platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg. Därför ersätts Storströmsbron av en ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln., skriver News Øresund.

Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Idag började moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Över 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag startar entreprenadmaskinerna ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet för den stora järnvägsutbyggnaden.

Tågresenärer och bilister får räkna med många år av trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när de över hundra broarna ska åtgärdas.

År 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

Nästa tisdag inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart år 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag bara köra i 120 kilometer i timmen.

Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn ökar hastigheten till 200 kilometer i timmen.

Mellan de båda städerna pågår redan bygget av en ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark erbjuder hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen.

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman