platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Hektisk evenemangsvår i Skåne
Våren och sommaren är en blomstrande tid för evenemangslystna, och i Skåne finns något för alla smaker; idrott, kultur, mat och dryck. Under 2014 kan vi se fram emot flera stora golfevenemang, både golf-SM, som spelas på 15 banor runt om i Skåne, och Skandinaviens största golftävling, Nordea Masters som spelas på PGA National i Bara. SM-finalerna i handboll avgörs på Malmö Arena, och i Brösarp drar en unik mat- och dryckesfestival igång i maj.

Stora evenemang är viktiga för destinationens attraktionskraft och det långsiktiga varumärkesbyggandet. Det ger även omedelbara effekter för besöksnäringen. Event i Skåne har uppdraget att värva evenemang och Tourism in Skåne utvecklar återkommande evenemang. Årligen värvar Event in Skåne tillsammans med partners ett trettiotal event. Den största triumfen 2013 var utan tvekan Eurovision Song Contest, som bidrog till en turismomsättning på 185 miljoner kronor och skapade PR-värden för över en miljard.

– Vi arbetar hela tiden på lång sikt, just nu exempelvis med det stora vandringsevenemanget Eurorando 2016, då 7000 europeiska vandrare kommer till Skåne för att uppleva Skåneleden och andra utvalda leder spridda över minst 20 kommuner, säger Pehr Palm, vd på Event in Skåne.

– Bredden på event stärker Skåne som eventregion och bidrar till ökad omsättning och nya arbetstillfällen. Stora evenemang fungerar som katalysator och motor för regional utveckling, fortsätter Pehr Palm.

 

Några evenemang att uppmärksamma under våren 2014:

 

23-25 maj – Skånes matfestival

Livsmedelsakademin och Smaka på Skåne arrangerar en unik skånsk matfestival i Brösarp. Under tre dagar finns möjlighet att fullt ut uppleva, provsmaka, lära känna och upptäcka Skånes alla småskaliga producenter, etablerade livsmedelsföretag och mathantverkare. http://skanesmatfestival.se/

 

24 maj – SM-final i Handboll

SM-finalerna i handboll för damer och herrar 2014 avgörs för tionde året i rad i en direkt avgörande final på Malmö Arena. Sedan 2005 har handbollens SM-finaler avgjorts i en direkt avgörande final som avslutning på säsongen. Malmö arena står för tredje gången (2010 och 2012) som värd för arrangemanget. http://www.smhandboll.se/

 

29 maj – 1 juni Nordea Masters

Nordea Masters är en del av European Tour och en tävling som lockar närmare hundratusen besökare. Av tourens ca 50 tävlingar är Nordea Masters en av de publikmässigt största. I år spelas Nordea Masters på PGA Sweden National i Bara, Svedala. Peter Hanson och Henrik Stenson är med i startfältet. http://nordeamasters.se/

 

12-15 juni – Nordiskt forum

Nordiskt forum är ett initiativ av kvinnorörelsen i Norden och en milstolpe i arbetet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Det är en uppmaning till oss själva att skärpa oss i en tid då kvinnors rättigheter i världen ifrågasätts. http://nf2014.org/

 

Bilden: Den största triumfen 2013 var utan tvekan Eurovision Song Contest, som bidrog till en turismomsättning på 185 miljoner kronor och skapade PR-värden för över en miljard.