platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Swesport får nystart i Annexet 2015

Sportfackmässan Swesport genomförs från och med i januari nästa år i Annexet, Globen. Samtidigt tar branschorganisationen Svenskt Sportforum över mässan och anpassar mässkonceptet efter nya branschvillkor.

Mässan lockar årligen över 100 utställare och över 1 000 besökare från sportbutiker över hela landet. Swesport är framför allt en mötesplats för oberoende, icke kedje-anslutna sportfackhandlare vilka inte har någon egen inköpsmässa.

Fackmässan har arrangerats i många varierande former och i olika mässhallar sedan starten 1981. Fokus har hela tiden varit att vara en mötesplats för hela branschen och ett oberoende forum för alla aktörer i svensk sporthandel, där inte minst nya varumärken har chans att visa upp sig.

– Vi gör det här för att få en nystart för Swesport, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum. Annexets lokaler är perfekt anpassade för en mässa av det här slaget, och i och med att vi tar ägandeskapet för mässan kan vi anpassa villkor och utformning helt efter våra medlemmar och för branschen.

Enligt Claes Forsberg är Swesport den enda möjligheten för mindre, nystartade varumärken att kunna visa upp sig för branschen. På kedjornas mässor har de inköpsansvariga redan gjort ett urval och det är tufft för nya aktörer att komma in.

– Hos oss kan alla visa upp det sortiment de vill. Sedan är självklart många butikschefer och andra från de stora kedjorna också här för att se branschens totala utbud och bilda sig en egen uppfattning om trender och nyheter.

Avtalet med Annexet genom Globe Arenas och AEG löper till att börja med på två år.