platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Spendrups köper Grythyttans gästgivaregård

Familjen Spendrup köper Grythyttans gästgivaregård, uppger Dagens Industri och den 1 maj tar de nya ägarna över.

De äger sedan år 2007 spaanläggningen Loka Brunn som efter många år av förluster på kort tid vändes till framgång. Från en omsättning på 50 miljoner kronor, och med en förlust på två miljoner kronor 2011, vände vd Mia Spendrup siffrorna till 68 miljoner kronor i omsättning och fem miljoner kronor på sista raden. Dessutom har hon skapat tio nya jobb på anläggningen.

Grythyttans senaste historia är inte lika rolig. År 1973 var byggnaden i så uselt skick att man från kommunens håll ville riva och istället anlägga en stormarknad med tillhörande parkering. Förslaget röstades ner med bara en rösts marginal.

Istället fick hembygdsföreningens två starka män, Arthur Lindqvist och Yngve Henriksson, uppdraget att blåsa liv i gästgivaregården. Där kom också Carl Jan Granqvist in i bilden.

År 1999, efter 25 år som gästgivare (den 18:e på Grythyttan), men kanske inte så roliga rent ekonomiskt på slutet, sålde Carl Jan Granqvist gästgivaregården till Jenny Ljungberg, och hotellet införlivades i hennes hotellgrupp c/o Hotels. De senaste boksluten för c/o Hotels är heller ingen munter historia.

Mia Spendrup säger till DI att till Grythyttan vill hon locka mer exklusiva mötesgäster från främst Stockholm och Göteborg, och gärna med inriktning på mindre företag.

– Vi vill inte avslöja för mycket nu, men vi har för avsikt att öka lönsamheten och utveckla verksamheten, säger Mia Spendrup.

Nu skriver hon ett nytt kapitel i Grythyttans historia där den gamla stora vinkällaren ska utmanas av Spendrups egna drycker som ska stå för 99 procent av dryckeskonsumtionen.