platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter

CWT-undersökning:
65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser.
event skapar möten
Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020
Mellan 2000-3000 deltagare.
mer innovation
Så ska Clarion Hotel Amarantens
Passion Coach förverkliga Stordalens kultur på hotellet.

Egencia lanserar en Analytics Studio
en förstärkt plattform för datavisualisering och analys.
Kunskapsförädling
Internationell konferens
om migration, integration och rasism i Norrköping.
events skapar möten
Jönköping
får Europeiska Mästerskapen för Ironman.
nytt jobb
Nicolas Blomgren Facchin
checkar in som ny hotelldirektör på Quality Hotel Ekoxen.
omvärldsanalys
Göteborgs Stad är finalist
i European Capital of Innovation (iCapital) Award 2018.
lönsamma möten
Kongresser
gav 24 miljoner kronor till Halmstad 2017.
RSS
rss_icon
Länkar
Momentum blir Tango och bjuder upp Minnesota

Sponsringsbyrån Momentum lämnar McCann-huset och återtar namnet Tango Sponsring och börjar istället ett nära samarbete med kommunikationsbyrån Minnesota. Tillsammans positionerar de sig som en av de ledande aktörerna för aktivering av sponsorers rättigheter. Samarbetet inleds i dagarna genom nya och gamla kundkontakter.

– Avsikten med ett gemensamt kunderbjudande är att vi ska kunna skapa lösningar via våra kunders egna kanaler ännu bättre, säger Andy Pimmeshofer, vd för Minnesota. Vi har redan en hel del erfarenhet av sponsoraktivering från till exempel Svenska Spel, Atea, Entercard och Tech Data. Med Tangos strategiska kompetens, tillsammans med vår kreativa, kan vi öka nyttan av kundernas sponsring.

– Det finns en naturlig förståelse hos Minnesotas ledning och kreatörer för sponsring som kommunikationstema. Deras syn på tillvaratagandet av kundens egna kanaler är också något vi tror på och det tilltalar allt fler företag i dagens ekonomiska klimat, säger Anders Lindén, vd för Tango.

Arbetet med att aktivera ett sponsorskap genom flera olika kanaler är ett gemensamt synsätt hos de båda byråerna och förhoppningen är att de tillsammans ska få kunderna att än bättre använda de emotionella värden som sponsring i grunden medför. Med sin mångåriga erfarenhet från den svenska och nordiska marknaden utmanar de nu kundernas strategiska kommunikationsplattformar.

– Sponsring och events är marknadsföringsområden som fortfarande har stor potential att utvecklas, säger Anders Lindén. De 15-20 största sponsorerna i Sverige lägger tillsammans en halv miljard kronor enbart på avtal och rättigheter varje år. Tyvärr släpar många fortfarande efter när de ska kapitalisera på detta. Med strategisk kunskap som säkerställer att ett sponsorskap är rätt utifrån den målgrupp man vill nå, och med kreativa lösningar på hur egna kanaler kan användas för att nå målen, blir vi en intressant och kostnadseffektiv partner till många företag.

Samarbetet är i full gång, medan den fysiska flytten till Minnesotas kontor sker den 1 december. Konstellationen Tango/Minnesota blir också en Preferred Partner till McCann-gruppen för sponsring och events.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Minnesota är en fristående kommunikationsbyrå med ett integrerat synsätt och specialistavdelningarna Concept, Event, Digital och Design. Byråns filosofi är att företag i än högre grad än idag bör utnyttja den kommunikativa potentialen i sina egna kanaler.


Tango Sponsring är en strategisk rådgivningsbyrå inom sponsring och passion branding. Företaget har de senaste två åren verkat inom McCann-gruppen, men var tidigare under tio år helt fristående på den nordiska marknaden. Bland kunderna finns t ex Fortum, Göteborgs-Posten, Kungliga Operan, Lantmännen, Nokia, Peace & Love, SAS, Sergel, Swedbank och Swedish Match.