platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Skepparholmen plus 23 procent
Konferens- och spaanläggningen Skepparholmen, som ligger vid havet i Saltsjö-Boo utanför Stockholm, går mot trenden och visar en ökad bokningstakt med 23 procent för fjärde kvartalet 2009 jämfört med motsvarande period förra året.

– Enligt SHR:s statistik går konferensmarknaden generellt fortsatt tungt, säger Gabriella Persson-Klahr, vd för Skepparholmen. Vi är därför ödmjukt glada över vår positiva utveckling och mycket stolta över att de stora investeringar som har gjorts under 2000-talet nu ger resultat.

Skepparholmen ökar nu på mötessidan där omsättningen för det fjärde kvartalet beräknas bli cirka 11,8 miljoner kronor, vilket är en ökning med 23 procent, 2,2 miljoner kronor, jämfört med samma period 2008.

Sedan 2002 har cirka 100 miljoner kronor investerats i Skepparholmen. Det som en gång var Sparbanksföreningens kursgård är idag en toppmodern mötesanläggning med spa, bistro och restaurang.

Alla lokaler och hotellrum har renoverats, spaavdelningen har utvecklats, och möbleringen utformats för att ge gästerna en maximal upplevelse av den vackra utsikten.

Med sitt positiva resultat bryter Skepparholmen mot den rådande trenden. Enligt SHR:s, Sveriges hotell- och restaurangföretagares, konferensbarometer minskade till exempel antalet övernattningskonferenser med 18 procent och antalet övernattande konferensgäster med 15 procent i Stockholmregionen under årets första nio månader.

– Lågkonjunkturen har satt sina spår i den svenska hotellbranschen. Konferensmarknaden har tappat extra mycket under nedgången, vilket har drabbat anläggningar med stort beroende av konferensgäster relativt hårt, säger Björn Arnek, chef för avdelningen för branschekonomi på SHR.

– Även vi var osäkra på utvecklingen under en period men nu är vi på väg att lyckas i vår långsiktiga satsning. 2010 ser ut att bli ett bra år för Skepparholmen, säger Gabriella Persson-Klahr.