platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Skellefteå lockar fler utländska företagsgrupper
På fredag landar över tjugo spanjorer från Madrid på Skellefteå Airport. Under tre dagar ska de genomföra möten och teamaktiviteter som älgsafari med skoter, vara ombord på en isbrytare samt få uppleva det subarktiska stadslivet.

Skellefteå Convention Bureau, som är en del av Destination Skellefteå, har under tre år tillsammans med företag i Stockholmsregionen samt flygbolaget SAS bland annat satsat på den spanska mötesmarknaden. Arbetet har gått ut på att marknadsföra och skapa intresse för regionen.

– Genom att medverka på fackmässor och genomföra visningsresor till Skellefteå med omnejd för spanska köpare och agenter har vi väckt ett intresse för regionen, säger Bo Wikström ansvarig för Skellefteå Convention Bureau.

Offerter till kunder går sedan ut från regionala paketeringsbolag, så kallade DMCs (Destination Management Company), vilka också slutför affärerna.

– Skellefteå och Swedish Lapland har succesivt blivit ett allt intressantare alternativ för företag som söker efter kvalitetsupplevelser och spännande mötesplatser, säger Margareta Gustavsson som är platsansvarig i Spanien för satsningen.

– Det finns branscher som går bra i Spanien med företag som investerar i arrangemang och event för kunder eller anställda, och det är nu under lågkonjunktur vi kan ta marknadsandelar i den globalt konkurrensutsatta bransch som mötesindustrin är, säger Bo Wikström.

Den 4 april inleder, för fjärde säsongen i rad, Ryanair flygningar mellan Girona i Katalonien och Skellefteå. Destination Skellefteå har marknadsfört Skellefteåregionen i Katalonien och har framför allt fokuserat på privatresenärer. Direktflyget öppnar även för nya möjligheter.

– Ryanair har glädjande nog öppnat för gruppbokningar. Det är en fantastisk möjlighet som företag har efterfrågat vilket kan medföra ett ökat inresande från Girona, men även för linjen London–Skellefteå, säger Robert Lindberg vid Skellefteå Airport. Därför är det viktigt att vi även bearbetar grupp- och företagskunder på de här marknaderna.