nyheter
flygnytt
Peab lägger ner driften
Ängelholm Helsingborg Airport tills vidare.
Omställning
Så blir Bokmässan 2020
ställs om till en digital bildningshubb.
framtiden kommer närmare
Eskilstuna kongresshus
står klart 2026.
stor utbyggnad på G
Chalmers Konferens & Restauranger
tar över Universeums restaurang- och eventverksamhet.
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
Handelskammarens pris
Philippe Longchamps
är Sveriges bästa lärare 2020.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
RSS
rss_icon
Länkar
100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg. Därför ersätts Storströmsbron av en ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln., skriver News Øresund.

Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Idag började moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Över 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag startar entreprenadmaskinerna ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet för den stora järnvägsutbyggnaden.

Tågresenärer och bilister får räkna med många år av trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när de över hundra broarna ska åtgärdas.

År 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

Nästa tisdag inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart år 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag bara köra i 120 kilometer i timmen.

Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn ökar hastigheten till 200 kilometer i timmen.

Mellan de båda städerna pågår redan bygget av en ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark erbjuder hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen.

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman