platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Danmark planerar tågköp för 27 miljarder kr
Statliga danska järnvägsföretaget DSB vill köpa 275 nya tågset för motsvarande 27 miljarder svenska kronor fram till år 2030. Det framgår av den nya planen ”Fremtidens Tog” som i veckan lämnades till Transportministeriet, skriver nyhetsbyrån News Øresund. Kanske kan det inspirera också Sverige till liknande tankar?

Behovet av nya tåg i Danmark är en följd av beslutet om att bygga ut det danska järnvägsnätet så att det klarar höghastighetståg som ska gå i 250 kilometer i timmen mellan de större städerna. Därmed förverkligas den så kallade timmemodellen – att det tar högst en timme med tåg mellan Köpenhamn och Odense och från Odense till bland annat Aarhus och Esbjerg.

Järnvägssatsningen finansieras med den tågfond som regeringen kommit överens om med Dansk Folkeparti och Enhedslisten. Fonden på 28,5 miljarder danska kronor bildas genom en ökad beskattning av de danska oljefälten i Nordsjön.

DSB föreslår i sin nya plan att det utbyggda järnvägsnätet trafikeras med 275 nya tågsätt som beräknas kosta 20-22 miljarder danska kronor i inköp, vilket motsvarar mellan 25 och 27 miljarder svenska kronor.

Lärdomarna från skandalen med de italienska IC4-tågen, som ännu inte fungerar som de ska, gör att DSB vill införa tydligare regler vid upphandlingen av de nya tågen. De nya tågen ska bygga på beprövad teknik, leverantörerna ska förkvalificeras och underhållet ska kunna läggas ut på tågleverantören.

För att göra tågdriften mera rationell vill DSB införa ett system med tre standardmodeller.

 

• Regiontåg som ska köra i 160-180 kilometer i timmen.

• Fjärrtåg som kör i upp till 200 kilometer i timmen.

• Höghastighetståg som klarar hastigheter på 225-250 kilometer i timmen.

Innan upphandlingen kan inledas ska Transportministeriet godkänna upplägget och ge DSB i uppdrag att göra inköpen. (News Øresund)

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman