platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Avicii genererade cirka 45 miljoner kr till Stockholmsregionen

Arenaevenemang lockar besökare och genererar jobb och intäkter för hela Stockholmsregionen. Avicii-konserten på Tele2 Arena i förra månaden genererade intäkter på närmare 45 miljoner kronor.

Det motsvarar 32 arbetstillfällen på helårsbasis, visar en turismekonomisk kalkyl som genomförts på uppdrag av Stockholm Visitors Board.

– Analysen visar vilken enorm spinn-off som en enda konsert med Avicii ger i regionen. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader, de är av stor betydelse för utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Sex av tio var tillresta besökare från ett annat län och närmare hälften reste i ett större sällskap.

Enligt undersökningen är Stockholm är en mycket bra evenemangsdestination. På en femgradig skala får staden 4,4 i helhetsbetyg av besökare och stockholmare. Det visar en analys som presenteras idag i samband med invigningen av nya Stockholm Visitor Center.

 

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i samband med Aviciis #true tour i Tele2 Arena den 1 mars.

Konserten var slutsåld och antalet besökare var 38 000. Sammanlagt genomförts 284 intervjuer, som legat till grund för undersökningen.

Andelen tillresta besökare var 57  procent. Av dem var fyra procent internationella. Av del tillresta besökarna valde 62 procent att bo på hotell.

94 procent av de tillresta angav Avicii som den huvudsakliga anledningen till besöket i Stockholmsregionen. Utöver konserten passade de flesta av de tillresta besökarna på att gå på restaurang (60%), shoppa (59%) samt träffa släkt och vänner (24%).

Varje besökare spenderade 2 071 kronor under besöket.