platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsalas gästnätter fortsätter att öka
Statistiken för kommersiella gästnätter i Uppsala kommun visar en betydligt starkare utveckling än snittet i riket, en ökning med 9,3 procent jämfört med 2,8 procent för perioden januari–juli i år.

– Vi jobbar medvetet med marknadsföring mot valda målgrupper på marknader som Sverige, Tyskland och USA. Att ta marknadsandelar är viktigt ur konkurrenssynpunkt, säger Tiina Mykkänen, vd för Destination Uppsala.

Till och med juli i år har Uppsala haft totalt 335 000 kommersiella gästnätter, en ökning med 9,3 procent jämfört med förra året. Ökningen för landet totalt under samma period är 2,8 procent.

Juli som enskild månad ökade också, med 4,2 procent jämfört med i fjol. Övernattande svenskar ökade med 5,1 procent och utländska med 0,9. Motsvarande resultat för riket var en minskning med 1,2 procent, varav svenska gästnätter med 0,9 procent och utländska gästnätter med 2,1 procent.

Att antalet möten i form av kongresser, konserter och events också ökat kraftigt under året är en betydelsefull och bidragande orsak.

Övernattningar på enbart hotell i Uppsala kommun i juli ökade med 11 procent jämfört med samma period förra året. För riket ökade antalet hotellgästnätter med 5,7 procent.