platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
RSS
rss_icon
Länkar
200 miljoner kr sätter Skåne på världskartan

Norska Lund Gruppen investerar 100 miljoner kronor under tio år i Skånes djurpark. Satsningen ska förvandla djurparken till ”Sveriges främsta attraktion i åldrarna ett till tolv år”.

Dessutom investear Hässleholmsbaserade Gepefek Hotels lika mycket i en inomhusarena för skidsporter som ska ligga i Frostavallen, ett stenkast från djurparken.

Vinterarena Frostavallen 365 beräknas vara färdigbyggd hösten 2015. De båda anläggningarna förvänts locka omkring 400 000 besökare till Skåne.

– Inom det här segmentet är det troligen de största investeringarna vi har sett på tio år i Skåne. Effekten blir att Skåne förändras redan nästa år som besöksdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Skånes brist på profilerade anläggningar nämner Håkon Lund, koncernchef för Lund Gruppen, som en av anledningarna till att valet föll på Skånes djurpark när koncernen nu gör en av sina största investeringar utanför Norge.

– Skåne är en innovativ och entreprenöriell region med förhållandevis små besöksattraktioner, trots att regionen lockar väldigt mycket turister. Djurparken är en anläggning med enorm potential inom våra fokusområden, säger Håkon Lund.

Lund Gruppen räknar med att en upprustad djurpark ska locka 300 000 besökare årligen. Upp till 300 säsongsanställda och 20-30 fast anställda erbjuds arbete. Företaget tar över driften av djurparken vid årsskiftet.

Vinterarenan har varit på gång sedan år 2010, då som en del av satsningen på kasernområdet i Hässleholm. Efter olika turer är arenaplanerna flyttade till Frostavallen. Ansökan om bygglov har lämnats in till Höörs kommun.

– Om allt faller väl ut börjar vi bygga redan i höst. Då är anläggningen klar hösten 2015. Vi räknar med att locka 100 000 besökare årligen till anläggningen, säger Fredric Öhman, en av delägarna i Gepefek Hotels och initiativtagare till Vinterarenan.

Anläggningen blir en multisnöarena med två kilometer skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare.

Hela arenan, som mäter 150 x 80 meter, görs klimatneutral genom en innovativ kylanläggning och snöproduktion kombinerad med miljömärkt el. Anläggningen har öppet året runt.

Utöver de hundra miljoner som investeras i vinterarenan investerar Gepefek Hotels ytterligare 20 till 40 miljoner kronor på att bygga ut och renovera hotell- och mötesanläggningen i Frostavallen.