nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
PS Communication sätter standard för hållbara event

– Vi har tagit fram en standard och en egen märkning för att kunna erbjuda kunder hållbara evenemang. Bakom standarden ligger ett omfattande arbete som innefattar alla delar i kedjan som ingår i ett event, säger Ola Bringle, byråchef på PS Communication i Stockholm.

Arbetet syftar till att skapa ett ökat långsiktigt och hållbart tänkande i alla led. PS Communications standard för hållbara möten utgår från miljöstandarden BS 8901, framtagen för evenemangsindustrin. Det mest uppmärksammade evenemanget som genomförs enligt denna standard är OS 2012 i London. För att lyfta medvetenheten internt och externt har kommunikationsbyrån nyligen tagit fram en speciell märkning för miljöstandard.

– Som byrå har vi en hög ambition när det gäller hållbarhetsfrågor och får dagligen förfrågningar från kunder om hur man skapar hållbara evenemang. Det har inte funnits någon tydlig standard som på enkelt sätt kunnat vara ett stöd för den som vill skapa ett hållbart event, säger Ola Bringle.

Märkningen ska garantera att tänket genomsyrar allt PS Communication levererar och att standarden implementerats i alla faser av processen.

– Många företag gör redan idag relativt mycket inom detta område. Tyvärr blir det ofta mycket ”greenwashing”, man silar mygg men sväljer kameler när det gäller till exempel miljöaspekten inom mötes- och eventindustrin, säger Ola Bringle.

"Hållbara Event" är en ambitiös policy för långsiktig hållbarhet med höga krav på engagemang från de företag som arbetar enligt dess standard.

Syfte:

• Hjälpa företag att utveckla och förbättra långsiktigheten i sina projekt inom fastställd budget.

• Minska utsläpp av koldioxid och avfall samt öka effektiviteten i resursanvändandet för minskad miljöpåverkan.

• Presentera möjligheter för att en effektiv planering och uppmuntra återanvändning av material och infrastruktur.

 

Exempel på omfattning:

• Val av arena/ lokal, val av leverantörer och samarbetspartners, val av inköp och material, transportpolicys, hantering av material efter evenemang utifrån avfall, återvinning och återanvändning.

 

BS 8901 är en standard som har skapats för att vara ett stöd för företag med en hög miljömässig ambitionsnivå och som vill implementera ett långsiktigt tänk i hela sin arbetsprocess. Läs mer här:

http://www.london2012.com/plans/sustainability/index.php

-----------------------------------------------------------------------------------

Fakta PS Communication

PS Communication är en kommunikationsbyrå med ursprung i event marketing, sponsring och upplevelsebaserad marknadsföring. Byrån har 105 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn samt partnerbyråer i Oslo, Helsingfors och de baltiska länderna. Byrån ingår också i två internationella nätverk – Comvort och United Agencies Network.