platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
events skapar möten
Dundret
siktar på World Cup 2023.

Stolta vinnare
av Elmia Spark Award.
möten och affärer
Eventyr går samman med finska Tapaus
bildar Nordens största eventbyrå.
events skapar möten
Världsledande teknikkonferens
etableras i Skåne.
hotellnytt
Scandic inför 32-timmarsdygn
på sex utvalda hotell.
ett jobb till
Morsi Khaled
blir ny vd på Blique by Nobis.
pristagare
Årets Eventskåning 2019
till FK Göingarna och 10Mila.
forskning skapar möten
Nya centrumbildningen Navet
ska utforska hur framtiden låter.
hotellnytt
Peab bygger Scandichotell i Örebro
klart i januari 2022.

DreamHack presenterar
Nordic Esport Summit 2020, den 20 augusti i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsalas gästnätter fortsätter att öka
Statistiken för kommersiella gästnätter i Uppsala kommun visar en betydligt starkare utveckling än snittet i riket, en ökning med 9,3 procent jämfört med 2,8 procent för perioden januari–juli i år.

– Vi jobbar medvetet med marknadsföring mot valda målgrupper på marknader som Sverige, Tyskland och USA. Att ta marknadsandelar är viktigt ur konkurrenssynpunkt, säger Tiina Mykkänen, vd för Destination Uppsala.

Till och med juli i år har Uppsala haft totalt 335 000 kommersiella gästnätter, en ökning med 9,3 procent jämfört med förra året. Ökningen för landet totalt under samma period är 2,8 procent.

Juli som enskild månad ökade också, med 4,2 procent jämfört med i fjol. Övernattande svenskar ökade med 5,1 procent och utländska med 0,9. Motsvarande resultat för riket var en minskning med 1,2 procent, varav svenska gästnätter med 0,9 procent och utländska gästnätter med 2,1 procent.

Att antalet möten i form av kongresser, konserter och events också ökat kraftigt under året är en betydelsefull och bidragande orsak.

Övernattningar på enbart hotell i Uppsala kommun i juli ökade med 11 procent jämfört med samma period förra året. För riket ökade antalet hotellgästnätter med 5,7 procent.