platsannonser
Sigtunahöjden söker
Inhouse sales & booking.
nyheter
nytt jobb
Maria Tallén
ny hotelldirektör på Clarion Hotel Winn i Gävle
ny mässor skapar nya möten
Så skall Live Expo förändra mässbranschen.
Rivstartar med tre mässor i februari 2020.
Möten utvecklar språk
Språkforskare
från hela världen på kongress i Lund.
Fokus på det fysiska mötet
Easyfairs Nordic förstärker ledningsgruppen
med seniora profiler från Accenture och Sats.
många stjärnor på plats
Summer Design Week i Stockholm
bjuder in till designfest.
hotellnytt
Hotellikonen gör comeback
– Raffles Singapore öppnar igen.
Skapa kreativa möten
Elite Hotel satsar stort
på konferens i höga kusten.
forskning skapar möten
Tio miljoner
till forskning om hjärnans utveckling.
nya jobb
Easyfairs
stärker sin säljorganisation.
nytt jobb
Ny vd utsedd
för Meet in Reykjavík - Reykjavík Convention Bureau.
RSS
rss_icon
Länkar
Danmark planerar tågköp för 27 miljarder kr
Statliga danska järnvägsföretaget DSB vill köpa 275 nya tågset för motsvarande 27 miljarder svenska kronor fram till år 2030. Det framgår av den nya planen ”Fremtidens Tog” som i veckan lämnades till Transportministeriet, skriver nyhetsbyrån News Øresund. Kanske kan det inspirera också Sverige till liknande tankar?

Behovet av nya tåg i Danmark är en följd av beslutet om att bygga ut det danska järnvägsnätet så att det klarar höghastighetståg som ska gå i 250 kilometer i timmen mellan de större städerna. Därmed förverkligas den så kallade timmemodellen – att det tar högst en timme med tåg mellan Köpenhamn och Odense och från Odense till bland annat Aarhus och Esbjerg.

Järnvägssatsningen finansieras med den tågfond som regeringen kommit överens om med Dansk Folkeparti och Enhedslisten. Fonden på 28,5 miljarder danska kronor bildas genom en ökad beskattning av de danska oljefälten i Nordsjön.

DSB föreslår i sin nya plan att det utbyggda järnvägsnätet trafikeras med 275 nya tågsätt som beräknas kosta 20-22 miljarder danska kronor i inköp, vilket motsvarar mellan 25 och 27 miljarder svenska kronor.

Lärdomarna från skandalen med de italienska IC4-tågen, som ännu inte fungerar som de ska, gör att DSB vill införa tydligare regler vid upphandlingen av de nya tågen. De nya tågen ska bygga på beprövad teknik, leverantörerna ska förkvalificeras och underhållet ska kunna läggas ut på tågleverantören.

För att göra tågdriften mera rationell vill DSB införa ett system med tre standardmodeller.

 

• Regiontåg som ska köra i 160-180 kilometer i timmen.

• Fjärrtåg som kör i upp till 200 kilometer i timmen.

• Höghastighetståg som klarar hastigheter på 225-250 kilometer i timmen.

Innan upphandlingen kan inledas ska Transportministeriet godkänna upplägget och ge DSB i uppdrag att göra inköpen. (News Øresund)

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman