platsannonser
nyheter
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda Express fyller tio år och investerar 100 miljoner i nya tåg
I dagarna fyller Arlanda Express tio år. I samband med jubileet presenteras Framtidståget - ett projekt där Arlanda Express investerar 100 miljoner kronor i att bygga om alla sina tåg. Det första tåget kommer att tas i bruk under nästa år och de första modellerna finns redan framme.

Sedan starten 1999 har 35 miljoner resenärer valt att utnyttja Arlandabanan och företaget har gått med vinst sedan 2005. Nu investerar Arlanda Express 100 miljoner kronor i utvecklingsprojektet Framtidståget där man bygger om sina tåg. Visionen för Framtidståget är att genom färg, form och funktion i såväl interiör som exteriör skapa positiva upplevelser i det offentliga rummet. Det viktigaste är dock att projektet i sin helhet, i alla delar, ska ta hänsyn till miljön.

– Vi har idag en robust ekonomi och med Framtidståget ökar vi sittplatskapaciteten, samtidigt som vi skapar en tågmiljö som i lika delar kombinerar design, komfort och kapacitet, kommenterar Per Thorstenson, vd för Arlanda Express.

Byggandet av Arlandabanan väckte en hel del kritik när det initierades som Sveriges första stora infrastrukturprojekt på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Ett antal internationella storbanker ställde upp som långivare, med de framtida biljettintäkterna som enda garanti. Bygget blev dock klart i tid och enligt budget. Passagerarantalet har successivt ökat och Arlanda Express har sju år i rad varit Sveriges punktligaste tågoperatör.

– Det har varit en spännande resa och det känns riktigt bra att vi gjort det möjligt för så många att undvika E4:an och istället ta tåget till flyget, menar Per Thorstenson. Med Framtidståget tar vi ett nytt avstamp, där målet är att ge våra resenärer nya upplevelser.