De närmaste dagarna arrangerar Business Sweden en svensk paviljong i Amsterdam på International Broadcasting Convention, IBC, den viktigaste internationella mässan inom broadcastingindustrin.
IBC ger svenska företag möjlighet att träffa ledande aktörer inom den globala elektroniska media- och underhållningsbranschen. I fjol hade mässan över 50 000 besökare från 170 länder och över 1 600 utställare.
Andreas Rentner är handelssekreterare för Business Sweden i Benelux. Han konstaterar att Sverige har en stark tradition av innovation inom media- och underhållningsbranschen.
– Vi tar snabbt till oss nya digitala tekniker. Det har bidragit till att svenska företag har utvecklats och blivit världsledande inom bland annat sändningslösningar, nya medier och mobila system. IBC är ett ypperligt tillfälle att visa upp svensk expertis inom broadcasting.
Sex svenska företag deltar: Flowcine, Nexeven, Sprinkle, Videoplaza, Vidispine och Wyberry Technologies. De erbjuder lösningar inom broadcasting, allt från produkter och tjänster inom online video till trådlös överföring av datalösningar och tillbehör för professionella fotografer.
Bilden: I mars 2013 vann studenterna i Wyberry Technologies Venture Cups videopitchtävling, där de presenterade sin affärsidé kring en ny teknik för trådlös dataöverföring. Nu ställer de ut under IBC i Amsterdam och möter en storpublik.