platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Jacy’z intar ytterligare en våning i skyskrapan
– lanserar Sky Affairs.
september 2023
Draken
blir ny nöjesdestination i Göteborg.

The Winter Cycling Congress
kommer till Sverige.
100 bästa
Jönköping International Business School
förstärker sin position som en av Europas bästa handelshögskolor.
Halmstad
Ny hotellpartner
för bordtennislandslaget.
Net-zero 2050
Radisson Hotel Group
lanserar ultrasnabba laddningsstationer för elfordon i Sverige.
Påverkar hela mötesindustrs
Engångsmuggen ska bort
– forskning ska reda ut hur.
Världens största arkitekturfestivalen
Sara Kulturhus
vinner pris på World Architecture Festival,
50 000 aktiva
Göteborgsvarvet
delar ut 5,6 miljoner till idrotten.
flygnytt
Landvetter
välkomnar världens första kommersiella flyglinje som tankas med 50 procent hållbart flygbränsle.
RSS
rss_icon
Länkar
VM-effekten – sann eller falsk?

Det pratas mycket om VM-effekt och OS-effekt. Att den här typen av evenemang och folkfest skulle främja ekonomisk tillväxt, turism, sysselsättning och löner. Till viss del råder det delade meningar om effekterna och många gånger är det också problematiskt att länka dem till aktiviteten.

Pernilla Andrén, chef för CWT Meetings & Events i Norden, konstaterar att intresset i Norden för VM i Brasilien generellt är svagt. Likaså var det för VM i Sydafrika.

– Det berodde förmodligen till stor del beror på att Sverige inte kvalificerade sig till de turneringarna. Om vi däremot tittar på EM i Portugal, dit Sverige kvalificerat sig, var intresset mycket större och vi kunde verkligen se en ökning av både resor och konferenser.

Hon förklarar att det här är observationer som särskilt gäller grupp-, konferens- och mötesförfrågningar och isolerat till Norden som marknad.

– Våra partners i Brasilien som arbetar med möten och evenemang har ett mycket stort tryck. Det beror antagligen till viss del på att nästa fotbolls-VM 2018 genomförs i Ryssland och därefter i Qatar år 2022.

– Eftersom de anses vara mindre populära destinationer ”passar man på” nu när det är i Brasilien. Det är förhållandevis många svenska grupper som åker men de består nästan uteslutande av ”grabbresor” och spelbolag som ordnar resor. Man åker inte dit av affärsstrategiska skäl.

Pernilla Andrén menar att generellt får destinationer som har den här sortens evenemang väldigt mycket PR och placerar sig därmed "top of mind" hos den den potentiella kunden.

– Följden är att vi på mötes- och eventbyråerna i efterhand förmodligen får se en ökad förfrågan på mötes- och eventresor till just Brasilien.