nyheter
affärsresor
Globalt erbjudande
avgörande –Telenor utökar avtalet med Egencia.
Grattis!
​De vann
Svenska Mötespriset 2018.
statistik för nya kunskaper
Sverige
behåller sin position i ICCA-statistiken också för 2017.
internationellt nätverk
Meetx har certifierats
enligt IAPCOs standard.
Grattis!
Avalon Hotel i Göteborg
är årets internationella Choice-hotell.
event skapar möten
Fördjupat samarbete
mellan handbollslandslaget och Jönköping.
möten för nya kunskaper
Nordiskt möte
i Stockholm: Current Priorities and Future Challenges: Higher Education in the Nordic Region.
Rekord
All-time-high i eventmarknadsföring
– omsatte 4,3 miljarder kronor.
hotell
Scandic Hotels
öppnar i snabbväxande norska Voss år 2020.
ny teknik
Quality Hotel
lanserar röststyrning i möteslokalerna.
RSS
rss_icon
Länkar
Spendrups köper Grythyttans gästgivaregård

Familjen Spendrup köper Grythyttans gästgivaregård, uppger Dagens Industri och den 1 maj tar de nya ägarna över.

De äger sedan år 2007 spaanläggningen Loka Brunn som efter många år av förluster på kort tid vändes till framgång. Från en omsättning på 50 miljoner kronor, och med en förlust på två miljoner kronor 2011, vände vd Mia Spendrup siffrorna till 68 miljoner kronor i omsättning och fem miljoner kronor på sista raden. Dessutom har hon skapat tio nya jobb på anläggningen.

Grythyttans senaste historia är inte lika rolig. År 1973 var byggnaden i så uselt skick att man från kommunens håll ville riva och istället anlägga en stormarknad med tillhörande parkering. Förslaget röstades ner med bara en rösts marginal.

Istället fick hembygdsföreningens två starka män, Arthur Lindqvist och Yngve Henriksson, uppdraget att blåsa liv i gästgivaregården. Där kom också Carl Jan Granqvist in i bilden.

År 1999, efter 25 år som gästgivare (den 18:e på Grythyttan), men kanske inte så roliga rent ekonomiskt på slutet, sålde Carl Jan Granqvist gästgivaregården till Jenny Ljungberg, och hotellet införlivades i hennes hotellgrupp c/o Hotels. De senaste boksluten för c/o Hotels är heller ingen munter historia.

Mia Spendrup säger till DI att till Grythyttan vill hon locka mer exklusiva mötesgäster från främst Stockholm och Göteborg, och gärna med inriktning på mindre företag.

– Vi vill inte avslöja för mycket nu, men vi har för avsikt att öka lönsamheten och utveckla verksamheten, säger Mia Spendrup.

Nu skriver hon ett nytt kapitel i Grythyttans historia där den gamla stora vinkällaren ska utmanas av Spendrups egna drycker som ska stå för 99 procent av dryckeskonsumtionen.