Brand Experience-byrån Nine Yards vände en förlustprognos till det näst bästa året någonsin.
Enligt vd Janne Björge var 2013 det konstigaste året någonsin för byrån eller kanske rent av för branschen. För byrån startade året med en chefskarusell de aldrig sett maken till med med pitcher som rann ut i sanden.
–Vi tappade 15 miljoner kronor i omsättning, men bara 1,5 miljon i byråintäkt. Tack vare en osannolik kämpainsats från hela teamet så gör byrån sitt näst bästa resultat sedan starten för tio år sedan, säger Janne Björge.
Vinsten blev över 4,9 miljoner kronor och alla pengarna går tillbaka till bolaget.
– Vi vill fortsätta att vara stabila och vara en bra plats för fantastiska människor att jobba på.
Janne Björge berättar att de minskade antalet medarbetare med fyra personer, men att några av dem som blev uppsagda förra våren är tillbaka igen.
– Det var en skitvår, men under hösten vände det ordentligt för oss. Vi fick tillbaka lusten och det började skrattas igen. Det är ett gott tecken.
I höstas rekryterades en byråchef till Stockholmskontoret och de öppnade ett kontor i Malmö. Byrån har även rekryterat inom content, copy och den digitala sidan. Allt för att möta det kraftigt ökade behovet av content marketing, storytelling och brand experience.
– Det var inte lätta beslut att ta när det blåste som hårdast i våras, säger Janne Björge. Idag är vi starkare än någonsin finansiellt och kvalitativt, och vi har en urstark kultur. Jag är otroligt ödmjuk inför teamet, de har varit makalösa.