platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsöverföring
Stockholm än en gång värdstad
för världens största diabeteskongress.
nya kunskaper
Fokus på inkluderande och jämställd arbetsplats
på Personal & Chef.
god och möten
Gothia Towers officiell partner
till Scandinavian Invitation.
omvärldskunskap
Svenskt fjällhotell på listan över världens mest romantiska platser
– före resmål som Seychellerna, Antigua och Zanzibar.
statistik
Rekordår för Swedish Lapland
ökar med fem procent i antalet gästnätter 2018.
statistik
Antalet besökare fortsätter att öka i Stockholm
14.5 miljoner besökare 2018 ger ökning på 3,5 %.

Stjärnuppställning
på Exclusively Corporate hos IMEX.
Awards
Lunds lokala mötesambassadörer hyllas
Johan Wester och Ulla Boström Hjort prisades.
statistik
Skåne växer snabbast
och har nu passerat sex miljoner gästnätter.
Hotellnytt
Scandic säljer Hasselbacken
till Pop House AB.
RSS
rss_icon
Länkar
Nya ägare på Hotell Viking i Helsingborg

Under tio år ägde Kjell och Karin Jakobsson Grand Hotel i Helsingborg innan de 2008 sålde hotellet till Nordic Choice. Sex år senare är de hotellägare igen genom att ta över verksamheten på Hotell Viking.

Hotell Viking är ett av Helsingborgs äldsta och populäraste hotell med 49 rum. De tidigare ägarna har påbörjat en renovering av hotellet som familjen Jakobsson nu tar över.

– Vi ska göra Hotell Viking till det lilla personliga hotellet med det stora hotellets faciliteter. Vi ser en tydlig trend på att folk söker sig mer och mer till mindre och personliga hotell. Vår ambition är att det ska kännas mer som att komma hem till någon och mötas av ett varmt värdskap, säger Kjell Jakobsson

De nya ägarna investerar cirka två miljoner för att skapa den nivå på hotellet som de vill ha. Visionen är att göra hotellet till en lysande hotellpärla.

I slutet av september öppnar hotellet en bar och restaurang som blir mötesplats för hotellets gäster och helsingborgarna.

– Det finns en skön, avkopplande atmosfär på hotellet och den vill jag förstärka. Under hösten ska jag gå igenom alla hotellrum och forma en personlig touch i vart och ett av dem, säger Karin Jakobsson

De nya satsningarna innebär tre till fyra nyanställningar, totalt arbetar knappt 20 personer på hotellet. Stort fokus ligger på att rekrytera rätt medarbetare och hotellet har tagit fram en egen värdskapsutbildning så att de har insikt i och förståelse för hur man skapar den hemkänsla som hotellet bygger sitt nya koncept på.

Paret Jakobsson äger också Hotel Feliz i Palma de Mallorca.

– Vårt hotell där påminner på många sätt om Viking. Vi har samma antal rum och restaurangutbud. Här har vi lyckats skapa ett stark hemmakänsla och det är den känslan vi vill skapa på Viking, säger Kjell Jakobsson.

Utöver de båda hotellen är Kjell och Karin Jakobsson även delägare i restaurangerna Barfota Beach och Papi Njutbar i Helsingborg.