platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden får 1 120 000 kr till förstudie om matturism

Lonely Planet rankar Sverige som ett land i topp för matglada besökare. Maten är en bidragande faktor till varför turisterna väljer att spendera sin semester här, och nu vill regeringen att fler ska få upp ögonen för Sverige.

Nu får Visit Sweden 1 120 000 kronor för att ta fram en förstudie till ett exportprogram för svenska mat-, dryck- och måltidsupplevelser.

– Svenska mat och matkultur lockar turister till Sverige. Vi har fantastiska råvaror, innovativa kockar och en fantastisk miljö för måltidsturism. Vi måste dra nytta av det och exportera mer av dryck- och måltidsuppleveler för att skapa fler jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Turismens exportvärde har ökat med 25 miljarder kronor sedan regeringen startade satsningen på Matlandet 2008, och mycket av pengarna läggs på mat. Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen, och de spenderar nästan lika mycket, 18,8 miljarder kronor, på livsmedel.

Förstudien ska visa förutsättningarna för hur vi kan stärka Sveriges varumärke som ett matland än mer. Redan idag söker sig turister till Sverige för att ta del av mat och matkultur, mycket tack vare de svenska kockarnas framgångar i internationella tävlingar samt tack vare att flera svenska krogar placerat sig på topplistor över världens bästa restauranger.