nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg. Därför ersätts Storströmsbron av en ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln., skriver News Øresund.

Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Idag började moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Över 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag startar entreprenadmaskinerna ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet för den stora järnvägsutbyggnaden.

Tågresenärer och bilister får räkna med många år av trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när de över hundra broarna ska åtgärdas.

År 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

Nästa tisdag inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart år 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag bara köra i 120 kilometer i timmen.

Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn ökar hastigheten till 200 kilometer i timmen.

Mellan de båda städerna pågår redan bygget av en ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark erbjuder hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen.

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman