nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsalas gästnätter fortsätter att öka
Statistiken för kommersiella gästnätter i Uppsala kommun visar en betydligt starkare utveckling än snittet i riket, en ökning med 9,3 procent jämfört med 2,8 procent för perioden januari–juli i år.

– Vi jobbar medvetet med marknadsföring mot valda målgrupper på marknader som Sverige, Tyskland och USA. Att ta marknadsandelar är viktigt ur konkurrenssynpunkt, säger Tiina Mykkänen, vd för Destination Uppsala.

Till och med juli i år har Uppsala haft totalt 335 000 kommersiella gästnätter, en ökning med 9,3 procent jämfört med förra året. Ökningen för landet totalt under samma period är 2,8 procent.

Juli som enskild månad ökade också, med 4,2 procent jämfört med i fjol. Övernattande svenskar ökade med 5,1 procent och utländska med 0,9. Motsvarande resultat för riket var en minskning med 1,2 procent, varav svenska gästnätter med 0,9 procent och utländska gästnätter med 2,1 procent.

Att antalet möten i form av kongresser, konserter och events också ökat kraftigt under året är en betydelsefull och bidragande orsak.

Övernattningar på enbart hotell i Uppsala kommun i juli ökade med 11 procent jämfört med samma period förra året. För riket ökade antalet hotellgästnätter med 5,7 procent.