platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
Momentum blir Tango och bjuder upp Minnesota

Sponsringsbyrån Momentum lämnar McCann-huset och återtar namnet Tango Sponsring och börjar istället ett nära samarbete med kommunikationsbyrån Minnesota. Tillsammans positionerar de sig som en av de ledande aktörerna för aktivering av sponsorers rättigheter. Samarbetet inleds i dagarna genom nya och gamla kundkontakter.

– Avsikten med ett gemensamt kunderbjudande är att vi ska kunna skapa lösningar via våra kunders egna kanaler ännu bättre, säger Andy Pimmeshofer, vd för Minnesota. Vi har redan en hel del erfarenhet av sponsoraktivering från till exempel Svenska Spel, Atea, Entercard och Tech Data. Med Tangos strategiska kompetens, tillsammans med vår kreativa, kan vi öka nyttan av kundernas sponsring.

– Det finns en naturlig förståelse hos Minnesotas ledning och kreatörer för sponsring som kommunikationstema. Deras syn på tillvaratagandet av kundens egna kanaler är också något vi tror på och det tilltalar allt fler företag i dagens ekonomiska klimat, säger Anders Lindén, vd för Tango.

Arbetet med att aktivera ett sponsorskap genom flera olika kanaler är ett gemensamt synsätt hos de båda byråerna och förhoppningen är att de tillsammans ska få kunderna att än bättre använda de emotionella värden som sponsring i grunden medför. Med sin mångåriga erfarenhet från den svenska och nordiska marknaden utmanar de nu kundernas strategiska kommunikationsplattformar.

– Sponsring och events är marknadsföringsområden som fortfarande har stor potential att utvecklas, säger Anders Lindén. De 15-20 största sponsorerna i Sverige lägger tillsammans en halv miljard kronor enbart på avtal och rättigheter varje år. Tyvärr släpar många fortfarande efter när de ska kapitalisera på detta. Med strategisk kunskap som säkerställer att ett sponsorskap är rätt utifrån den målgrupp man vill nå, och med kreativa lösningar på hur egna kanaler kan användas för att nå målen, blir vi en intressant och kostnadseffektiv partner till många företag.

Samarbetet är i full gång, medan den fysiska flytten till Minnesotas kontor sker den 1 december. Konstellationen Tango/Minnesota blir också en Preferred Partner till McCann-gruppen för sponsring och events.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Minnesota är en fristående kommunikationsbyrå med ett integrerat synsätt och specialistavdelningarna Concept, Event, Digital och Design. Byråns filosofi är att företag i än högre grad än idag bör utnyttja den kommunikativa potentialen i sina egna kanaler.


Tango Sponsring är en strategisk rådgivningsbyrå inom sponsring och passion branding. Företaget har de senaste två åren verkat inom McCann-gruppen, men var tidigare under tio år helt fristående på den nordiska marknaden. Bland kunderna finns t ex Fortum, Göteborgs-Posten, Kungliga Operan, Lantmännen, Nokia, Peace & Love, SAS, Sergel, Swedbank och Swedish Match.