nyheter
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda Express fyller tio år och investerar 100 miljoner i nya tåg
I dagarna fyller Arlanda Express tio år. I samband med jubileet presenteras Framtidståget - ett projekt där Arlanda Express investerar 100 miljoner kronor i att bygga om alla sina tåg. Det första tåget kommer att tas i bruk under nästa år och de första modellerna finns redan framme.

Sedan starten 1999 har 35 miljoner resenärer valt att utnyttja Arlandabanan och företaget har gått med vinst sedan 2005. Nu investerar Arlanda Express 100 miljoner kronor i utvecklingsprojektet Framtidståget där man bygger om sina tåg. Visionen för Framtidståget är att genom färg, form och funktion i såväl interiör som exteriör skapa positiva upplevelser i det offentliga rummet. Det viktigaste är dock att projektet i sin helhet, i alla delar, ska ta hänsyn till miljön.

– Vi har idag en robust ekonomi och med Framtidståget ökar vi sittplatskapaciteten, samtidigt som vi skapar en tågmiljö som i lika delar kombinerar design, komfort och kapacitet, kommenterar Per Thorstenson, vd för Arlanda Express.

Byggandet av Arlandabanan väckte en hel del kritik när det initierades som Sveriges första stora infrastrukturprojekt på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Ett antal internationella storbanker ställde upp som långivare, med de framtida biljettintäkterna som enda garanti. Bygget blev dock klart i tid och enligt budget. Passagerarantalet har successivt ökat och Arlanda Express har sju år i rad varit Sveriges punktligaste tågoperatör.

– Det har varit en spännande resa och det känns riktigt bra att vi gjort det möjligt för så många att undvika E4:an och istället ta tåget till flyget, menar Per Thorstenson. Med Framtidståget tar vi ett nytt avstamp, där målet är att ge våra resenärer nya upplevelser.