platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
mat och möten
KOKS i Torshavn, Färöarna,
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15–17 april.
mässor skapar möten
Nolia Karriär i Umeå
en av de största hittills.
Awarded
Scandic får tillgänglighetspris
och inbjudan att tala vid FN-kontoret i Wien.
RSS
rss_icon
Länkar
Skepparholmen plus 23 procent
Konferens- och spaanläggningen Skepparholmen, som ligger vid havet i Saltsjö-Boo utanför Stockholm, går mot trenden och visar en ökad bokningstakt med 23 procent för fjärde kvartalet 2009 jämfört med motsvarande period förra året.

– Enligt SHR:s statistik går konferensmarknaden generellt fortsatt tungt, säger Gabriella Persson-Klahr, vd för Skepparholmen. Vi är därför ödmjukt glada över vår positiva utveckling och mycket stolta över att de stora investeringar som har gjorts under 2000-talet nu ger resultat.

Skepparholmen ökar nu på mötessidan där omsättningen för det fjärde kvartalet beräknas bli cirka 11,8 miljoner kronor, vilket är en ökning med 23 procent, 2,2 miljoner kronor, jämfört med samma period 2008.

Sedan 2002 har cirka 100 miljoner kronor investerats i Skepparholmen. Det som en gång var Sparbanksföreningens kursgård är idag en toppmodern mötesanläggning med spa, bistro och restaurang.

Alla lokaler och hotellrum har renoverats, spaavdelningen har utvecklats, och möbleringen utformats för att ge gästerna en maximal upplevelse av den vackra utsikten.

Med sitt positiva resultat bryter Skepparholmen mot den rådande trenden. Enligt SHR:s, Sveriges hotell- och restaurangföretagares, konferensbarometer minskade till exempel antalet övernattningskonferenser med 18 procent och antalet övernattande konferensgäster med 15 procent i Stockholmregionen under årets första nio månader.

– Lågkonjunkturen har satt sina spår i den svenska hotellbranschen. Konferensmarknaden har tappat extra mycket under nedgången, vilket har drabbat anläggningar med stort beroende av konferensgäster relativt hårt, säger Björn Arnek, chef för avdelningen för branschekonomi på SHR.

– Även vi var osäkra på utvecklingen under en period men nu är vi på väg att lyckas i vår långsiktiga satsning. 2010 ser ut att bli ett bra år för Skepparholmen, säger Gabriella Persson-Klahr.