platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk innovation på International Broadcasting Convention

De närmaste dagarna arrangerar Business Sweden en svensk paviljong i Amsterdam på International Broadcasting Convention, IBC, den viktigaste internationella mässan inom broadcastingindustrin.

IBC ger svenska företag möjlighet att träffa ledande aktörer inom den globala elektroniska media- och underhållningsbranschen. I fjol hade mässan över 50 000 besökare från 170 länder och över 1 600 utställare.

Andreas Rentner är handelssekreterare för Business Sweden i Benelux. Han konstaterar att Sverige har en stark tradition av innovation inom media- och underhållningsbranschen.

– Vi tar snabbt till oss nya digitala tekniker. Det har bidragit till att svenska företag har utvecklats och blivit världsledande inom bland annat sändningslösningar, nya medier och mobila system. IBC är ett ypperligt tillfälle att visa upp svensk expertis inom broadcasting.

Sex svenska företag deltar: Flowcine, Nexeven, Sprinkle, Videoplaza, Vidispine och Wyberry Technologies. De erbjuder lösningar inom broadcasting, allt från produkter och tjänster inom online video till trådlös överföring av datalösningar och tillbehör för professionella fotografer.

 

Bilden: I mars 2013 vann studenterna i Wyberry Technologies Venture Cups videopitchtävling, där de presenterade sin affärsidé kring en ny teknik för trådlös dataöverföring. Nu ställer de ut under IBC i Amsterdam och möter en storpublik.