platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Skepparholmen har klarat tuff Svanen-märkning
Miljömärkningen Svanen har skärpt kraven för hotell, restauranger och mötesanläggningar. Först i Norden att bli godkänd med den nya Svanen-märkningen är Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm.

De nya kraven fastställdes i höstas och innebär tuffare bedömningar på flera punkter. Till exempel måste energi- och vattenförbrukningen vara lägre precis som anläggningens utsläpp. Även maten som serveras påverkas med krav på större andel ekologiska råvaror, fler vegetariska alternativ och begränsningar i vilken fisk och skaldjur som får serveras.

Det är ingen slump att Skepparholmen blivit först ut. Miljö- och hållbarhetsfrågor har länge varit en integrerad del företagets verksamhet.

Vad blir nästa steg i ert miljöarbete?

– Vi fortsätter hållbarhetsarbetet på alla fronter och det berör både energi, vatten, kemikalier, avfallshantering och inköp av mat, dryck och förbrukningsvaror. Även om vi är en liten aktör märker vi att vi kan påverka stort, säger marknadschef Eva Suits.

– En viktig del av vår verksamhet idag är att ligga i framkant när det gäller att verka för kvalitetssäkring och en hållbar utveckling. Vi är därför med och tar ett större samhälls- och miljöansvar, bland annat genom att driva frågorna om det goda, ansvarsfulla ledarskapet och ett renare Östersjön.