platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
förädlar och förflyttar kunskap
VAK 2019
kommer till Halmstad med 700 deltagare.
Hotellnytt
Art Noveau
möter punk på Näsby Slott.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
– endast 2,5 år efter öppningen.
RSS
rss_icon
Länkar
100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg. Därför ersätts Storströmsbron av en ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln., skriver News Øresund.

Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Idag började moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Över 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag startar entreprenadmaskinerna ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet för den stora järnvägsutbyggnaden.

Tågresenärer och bilister får räkna med många år av trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när de över hundra broarna ska åtgärdas.

År 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

Nästa tisdag inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart år 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag bara köra i 120 kilometer i timmen.

Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn ökar hastigheten till 200 kilometer i timmen.

Mellan de båda städerna pågår redan bygget av en ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark erbjuder hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen.

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman