platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda Express fyller tio år och investerar 100 miljoner i nya tåg
I dagarna fyller Arlanda Express tio år. I samband med jubileet presenteras Framtidståget - ett projekt där Arlanda Express investerar 100 miljoner kronor i att bygga om alla sina tåg. Det första tåget kommer att tas i bruk under nästa år och de första modellerna finns redan framme.

Sedan starten 1999 har 35 miljoner resenärer valt att utnyttja Arlandabanan och företaget har gått med vinst sedan 2005. Nu investerar Arlanda Express 100 miljoner kronor i utvecklingsprojektet Framtidståget där man bygger om sina tåg. Visionen för Framtidståget är att genom färg, form och funktion i såväl interiör som exteriör skapa positiva upplevelser i det offentliga rummet. Det viktigaste är dock att projektet i sin helhet, i alla delar, ska ta hänsyn till miljön.

– Vi har idag en robust ekonomi och med Framtidståget ökar vi sittplatskapaciteten, samtidigt som vi skapar en tågmiljö som i lika delar kombinerar design, komfort och kapacitet, kommenterar Per Thorstenson, vd för Arlanda Express.

Byggandet av Arlandabanan väckte en hel del kritik när det initierades som Sveriges första stora infrastrukturprojekt på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Ett antal internationella storbanker ställde upp som långivare, med de framtida biljettintäkterna som enda garanti. Bygget blev dock klart i tid och enligt budget. Passagerarantalet har successivt ökat och Arlanda Express har sju år i rad varit Sveriges punktligaste tågoperatör.

– Det har varit en spännande resa och det känns riktigt bra att vi gjort det möjligt för så många att undvika E4:an och istället ta tåget till flyget, menar Per Thorstenson. Med Framtidståget tar vi ett nytt avstamp, där målet är att ge våra resenärer nya upplevelser.