platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Skepparholmen plus 23 procent
Konferens- och spaanläggningen Skepparholmen, som ligger vid havet i Saltsjö-Boo utanför Stockholm, går mot trenden och visar en ökad bokningstakt med 23 procent för fjärde kvartalet 2009 jämfört med motsvarande period förra året.

– Enligt SHR:s statistik går konferensmarknaden generellt fortsatt tungt, säger Gabriella Persson-Klahr, vd för Skepparholmen. Vi är därför ödmjukt glada över vår positiva utveckling och mycket stolta över att de stora investeringar som har gjorts under 2000-talet nu ger resultat.

Skepparholmen ökar nu på mötessidan där omsättningen för det fjärde kvartalet beräknas bli cirka 11,8 miljoner kronor, vilket är en ökning med 23 procent, 2,2 miljoner kronor, jämfört med samma period 2008.

Sedan 2002 har cirka 100 miljoner kronor investerats i Skepparholmen. Det som en gång var Sparbanksföreningens kursgård är idag en toppmodern mötesanläggning med spa, bistro och restaurang.

Alla lokaler och hotellrum har renoverats, spaavdelningen har utvecklats, och möbleringen utformats för att ge gästerna en maximal upplevelse av den vackra utsikten.

Med sitt positiva resultat bryter Skepparholmen mot den rådande trenden. Enligt SHR:s, Sveriges hotell- och restaurangföretagares, konferensbarometer minskade till exempel antalet övernattningskonferenser med 18 procent och antalet övernattande konferensgäster med 15 procent i Stockholmregionen under årets första nio månader.

– Lågkonjunkturen har satt sina spår i den svenska hotellbranschen. Konferensmarknaden har tappat extra mycket under nedgången, vilket har drabbat anläggningar med stort beroende av konferensgäster relativt hårt, säger Björn Arnek, chef för avdelningen för branschekonomi på SHR.

– Även vi var osäkra på utvecklingen under en period men nu är vi på väg att lyckas i vår långsiktiga satsning. 2010 ser ut att bli ett bra år för Skepparholmen, säger Gabriella Persson-Klahr.