagens Convention Bureau.

I Dubais "Turism Vision 2020" finns utvecklingens färdplan utlagd, och regering och affärspartners inom den privata sektorn arbetar med målet att tillsammans  fördubbla antalet turister som besöker Dubai i 2020 upp från tio miljoner människor som besökte emiratet år 2012 till 20 miljoner om sex år.

Syftet med strategin är att fördubbla antalet fritidsresenärer till 17 miljoner år 2020 och samtidigt öka antalet affärsbesökare med 50 till 75 proent och upp till cirka 3,5 miljoner människor.

De inbjudna delegaterna ska i första hand introduceras till Dubais ökande utbud inom möten och events, men plats och tid ska också ges till en fördjupning i Dubais mötes- och eventindustri samt infrastruktur.

Delegationen ska besöka flera arenor, anläggningar och landmärken inklusive Dubai World Trade Centre som är värd för ungefär 50 procent av regionens mässor, utställningar och konferenser och själklart också den ikoniska Burj Dubai.

Delegaterna ska också besöka flera av emoratets främsta hotell och mötesarenor samt bjudas på delar av Dubais historia och kultur genom olika turer i Dubai Creek inklusive några av emiratets nyare stadsdelar.

Enligt Steen Jakobsen är de från emiratets sida övertygade om att den här satsningen, resan samt deras andra inplanerade evenemang, betalar sig i form av långsiktig utdelning för mötesindustrin men även för turismen.

– Vi tror inte att det finns något bättre sätt att utveckla Dubai än att ha fler och viktiare events här där beslutsfattare och starka påverkare upplever destinationens alla möjligheter, säger Steen Jakobsen. Vår infrastruktur, allt mer ökande tillgänglighet samt växande antal evenemang och kulturella referenser talar för sig själv, säger Steen Jakobsen.