nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
200 miljoner kr sätter Skåne på världskartan

Norska Lund Gruppen investerar 100 miljoner kronor under tio år i Skånes djurpark. Satsningen ska förvandla djurparken till ”Sveriges främsta attraktion i åldrarna ett till tolv år”.

Dessutom investear Hässleholmsbaserade Gepefek Hotels lika mycket i en inomhusarena för skidsporter som ska ligga i Frostavallen, ett stenkast från djurparken.

Vinterarena Frostavallen 365 beräknas vara färdigbyggd hösten 2015. De båda anläggningarna förvänts locka omkring 400 000 besökare till Skåne.

– Inom det här segmentet är det troligen de största investeringarna vi har sett på tio år i Skåne. Effekten blir att Skåne förändras redan nästa år som besöksdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Skånes brist på profilerade anläggningar nämner Håkon Lund, koncernchef för Lund Gruppen, som en av anledningarna till att valet föll på Skånes djurpark när koncernen nu gör en av sina största investeringar utanför Norge.

– Skåne är en innovativ och entreprenöriell region med förhållandevis små besöksattraktioner, trots att regionen lockar väldigt mycket turister. Djurparken är en anläggning med enorm potential inom våra fokusområden, säger Håkon Lund.

Lund Gruppen räknar med att en upprustad djurpark ska locka 300 000 besökare årligen. Upp till 300 säsongsanställda och 20-30 fast anställda erbjuds arbete. Företaget tar över driften av djurparken vid årsskiftet.

Vinterarenan har varit på gång sedan år 2010, då som en del av satsningen på kasernområdet i Hässleholm. Efter olika turer är arenaplanerna flyttade till Frostavallen. Ansökan om bygglov har lämnats in till Höörs kommun.

– Om allt faller väl ut börjar vi bygga redan i höst. Då är anläggningen klar hösten 2015. Vi räknar med att locka 100 000 besökare årligen till anläggningen, säger Fredric Öhman, en av delägarna i Gepefek Hotels och initiativtagare till Vinterarenan.

Anläggningen blir en multisnöarena med två kilometer skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare.

Hela arenan, som mäter 150 x 80 meter, görs klimatneutral genom en innovativ kylanläggning och snöproduktion kombinerad med miljömärkt el. Anläggningen har öppet året runt.

Utöver de hundra miljoner som investeras i vinterarenan investerar Gepefek Hotels ytterligare 20 till 40 miljoner kronor på att bygga ut och renovera hotell- och mötesanläggningen i Frostavallen.