platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Skepparholmen plus 23 procent
Konferens- och spaanläggningen Skepparholmen, som ligger vid havet i Saltsjö-Boo utanför Stockholm, går mot trenden och visar en ökad bokningstakt med 23 procent för fjärde kvartalet 2009 jämfört med motsvarande period förra året.

– Enligt SHR:s statistik går konferensmarknaden generellt fortsatt tungt, säger Gabriella Persson-Klahr, vd för Skepparholmen. Vi är därför ödmjukt glada över vår positiva utveckling och mycket stolta över att de stora investeringar som har gjorts under 2000-talet nu ger resultat.

Skepparholmen ökar nu på mötessidan där omsättningen för det fjärde kvartalet beräknas bli cirka 11,8 miljoner kronor, vilket är en ökning med 23 procent, 2,2 miljoner kronor, jämfört med samma period 2008.

Sedan 2002 har cirka 100 miljoner kronor investerats i Skepparholmen. Det som en gång var Sparbanksföreningens kursgård är idag en toppmodern mötesanläggning med spa, bistro och restaurang.

Alla lokaler och hotellrum har renoverats, spaavdelningen har utvecklats, och möbleringen utformats för att ge gästerna en maximal upplevelse av den vackra utsikten.

Med sitt positiva resultat bryter Skepparholmen mot den rådande trenden. Enligt SHR:s, Sveriges hotell- och restaurangföretagares, konferensbarometer minskade till exempel antalet övernattningskonferenser med 18 procent och antalet övernattande konferensgäster med 15 procent i Stockholmregionen under årets första nio månader.

– Lågkonjunkturen har satt sina spår i den svenska hotellbranschen. Konferensmarknaden har tappat extra mycket under nedgången, vilket har drabbat anläggningar med stort beroende av konferensgäster relativt hårt, säger Björn Arnek, chef för avdelningen för branschekonomi på SHR.

– Även vi var osäkra på utvecklingen under en period men nu är vi på väg att lyckas i vår långsiktiga satsning. 2010 ser ut att bli ett bra år för Skepparholmen, säger Gabriella Persson-Klahr.