platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
RSS
rss_icon
Länkar
Malmöfestivalen: höga besökssiffror trots regndagar
Malmöfestivalen har lockat till sig minst lika många besökare som förra året förutom under söndagens och måndagens ihållande regn. Det uppger Malmö stad.

Två dagars regn drog ned Malmöfestivalens besökstal, men i övrigt räknar arrangörerna med att matcha fjolårets siffror. Runt 25 000 personer såg konserten med Timbuktu.

– Vi har inte fått några officiella siffror än, men vi räknar med att det blir minst lika många besök som förra året, förutom under söndagen och måndagen då det var ett ihållande regn, säger kommunikatören Fredrik Hansson till News Öresund.

Malmöfestivalen har ett öppet festivalområde och därför går det inte att säga exakt hur många personer som besöker festivalen. De senaste åren har kommunen och polisen uppskattat att det rör sig om ungefär 1,2-1,4 miljoner besök vid varje festival.

Det är framför allt de stora konserterna som drar mycket folk. Vid Timbuktus konsert gjorde arrangörerna en så kallad ”mjuk stängning”, vilket innebär att vakter placeras ut vid infarterna för att informera om att torget är proppfullt.

– Då var det cirka 25 000 personer på torget. Så många var det inte på någon konsert förra året, säger Fredrik Hansson. Även First Aid Kit, Icona Pop och Nause fyllde torget, vilket innebär upp emot 20 000 åskådare.

– Festivalen har varit jättelugn. Trots mycket folk har vi knappt haft några incidenter. Våra mätningar visar att över 90 procent av besökarna känner sig trygga under festivalen, säger Fredrik Hansson. (News Øresund – Emilia Söelund)