platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
events skapar möten
Dundret
siktar på World Cup 2023.

Stolta vinnare
av Elmia Spark Award.
möten och affärer
Eventyr går samman med finska Tapaus
bildar Nordens största eventbyrå.
events skapar möten
Världsledande teknikkonferens
etableras i Skåne.
hotellnytt
Scandic inför 32-timmarsdygn
på sex utvalda hotell.
ett jobb till
Morsi Khaled
blir ny vd på Blique by Nobis.
pristagare
Årets Eventskåning 2019
till FK Göingarna och 10Mila.
forskning skapar möten
Nya centrumbildningen Navet
ska utforska hur framtiden låter.
hotellnytt
Peab bygger Scandichotell i Örebro
klart i januari 2022.

DreamHack presenterar
Nordic Esport Summit 2020, den 20 augusti i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
200 miljoner kr sätter Skåne på världskartan

Norska Lund Gruppen investerar 100 miljoner kronor under tio år i Skånes djurpark. Satsningen ska förvandla djurparken till ”Sveriges främsta attraktion i åldrarna ett till tolv år”.

Dessutom investear Hässleholmsbaserade Gepefek Hotels lika mycket i en inomhusarena för skidsporter som ska ligga i Frostavallen, ett stenkast från djurparken.

Vinterarena Frostavallen 365 beräknas vara färdigbyggd hösten 2015. De båda anläggningarna förvänts locka omkring 400 000 besökare till Skåne.

– Inom det här segmentet är det troligen de största investeringarna vi har sett på tio år i Skåne. Effekten blir att Skåne förändras redan nästa år som besöksdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Skånes brist på profilerade anläggningar nämner Håkon Lund, koncernchef för Lund Gruppen, som en av anledningarna till att valet föll på Skånes djurpark när koncernen nu gör en av sina största investeringar utanför Norge.

– Skåne är en innovativ och entreprenöriell region med förhållandevis små besöksattraktioner, trots att regionen lockar väldigt mycket turister. Djurparken är en anläggning med enorm potential inom våra fokusområden, säger Håkon Lund.

Lund Gruppen räknar med att en upprustad djurpark ska locka 300 000 besökare årligen. Upp till 300 säsongsanställda och 20-30 fast anställda erbjuds arbete. Företaget tar över driften av djurparken vid årsskiftet.

Vinterarenan har varit på gång sedan år 2010, då som en del av satsningen på kasernområdet i Hässleholm. Efter olika turer är arenaplanerna flyttade till Frostavallen. Ansökan om bygglov har lämnats in till Höörs kommun.

– Om allt faller väl ut börjar vi bygga redan i höst. Då är anläggningen klar hösten 2015. Vi räknar med att locka 100 000 besökare årligen till anläggningen, säger Fredric Öhman, en av delägarna i Gepefek Hotels och initiativtagare till Vinterarenan.

Anläggningen blir en multisnöarena med två kilometer skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare.

Hela arenan, som mäter 150 x 80 meter, görs klimatneutral genom en innovativ kylanläggning och snöproduktion kombinerad med miljömärkt el. Anläggningen har öppet året runt.

Utöver de hundra miljoner som investeras i vinterarenan investerar Gepefek Hotels ytterligare 20 till 40 miljoner kronor på att bygga ut och renovera hotell- och mötesanläggningen i Frostavallen.