nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Avicii genererade cirka 45 miljoner kr till Stockholmsregionen

Arenaevenemang lockar besökare och genererar jobb och intäkter för hela Stockholmsregionen. Avicii-konserten på Tele2 Arena i förra månaden genererade intäkter på närmare 45 miljoner kronor.

Det motsvarar 32 arbetstillfällen på helårsbasis, visar en turismekonomisk kalkyl som genomförts på uppdrag av Stockholm Visitors Board.

– Analysen visar vilken enorm spinn-off som en enda konsert med Avicii ger i regionen. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader, de är av stor betydelse för utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Sex av tio var tillresta besökare från ett annat län och närmare hälften reste i ett större sällskap.

Enligt undersökningen är Stockholm är en mycket bra evenemangsdestination. På en femgradig skala får staden 4,4 i helhetsbetyg av besökare och stockholmare. Det visar en analys som presenteras idag i samband med invigningen av nya Stockholm Visitor Center.

 

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i samband med Aviciis #true tour i Tele2 Arena den 1 mars.

Konserten var slutsåld och antalet besökare var 38 000. Sammanlagt genomförts 284 intervjuer, som legat till grund för undersökningen.

Andelen tillresta besökare var 57  procent. Av dem var fyra procent internationella. Av del tillresta besökarna valde 62 procent att bo på hotell.

94 procent av de tillresta angav Avicii som den huvudsakliga anledningen till besöket i Stockholmsregionen. Utöver konserten passade de flesta av de tillresta besökarna på att gå på restaurang (60%), shoppa (59%) samt träffa släkt och vänner (24%).

Varje besökare spenderade 2 071 kronor under besöket.