platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg. Därför ersätts Storströmsbron av en ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln., skriver News Øresund.

Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Idag började moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Över 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag startar entreprenadmaskinerna ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet för den stora järnvägsutbyggnaden.

Tågresenärer och bilister får räkna med många år av trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när de över hundra broarna ska åtgärdas.

År 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

Nästa tisdag inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart år 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag bara köra i 120 kilometer i timmen.

Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn ökar hastigheten till 200 kilometer i timmen.

Mellan de båda städerna pågår redan bygget av en ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark erbjuder hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen.

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman