platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
Samlad kunskap om lärande i ny antologi

Hur väl är nya digitala läromedel anpassade till våra kognitiva förmågor? Vilka färdigheter är viktigast för ett gott studieresultatet? Hur bör skolmatematiken vara för att passa tjejer bättre?

De här och många fler frågor ställer sig ett 40-tal lundaforskare i en ny antologi om lärande.

Målet med antologin är att för första gången spegla universitetets bredd när det gäller forskning om lärande, undervisning och utbildning.

Det är framför allt vid lärarhögskolor som det bedrivs forskning inom ämnet utbildningsvetenskap.

Lunds universitet hade under åren 1998 och 2011 ingen lärarutbildning men likväl bedrevs här forskning om lärande. Kognitionsforskare vid Lunds universitet bedrev, och bedriver, forskning om inlärning, rättssociologer om skolledarskap och inom historia, naturvetenskap och språk bedrivs forskning om didaktik, det vill säga hur man bästa lär ut just de här ämnena.

Sedan 2011 finns en lärarutbildning vid universitetet och med den bildades ett aktivt nätverk för utbildningsvetenskaplig forskning.