platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
Avicii genererade cirka 45 miljoner kr till Stockholmsregionen

Arenaevenemang lockar besökare och genererar jobb och intäkter för hela Stockholmsregionen. Avicii-konserten på Tele2 Arena i förra månaden genererade intäkter på närmare 45 miljoner kronor.

Det motsvarar 32 arbetstillfällen på helårsbasis, visar en turismekonomisk kalkyl som genomförts på uppdrag av Stockholm Visitors Board.

– Analysen visar vilken enorm spinn-off som en enda konsert med Avicii ger i regionen. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader, de är av stor betydelse för utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Sex av tio var tillresta besökare från ett annat län och närmare hälften reste i ett större sällskap.

Enligt undersökningen är Stockholm är en mycket bra evenemangsdestination. På en femgradig skala får staden 4,4 i helhetsbetyg av besökare och stockholmare. Det visar en analys som presenteras idag i samband med invigningen av nya Stockholm Visitor Center.

 

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i samband med Aviciis #true tour i Tele2 Arena den 1 mars.

Konserten var slutsåld och antalet besökare var 38 000. Sammanlagt genomförts 284 intervjuer, som legat till grund för undersökningen.

Andelen tillresta besökare var 57  procent. Av dem var fyra procent internationella. Av del tillresta besökarna valde 62 procent att bo på hotell.

94 procent av de tillresta angav Avicii som den huvudsakliga anledningen till besöket i Stockholmsregionen. Utöver konserten passade de flesta av de tillresta besökarna på att gå på restaurang (60%), shoppa (59%) samt träffa släkt och vänner (24%).

Varje besökare spenderade 2 071 kronor under besöket.