nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
VM-effekten – sann eller falsk?

Det pratas mycket om VM-effekt och OS-effekt. Att den här typen av evenemang och folkfest skulle främja ekonomisk tillväxt, turism, sysselsättning och löner. Till viss del råder det delade meningar om effekterna och många gånger är det också problematiskt att länka dem till aktiviteten.

Pernilla Andrén, chef för CWT Meetings & Events i Norden, konstaterar att intresset i Norden för VM i Brasilien generellt är svagt. Likaså var det för VM i Sydafrika.

– Det berodde förmodligen till stor del beror på att Sverige inte kvalificerade sig till de turneringarna. Om vi däremot tittar på EM i Portugal, dit Sverige kvalificerat sig, var intresset mycket större och vi kunde verkligen se en ökning av både resor och konferenser.

Hon förklarar att det här är observationer som särskilt gäller grupp-, konferens- och mötesförfrågningar och isolerat till Norden som marknad.

– Våra partners i Brasilien som arbetar med möten och evenemang har ett mycket stort tryck. Det beror antagligen till viss del på att nästa fotbolls-VM 2018 genomförs i Ryssland och därefter i Qatar år 2022.

– Eftersom de anses vara mindre populära destinationer ”passar man på” nu när det är i Brasilien. Det är förhållandevis många svenska grupper som åker men de består nästan uteslutande av ”grabbresor” och spelbolag som ordnar resor. Man åker inte dit av affärsstrategiska skäl.

Pernilla Andrén menar att generellt får destinationer som har den här sortens evenemang väldigt mycket PR och placerar sig därmed "top of mind" hos den den potentiella kunden.

– Följden är att vi på mötes- och eventbyråerna i efterhand förmodligen får se en ökad förfrågan på mötes- och eventresor till just Brasilien.