platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
VM-effekten – sann eller falsk?

Det pratas mycket om VM-effekt och OS-effekt. Att den här typen av evenemang och folkfest skulle främja ekonomisk tillväxt, turism, sysselsättning och löner. Till viss del råder det delade meningar om effekterna och många gånger är det också problematiskt att länka dem till aktiviteten.

Pernilla Andrén, chef för CWT Meetings & Events i Norden, konstaterar att intresset i Norden för VM i Brasilien generellt är svagt. Likaså var det för VM i Sydafrika.

– Det berodde förmodligen till stor del beror på att Sverige inte kvalificerade sig till de turneringarna. Om vi däremot tittar på EM i Portugal, dit Sverige kvalificerat sig, var intresset mycket större och vi kunde verkligen se en ökning av både resor och konferenser.

Hon förklarar att det här är observationer som särskilt gäller grupp-, konferens- och mötesförfrågningar och isolerat till Norden som marknad.

– Våra partners i Brasilien som arbetar med möten och evenemang har ett mycket stort tryck. Det beror antagligen till viss del på att nästa fotbolls-VM 2018 genomförs i Ryssland och därefter i Qatar år 2022.

– Eftersom de anses vara mindre populära destinationer ”passar man på” nu när det är i Brasilien. Det är förhållandevis många svenska grupper som åker men de består nästan uteslutande av ”grabbresor” och spelbolag som ordnar resor. Man åker inte dit av affärsstrategiska skäl.

Pernilla Andrén menar att generellt får destinationer som har den här sortens evenemang väldigt mycket PR och placerar sig därmed "top of mind" hos den den potentiella kunden.

– Följden är att vi på mötes- och eventbyråerna i efterhand förmodligen får se en ökad förfrågan på mötes- och eventresor till just Brasilien.