nyheter
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
11–12 maj 2022
Nu lanseras Nordic Future Food
– ny konferens och mötesplats på Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Skellefteå lockar fler utländska företagsgrupper
På fredag landar över tjugo spanjorer från Madrid på Skellefteå Airport. Under tre dagar ska de genomföra möten och teamaktiviteter som älgsafari med skoter, vara ombord på en isbrytare samt få uppleva det subarktiska stadslivet.

Skellefteå Convention Bureau, som är en del av Destination Skellefteå, har under tre år tillsammans med företag i Stockholmsregionen samt flygbolaget SAS bland annat satsat på den spanska mötesmarknaden. Arbetet har gått ut på att marknadsföra och skapa intresse för regionen.

– Genom att medverka på fackmässor och genomföra visningsresor till Skellefteå med omnejd för spanska köpare och agenter har vi väckt ett intresse för regionen, säger Bo Wikström ansvarig för Skellefteå Convention Bureau.

Offerter till kunder går sedan ut från regionala paketeringsbolag, så kallade DMCs (Destination Management Company), vilka också slutför affärerna.

– Skellefteå och Swedish Lapland har succesivt blivit ett allt intressantare alternativ för företag som söker efter kvalitetsupplevelser och spännande mötesplatser, säger Margareta Gustavsson som är platsansvarig i Spanien för satsningen.

– Det finns branscher som går bra i Spanien med företag som investerar i arrangemang och event för kunder eller anställda, och det är nu under lågkonjunktur vi kan ta marknadsandelar i den globalt konkurrensutsatta bransch som mötesindustrin är, säger Bo Wikström.

Den 4 april inleder, för fjärde säsongen i rad, Ryanair flygningar mellan Girona i Katalonien och Skellefteå. Destination Skellefteå har marknadsfört Skellefteåregionen i Katalonien och har framför allt fokuserat på privatresenärer. Direktflyget öppnar även för nya möjligheter.

– Ryanair har glädjande nog öppnat för gruppbokningar. Det är en fantastisk möjlighet som företag har efterfrågat vilket kan medföra ett ökat inresande från Girona, men även för linjen London–Skellefteå, säger Robert Lindberg vid Skellefteå Airport. Därför är det viktigt att vi även bearbetar grupp- och företagskunder på de här marknaderna.