platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Swesport får nystart i Annexet 2015

Sportfackmässan Swesport genomförs från och med i januari nästa år i Annexet, Globen. Samtidigt tar branschorganisationen Svenskt Sportforum över mässan och anpassar mässkonceptet efter nya branschvillkor.

Mässan lockar årligen över 100 utställare och över 1 000 besökare från sportbutiker över hela landet. Swesport är framför allt en mötesplats för oberoende, icke kedje-anslutna sportfackhandlare vilka inte har någon egen inköpsmässa.

Fackmässan har arrangerats i många varierande former och i olika mässhallar sedan starten 1981. Fokus har hela tiden varit att vara en mötesplats för hela branschen och ett oberoende forum för alla aktörer i svensk sporthandel, där inte minst nya varumärken har chans att visa upp sig.

– Vi gör det här för att få en nystart för Swesport, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum. Annexets lokaler är perfekt anpassade för en mässa av det här slaget, och i och med att vi tar ägandeskapet för mässan kan vi anpassa villkor och utformning helt efter våra medlemmar och för branschen.

Enligt Claes Forsberg är Swesport den enda möjligheten för mindre, nystartade varumärken att kunna visa upp sig för branschen. På kedjornas mässor har de inköpsansvariga redan gjort ett urval och det är tufft för nya aktörer att komma in.

– Hos oss kan alla visa upp det sortiment de vill. Sedan är självklart många butikschefer och andra från de stora kedjorna också här för att se branschens totala utbud och bilda sig en egen uppfattning om trender och nyheter.

Avtalet med Annexet genom Globe Arenas och AEG löper till att börja med på två år.