platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden får 1 120 000 kr till förstudie om matturism

Lonely Planet rankar Sverige som ett land i topp för matglada besökare. Maten är en bidragande faktor till varför turisterna väljer att spendera sin semester här, och nu vill regeringen att fler ska få upp ögonen för Sverige.

Nu får Visit Sweden 1 120 000 kronor för att ta fram en förstudie till ett exportprogram för svenska mat-, dryck- och måltidsupplevelser.

– Svenska mat och matkultur lockar turister till Sverige. Vi har fantastiska råvaror, innovativa kockar och en fantastisk miljö för måltidsturism. Vi måste dra nytta av det och exportera mer av dryck- och måltidsuppleveler för att skapa fler jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Turismens exportvärde har ökat med 25 miljarder kronor sedan regeringen startade satsningen på Matlandet 2008, och mycket av pengarna läggs på mat. Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen, och de spenderar nästan lika mycket, 18,8 miljarder kronor, på livsmedel.

Förstudien ska visa förutsättningarna för hur vi kan stärka Sveriges varumärke som ett matland än mer. Redan idag söker sig turister till Sverige för att ta del av mat och matkultur, mycket tack vare de svenska kockarnas framgångar i internationella tävlingar samt tack vare att flera svenska krogar placerat sig på topplistor över världens bästa restauranger.