platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
RSS
rss_icon
Länkar
Långsiktig plan ska lyfta utländsk turism till Västsverige

För att få Västra Götaland och Göteborg att sticka ut i den internationella konkurrensen har Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co tecknat ett sexårigt samarbetsavtal som bland annat ska leda till bättre tillgänglighet och mer gemensam marknadsföring på utvalda marknader.

Masterplanen är ett steg för att förverkliga svensk turisms nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.

I fjol omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska den ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.

– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten, och nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Fredrik Lindén är vd för Västsvenska Turistrådet:

– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger han.

Enligt Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, tar utländska besökare in mer pengar än den samlande svenska exporten av järn, stål och livsmedel, samtidigt som besöksnäringen är mindre konjunkturkänslig.

– Göteborg och Västsverige är en stark produkt, men alldeles för okänd internationellt. Genom att arbeta tillsammans är vi övertygade om att vi kan nå längre än vad vi hade kunnat på egen hand, säger hon.

Masterplanen anger hur de tre organisationerna ska arbeta med internationell marknadsföring på åtta utvalda utlandsmarknader. Marknaderna är strategiskt valda utifrån möjligheten att få störst utväxling av satsade marknadsföringsresurser.

Målet år 2020 är ytterligare 360 000 övernattningar från utlandet, en ökning med två procent per år.

Med hjälp av masterplanens riktlinjer ska det även bli lättare för regionen att utveckla upplevelser som står sig i en internationell konkurrens.

Under hösten ska de tre organsationerna planera för gemensamma marknadsföringskampanjer under nästa år och enligt masterplanens riktlinjer.

 

Bilden: Fredrik Lindén vd för Västsvenska Turistrådet.