platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Danmark planerar tågköp för 27 miljarder kr
Statliga danska järnvägsföretaget DSB vill köpa 275 nya tågset för motsvarande 27 miljarder svenska kronor fram till år 2030. Det framgår av den nya planen ”Fremtidens Tog” som i veckan lämnades till Transportministeriet, skriver nyhetsbyrån News Øresund. Kanske kan det inspirera också Sverige till liknande tankar?

Behovet av nya tåg i Danmark är en följd av beslutet om att bygga ut det danska järnvägsnätet så att det klarar höghastighetståg som ska gå i 250 kilometer i timmen mellan de större städerna. Därmed förverkligas den så kallade timmemodellen – att det tar högst en timme med tåg mellan Köpenhamn och Odense och från Odense till bland annat Aarhus och Esbjerg.

Järnvägssatsningen finansieras med den tågfond som regeringen kommit överens om med Dansk Folkeparti och Enhedslisten. Fonden på 28,5 miljarder danska kronor bildas genom en ökad beskattning av de danska oljefälten i Nordsjön.

DSB föreslår i sin nya plan att det utbyggda järnvägsnätet trafikeras med 275 nya tågsätt som beräknas kosta 20-22 miljarder danska kronor i inköp, vilket motsvarar mellan 25 och 27 miljarder svenska kronor.

Lärdomarna från skandalen med de italienska IC4-tågen, som ännu inte fungerar som de ska, gör att DSB vill införa tydligare regler vid upphandlingen av de nya tågen. De nya tågen ska bygga på beprövad teknik, leverantörerna ska förkvalificeras och underhållet ska kunna läggas ut på tågleverantören.

För att göra tågdriften mera rationell vill DSB införa ett system med tre standardmodeller.

 

• Regiontåg som ska köra i 160-180 kilometer i timmen.

• Fjärrtåg som kör i upp till 200 kilometer i timmen.

• Höghastighetståg som klarar hastigheter på 225-250 kilometer i timmen.

Innan upphandlingen kan inledas ska Transportministeriet godkänna upplägget och ge DSB i uppdrag att göra inköpen. (News Øresund)

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman