platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference kommer till Göteborg
GIJC23 flyttas från Sydney, Australien till Göteborg 19–22 September 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Nissen: Managementavtalen hämmar värdetillväxten

– Hotellfastighetsägare bör successivt fasa ut managementavtal till förmån för incitamentsbaserade hyresavtal. Dagens ordning bromsar hotellfastighetens lönsamhet och värdetillväxt, säger Anders Nissen, vd för Pandox.

I morgon deltar han i en paneldebatten “A focus on the investors – leases” på Hotel Investment Conference Europe i London, där hotellfastighetsbranschens avtalsformer ska diskuteras.

Traditionella managementavtal bygger på att fastighetsägaren uppdrar åt ett varumärke att driva hotellet mot en "management fee", ofta som en andel av hotellets försäljning.

I vissa fall betalar fastighetsägaren utöver det även ut en "incentive fee" som baseras på hotellets resultat, men den utgör i allmänhet en mindre del.

– Eftersom omsättningens och distributionsstrategier styr varumärkenas vinst innebär avtalsstrukturen att bolagen fokuserar på att maximera intäkterna, säger Anders Nissen.

Enligt honom hamnar frågor kring produktivitet, lönsamhet och smarta investeringar i skymundan, något som går stick i stäv med fastighetsägarens intressen då de frågorna är de viktigaste kriterierna för värdetillväxt i en hotellfastighet.

Kännetecknande för managementavtal är även att fastighetsägaren står för alla investeringar i fastigheten.

Fastighetsägaren befinner sig i situationen att både svara för verksamhet och samtliga investeringar, medan operatören – som kontrollerar värdekedjan – delar uppsidan, men inte har del i vare sig risk eller investeringar.

Lösningen är, enligt Anders Nissen, incitamentsbaserade hyresavtal. Den hyra operatören betalar baseras på rörelsens omsättning, och kostnader för investeringar och produktutveckling fördelas på ett sätt som skapar gemensamma drivkrafter.

– Avtalsformen ger incitament för operatören att driva lönsamheten genom att öka intäkter, minska kostnader och satsa på långsiktiga investeringar i produkten, säger han. Parterna delar både på upp- och nedsida där kapital, potential och risk är i rimlig balans mellan parterna.

Pandox är en av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden när det gäller geografisk spridning, antal hotell, varunamn och storlek.

I portföljen ingår 105 hotell, ett kongresscenter, sexton operativa verksamheter, med 22 000 rum i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Schweiz, Bahamas och Kanada.

Hotellen drivs i olika driftsformer under varunamn som Scandic, Hilton, Intercontinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Best Western, Rantasipi, Omena eller genom oberoende distributionskanaler.