platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Långsiktig plan ska lyfta utländsk turism till Västsverige

För att få Västra Götaland och Göteborg att sticka ut i den internationella konkurrensen har Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co tecknat ett sexårigt samarbetsavtal som bland annat ska leda till bättre tillgänglighet och mer gemensam marknadsföring på utvalda marknader.

Masterplanen är ett steg för att förverkliga svensk turisms nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.

I fjol omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska den ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.

– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten, och nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Fredrik Lindén är vd för Västsvenska Turistrådet:

– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger han.

Enligt Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, tar utländska besökare in mer pengar än den samlande svenska exporten av järn, stål och livsmedel, samtidigt som besöksnäringen är mindre konjunkturkänslig.

– Göteborg och Västsverige är en stark produkt, men alldeles för okänd internationellt. Genom att arbeta tillsammans är vi övertygade om att vi kan nå längre än vad vi hade kunnat på egen hand, säger hon.

Masterplanen anger hur de tre organisationerna ska arbeta med internationell marknadsföring på åtta utvalda utlandsmarknader. Marknaderna är strategiskt valda utifrån möjligheten att få störst utväxling av satsade marknadsföringsresurser.

Målet år 2020 är ytterligare 360 000 övernattningar från utlandet, en ökning med två procent per år.

Med hjälp av masterplanens riktlinjer ska det även bli lättare för regionen att utveckla upplevelser som står sig i en internationell konkurrens.

Under hösten ska de tre organsationerna planera för gemensamma marknadsföringskampanjer under nästa år och enligt masterplanens riktlinjer.

 

Bilden: Fredrik Lindén vd för Västsvenska Turistrådet.