platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda Express fyller tio år och investerar 100 miljoner i nya tåg
I dagarna fyller Arlanda Express tio år. I samband med jubileet presenteras Framtidståget - ett projekt där Arlanda Express investerar 100 miljoner kronor i att bygga om alla sina tåg. Det första tåget kommer att tas i bruk under nästa år och de första modellerna finns redan framme.

Sedan starten 1999 har 35 miljoner resenärer valt att utnyttja Arlandabanan och företaget har gått med vinst sedan 2005. Nu investerar Arlanda Express 100 miljoner kronor i utvecklingsprojektet Framtidståget där man bygger om sina tåg. Visionen för Framtidståget är att genom färg, form och funktion i såväl interiör som exteriör skapa positiva upplevelser i det offentliga rummet. Det viktigaste är dock att projektet i sin helhet, i alla delar, ska ta hänsyn till miljön.

– Vi har idag en robust ekonomi och med Framtidståget ökar vi sittplatskapaciteten, samtidigt som vi skapar en tågmiljö som i lika delar kombinerar design, komfort och kapacitet, kommenterar Per Thorstenson, vd för Arlanda Express.

Byggandet av Arlandabanan väckte en hel del kritik när det initierades som Sveriges första stora infrastrukturprojekt på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Ett antal internationella storbanker ställde upp som långivare, med de framtida biljettintäkterna som enda garanti. Bygget blev dock klart i tid och enligt budget. Passagerarantalet har successivt ökat och Arlanda Express har sju år i rad varit Sveriges punktligaste tågoperatör.

– Det har varit en spännande resa och det känns riktigt bra att vi gjort det möjligt för så många att undvika E4:an och istället ta tåget till flyget, menar Per Thorstenson. Med Framtidståget tar vi ett nytt avstamp, där målet är att ge våra resenärer nya upplevelser.