platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Elite Hotels lanserar nytt restaurangkoncept
tillsammans med framstående krogprofiler.
11-12 maj 2022
Internationell Hi-Tech konferens och mässa
kommer till Stockholm.
flygindustrin
Kina blockerar vissa flyg från USA
när försiktighetsåtgärderna vid Covid ökar.
Restriktionerna blir fler
eCarExpo på Friends Arena
4-6 februari ställs in.
Blir ny stiftelse
Oslofjord Convention Center får nytt ägande
Målet är att bli norra Europas bästa konferensanläggning.
evenemang och möten
Ett år kvar
till handbolls-VM i Jönköping.
nytt jobb
Johanna Carinci Jonsson
tar över Clarion Collection Hotel Slottsparken i Linköping.
Nytt jobb
Angelica Vinuesa Gustafsson
ny Event project manager på BSC.
anställdas säkerhet
Safeture tecknar fyraårigt avtal
med Europeiska centralbanken, ECB.
nytt jobb
Lisette Jönsson
ny General Manager på Radisson Blu Hotel, Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Avicii genererade cirka 45 miljoner kr till Stockholmsregionen

Arenaevenemang lockar besökare och genererar jobb och intäkter för hela Stockholmsregionen. Avicii-konserten på Tele2 Arena i förra månaden genererade intäkter på närmare 45 miljoner kronor.

Det motsvarar 32 arbetstillfällen på helårsbasis, visar en turismekonomisk kalkyl som genomförts på uppdrag av Stockholm Visitors Board.

– Analysen visar vilken enorm spinn-off som en enda konsert med Avicii ger i regionen. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader, de är av stor betydelse för utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Sex av tio var tillresta besökare från ett annat län och närmare hälften reste i ett större sällskap.

Enligt undersökningen är Stockholm är en mycket bra evenemangsdestination. På en femgradig skala får staden 4,4 i helhetsbetyg av besökare och stockholmare. Det visar en analys som presenteras idag i samband med invigningen av nya Stockholm Visitor Center.

 

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i samband med Aviciis #true tour i Tele2 Arena den 1 mars.

Konserten var slutsåld och antalet besökare var 38 000. Sammanlagt genomförts 284 intervjuer, som legat till grund för undersökningen.

Andelen tillresta besökare var 57  procent. Av dem var fyra procent internationella. Av del tillresta besökarna valde 62 procent att bo på hotell.

94 procent av de tillresta angav Avicii som den huvudsakliga anledningen till besöket i Stockholmsregionen. Utöver konserten passade de flesta av de tillresta besökarna på att gå på restaurang (60%), shoppa (59%) samt träffa släkt och vänner (24%).

Varje besökare spenderade 2 071 kronor under besöket.