platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
RSS
rss_icon
Länkar
VM-effekten – sann eller falsk?

Det pratas mycket om VM-effekt och OS-effekt. Att den här typen av evenemang och folkfest skulle främja ekonomisk tillväxt, turism, sysselsättning och löner. Till viss del råder det delade meningar om effekterna och många gånger är det också problematiskt att länka dem till aktiviteten.

Pernilla Andrén, chef för CWT Meetings & Events i Norden, konstaterar att intresset i Norden för VM i Brasilien generellt är svagt. Likaså var det för VM i Sydafrika.

– Det berodde förmodligen till stor del beror på att Sverige inte kvalificerade sig till de turneringarna. Om vi däremot tittar på EM i Portugal, dit Sverige kvalificerat sig, var intresset mycket större och vi kunde verkligen se en ökning av både resor och konferenser.

Hon förklarar att det här är observationer som särskilt gäller grupp-, konferens- och mötesförfrågningar och isolerat till Norden som marknad.

– Våra partners i Brasilien som arbetar med möten och evenemang har ett mycket stort tryck. Det beror antagligen till viss del på att nästa fotbolls-VM 2018 genomförs i Ryssland och därefter i Qatar år 2022.

– Eftersom de anses vara mindre populära destinationer ”passar man på” nu när det är i Brasilien. Det är förhållandevis många svenska grupper som åker men de består nästan uteslutande av ”grabbresor” och spelbolag som ordnar resor. Man åker inte dit av affärsstrategiska skäl.

Pernilla Andrén menar att generellt får destinationer som har den här sortens evenemang väldigt mycket PR och placerar sig därmed "top of mind" hos den den potentiella kunden.

– Följden är att vi på mötes- och eventbyråerna i efterhand förmodligen får se en ökad förfrågan på mötes- och eventresor till just Brasilien.