nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
Långsiktig plan ska lyfta utländsk turism till Västsverige

För att få Västra Götaland och Göteborg att sticka ut i den internationella konkurrensen har Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co tecknat ett sexårigt samarbetsavtal som bland annat ska leda till bättre tillgänglighet och mer gemensam marknadsföring på utvalda marknader.

Masterplanen är ett steg för att förverkliga svensk turisms nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.

I fjol omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska den ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.

– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten, och nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Fredrik Lindén är vd för Västsvenska Turistrådet:

– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger han.

Enligt Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, tar utländska besökare in mer pengar än den samlande svenska exporten av järn, stål och livsmedel, samtidigt som besöksnäringen är mindre konjunkturkänslig.

– Göteborg och Västsverige är en stark produkt, men alldeles för okänd internationellt. Genom att arbeta tillsammans är vi övertygade om att vi kan nå längre än vad vi hade kunnat på egen hand, säger hon.

Masterplanen anger hur de tre organisationerna ska arbeta med internationell marknadsföring på åtta utvalda utlandsmarknader. Marknaderna är strategiskt valda utifrån möjligheten att få störst utväxling av satsade marknadsföringsresurser.

Målet år 2020 är ytterligare 360 000 övernattningar från utlandet, en ökning med två procent per år.

Med hjälp av masterplanens riktlinjer ska det även bli lättare för regionen att utveckla upplevelser som står sig i en internationell konkurrens.

Under hösten ska de tre organsationerna planera för gemensamma marknadsföringskampanjer under nästa år och enligt masterplanens riktlinjer.

 

Bilden: Fredrik Lindén vd för Västsvenska Turistrådet.