platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
treårig studie
Undersökning på Linnéuniversitetet:
Halmstadborna saknar evenemangen.
RSS
rss_icon
Länkar
PS Communication sätter standard för hållbara event

– Vi har tagit fram en standard och en egen märkning för att kunna erbjuda kunder hållbara evenemang. Bakom standarden ligger ett omfattande arbete som innefattar alla delar i kedjan som ingår i ett event, säger Ola Bringle, byråchef på PS Communication i Stockholm.

Arbetet syftar till att skapa ett ökat långsiktigt och hållbart tänkande i alla led. PS Communications standard för hållbara möten utgår från miljöstandarden BS 8901, framtagen för evenemangsindustrin. Det mest uppmärksammade evenemanget som genomförs enligt denna standard är OS 2012 i London. För att lyfta medvetenheten internt och externt har kommunikationsbyrån nyligen tagit fram en speciell märkning för miljöstandard.

– Som byrå har vi en hög ambition när det gäller hållbarhetsfrågor och får dagligen förfrågningar från kunder om hur man skapar hållbara evenemang. Det har inte funnits någon tydlig standard som på enkelt sätt kunnat vara ett stöd för den som vill skapa ett hållbart event, säger Ola Bringle.

Märkningen ska garantera att tänket genomsyrar allt PS Communication levererar och att standarden implementerats i alla faser av processen.

– Många företag gör redan idag relativt mycket inom detta område. Tyvärr blir det ofta mycket ”greenwashing”, man silar mygg men sväljer kameler när det gäller till exempel miljöaspekten inom mötes- och eventindustrin, säger Ola Bringle.

"Hållbara Event" är en ambitiös policy för långsiktig hållbarhet med höga krav på engagemang från de företag som arbetar enligt dess standard.

Syfte:

• Hjälpa företag att utveckla och förbättra långsiktigheten i sina projekt inom fastställd budget.

• Minska utsläpp av koldioxid och avfall samt öka effektiviteten i resursanvändandet för minskad miljöpåverkan.

• Presentera möjligheter för att en effektiv planering och uppmuntra återanvändning av material och infrastruktur.

 

Exempel på omfattning:

• Val av arena/ lokal, val av leverantörer och samarbetspartners, val av inköp och material, transportpolicys, hantering av material efter evenemang utifrån avfall, återvinning och återanvändning.

 

BS 8901 är en standard som har skapats för att vara ett stöd för företag med en hög miljömässig ambitionsnivå och som vill implementera ett långsiktigt tänk i hela sin arbetsprocess. Läs mer här:

http://www.london2012.com/plans/sustainability/index.php

-----------------------------------------------------------------------------------

Fakta PS Communication

PS Communication är en kommunikationsbyrå med ursprung i event marketing, sponsring och upplevelsebaserad marknadsföring. Byrån har 105 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn samt partnerbyråer i Oslo, Helsingfors och de baltiska länderna. Byrån ingår också i två internationella nätverk – Comvort och United Agencies Network.