platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
RSS
rss_icon
Länkar
Linköpings arena byter namn till Saab Arena

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab och Linköping Hockey Club har tecknat ett sponsoravtal med innebörden att stadens hockey- och evenemangsarena byter namn till Saab Arena. Namnbytet sker den 1 juli.

Saab är ett av landets största teknikföretag med verksamhet på omkring 50 orter och i ett 35-tal länder.

Kjell Johnsson, vice affärsområdeschef för Saab Aeronautics, säger att bolaget vill öka kunskapen om Saabs verksamhet, inte minst för att locka kvalificerade medarbetare till verksamheten runt om i landet.

– Det gynnar dessutom våra affärer nationellt internationellt. Genom etableringen i Linköping, som är Sveriges flygcentrum, sätts fokus på svenskt ingenjörskunnande inom försvars- och säkerhetsområdet.

Kjell Johnsson förklarar att företaget sätter ett stort värde på att samverka med det omkringliggande samhället på orter där Saab verkar. De vill i konkreta handlingar visa att bolaget är starkt lokalt, nationellt och globalt.

– Sponsringen av Saab Arena är ett av många exempel. Sverige är en oerhört viktig marknad för Saab och det är därför glädjande att vi kan bidra på det här sättet, säger han.

Linköping Hockey Club, LHC, har under 2000-talet utvecklats till en toppklubb i en av de största sporterna i landet.

Herrlaget har kvalificerat sig för SM-slutspel tio av de elva senaste åren, nått två SM-silver och nu senast semifinalplats två år i rad samt har under tio säsongers spel i arenan ett publiksnitt på över 7 000 åskådare över totalt 320 matcher.

Damlaget som etablerades senare har utvecklats på ett liknande sätt och vann i mars SM-guldet. Klubben har över 700 aktiva spelare och har tidigare också vunnit två junior-SM och ett pojk-SM-guld.

– Det känns enormt bra att vi har hittat det här samarbetet mellan parter som sätter Linköping på kartan i Sverige och världen. Det ger hela staden en fantastisk kraft att skapa positiv energi gemensamt. Det stärker bilden av Linköping internt i vår stad och i vår omvärld, säger LHCs klubbdirektör Mike Helber.

Kommunen ser arenan som en viktig kontaktyta mellan kommunen, näringslivet och invånarna. Paul Lindvall (M) är kommunstyrelsens ordförande:

– Företaget har en alldeles särskild betydelse för Linköping. Det sker väldigt mycket spännande här som vi vill berätta om. Arenan är den mest publika platsen och det bästa utrymmet vi har för att exponera stadens utveckling.

Den nya grafiska profilen presenteras i samband med Champions Hockey League-matchen mellan LHC och tjeckiska Pardubice den 22 augusti.