platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
+4,5%
En bra sommar
för besöksnäringen i Uppsala.
Ny bok
Därför blir mötena på jobbet allt fler
dominoeffekter skapar möteskedjor.
14 november
Han fick Wallenbergpriset för sin KL-träforskning
– deltar under Svenskt Träs seminarium i november.
hotellnytt
Nordic Choices förvärv av Kämp Collection Hotels slutfört
Stordalen vill utöka i Helsingfors med 2000 hotellrum.
Award winner again!
Göteborg
är Europas smartaste stad.
kunskapsöverföring
Lund får internationell konferens
om delningsekonomi i städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Skellefteå lockar fler utländska företagsgrupper
På fredag landar över tjugo spanjorer från Madrid på Skellefteå Airport. Under tre dagar ska de genomföra möten och teamaktiviteter som älgsafari med skoter, vara ombord på en isbrytare samt få uppleva det subarktiska stadslivet.

Skellefteå Convention Bureau, som är en del av Destination Skellefteå, har under tre år tillsammans med företag i Stockholmsregionen samt flygbolaget SAS bland annat satsat på den spanska mötesmarknaden. Arbetet har gått ut på att marknadsföra och skapa intresse för regionen.

– Genom att medverka på fackmässor och genomföra visningsresor till Skellefteå med omnejd för spanska köpare och agenter har vi väckt ett intresse för regionen, säger Bo Wikström ansvarig för Skellefteå Convention Bureau.

Offerter till kunder går sedan ut från regionala paketeringsbolag, så kallade DMCs (Destination Management Company), vilka också slutför affärerna.

– Skellefteå och Swedish Lapland har succesivt blivit ett allt intressantare alternativ för företag som söker efter kvalitetsupplevelser och spännande mötesplatser, säger Margareta Gustavsson som är platsansvarig i Spanien för satsningen.

– Det finns branscher som går bra i Spanien med företag som investerar i arrangemang och event för kunder eller anställda, och det är nu under lågkonjunktur vi kan ta marknadsandelar i den globalt konkurrensutsatta bransch som mötesindustrin är, säger Bo Wikström.

Den 4 april inleder, för fjärde säsongen i rad, Ryanair flygningar mellan Girona i Katalonien och Skellefteå. Destination Skellefteå har marknadsfört Skellefteåregionen i Katalonien och har framför allt fokuserat på privatresenärer. Direktflyget öppnar även för nya möjligheter.

– Ryanair har glädjande nog öppnat för gruppbokningar. Det är en fantastisk möjlighet som företag har efterfrågat vilket kan medföra ett ökat inresande från Girona, men även för linjen London–Skellefteå, säger Robert Lindberg vid Skellefteå Airport. Därför är det viktigt att vi även bearbetar grupp- och företagskunder på de här marknaderna.