platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
PS Communication sätter standard för hållbara event

– Vi har tagit fram en standard och en egen märkning för att kunna erbjuda kunder hållbara evenemang. Bakom standarden ligger ett omfattande arbete som innefattar alla delar i kedjan som ingår i ett event, säger Ola Bringle, byråchef på PS Communication i Stockholm.

Arbetet syftar till att skapa ett ökat långsiktigt och hållbart tänkande i alla led. PS Communications standard för hållbara möten utgår från miljöstandarden BS 8901, framtagen för evenemangsindustrin. Det mest uppmärksammade evenemanget som genomförs enligt denna standard är OS 2012 i London. För att lyfta medvetenheten internt och externt har kommunikationsbyrån nyligen tagit fram en speciell märkning för miljöstandard.

– Som byrå har vi en hög ambition när det gäller hållbarhetsfrågor och får dagligen förfrågningar från kunder om hur man skapar hållbara evenemang. Det har inte funnits någon tydlig standard som på enkelt sätt kunnat vara ett stöd för den som vill skapa ett hållbart event, säger Ola Bringle.

Märkningen ska garantera att tänket genomsyrar allt PS Communication levererar och att standarden implementerats i alla faser av processen.

– Många företag gör redan idag relativt mycket inom detta område. Tyvärr blir det ofta mycket ”greenwashing”, man silar mygg men sväljer kameler när det gäller till exempel miljöaspekten inom mötes- och eventindustrin, säger Ola Bringle.

"Hållbara Event" är en ambitiös policy för långsiktig hållbarhet med höga krav på engagemang från de företag som arbetar enligt dess standard.

Syfte:

• Hjälpa företag att utveckla och förbättra långsiktigheten i sina projekt inom fastställd budget.

• Minska utsläpp av koldioxid och avfall samt öka effektiviteten i resursanvändandet för minskad miljöpåverkan.

• Presentera möjligheter för att en effektiv planering och uppmuntra återanvändning av material och infrastruktur.

 

Exempel på omfattning:

• Val av arena/ lokal, val av leverantörer och samarbetspartners, val av inköp och material, transportpolicys, hantering av material efter evenemang utifrån avfall, återvinning och återanvändning.

 

BS 8901 är en standard som har skapats för att vara ett stöd för företag med en hög miljömässig ambitionsnivå och som vill implementera ett långsiktigt tänk i hela sin arbetsprocess. Läs mer här:

http://www.london2012.com/plans/sustainability/index.php

-----------------------------------------------------------------------------------

Fakta PS Communication

PS Communication är en kommunikationsbyrå med ursprung i event marketing, sponsring och upplevelsebaserad marknadsföring. Byrån har 105 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn samt partnerbyråer i Oslo, Helsingfors och de baltiska länderna. Byrån ingår också i två internationella nätverk – Comvort och United Agencies Network.