platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
Swesport får nystart i Annexet 2015

Sportfackmässan Swesport genomförs från och med i januari nästa år i Annexet, Globen. Samtidigt tar branschorganisationen Svenskt Sportforum över mässan och anpassar mässkonceptet efter nya branschvillkor.

Mässan lockar årligen över 100 utställare och över 1 000 besökare från sportbutiker över hela landet. Swesport är framför allt en mötesplats för oberoende, icke kedje-anslutna sportfackhandlare vilka inte har någon egen inköpsmässa.

Fackmässan har arrangerats i många varierande former och i olika mässhallar sedan starten 1981. Fokus har hela tiden varit att vara en mötesplats för hela branschen och ett oberoende forum för alla aktörer i svensk sporthandel, där inte minst nya varumärken har chans att visa upp sig.

– Vi gör det här för att få en nystart för Swesport, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum. Annexets lokaler är perfekt anpassade för en mässa av det här slaget, och i och med att vi tar ägandeskapet för mässan kan vi anpassa villkor och utformning helt efter våra medlemmar och för branschen.

Enligt Claes Forsberg är Swesport den enda möjligheten för mindre, nystartade varumärken att kunna visa upp sig för branschen. På kedjornas mässor har de inköpsansvariga redan gjort ett urval och det är tufft för nya aktörer att komma in.

– Hos oss kan alla visa upp det sortiment de vill. Sedan är självklart många butikschefer och andra från de stora kedjorna också här för att se branschens totala utbud och bilda sig en egen uppfattning om trender och nyheter.

Avtalet med Annexet genom Globe Arenas och AEG löper till att börja med på två år.