platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Island står enat
Meet in Reykjavík:
United With Strength.
innovationer skapar möten
De 10 mest innovativa entreprenörerna
i Sverige 2020.
omsättningen minus 70-80 procent
Färsk statistik från UC:
Konkurser inom hotell- och restaurang ökar med 123 procent
positivt besked
Nordiska Hissmässan
samlar hela hissbranschen i Stockholm hösten 2020.
innovationer skapar möten
Fem innovationer
som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas 1 miljon euro av H&M Foundation.
ett bra beslut
SkiStars skidanläggningar
i Åre, Sälen och Vemdalen stängs från 6 april.
Event
Expo 2020 Dubai
skjuts upp i ett år.
språnget
Nordens största event
på temat omvärldsanalys omvandlas till Virtual IntelliSummit 2020.
beredskapen byggs ut
Idag står de första 140 vårdplatserna klara
– Stockholmsmässan fortsätter bygga.
70 av 90 permitteras
Elmia AB
omgrupperar under pandemitiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Högre moms på hundspannstur från flygplats

Företaget Aurora Borealis ordnar hundspannstaxi från Lycksele flygplats och konkurrerar då med vanliga taxibilar.

– Politiker brukar värna om lika villkor för samma tjänster, men det gäller sällan svensk naturturism. För när momsen för bilarna är sex procent, blir den fyra gånger högre när du väljer en taxi med naturligt drag.

Det säger Donald Eriksson som tillsammans med Maria Gustafsson har arrangerat hundspannsturer sedan 1995. För drygt fem år sedan deltog han på ett av Skatteverkets informationsmöten.

– Bensinmotor eller draghundar? Svensk lagstiftning brukar ofta framhålla att man är teknikneutral och värnar om konkurrens på lika villkor, men det gäller sällan momsreglerna för natur- och ekoturism, säger han.

– Då ställdes frågan om olika moms på taxiverksamhet från Lycksele flygplats. Vanliga taxibilar klassas som transport och har sex procent i moms. Jag frågade varför samma tjänst med hundspann skulle klassas som en upplevelse och därmed betala 25 procent i moms. Svaret blev något vagt om att det var högre moms på nöjesresor och därmed var det slutdiskuterat, säger Donald Eriksson.

Enligt honom är det alltför ofta som Skatteverket inte kan förklara vad som gäller.

– Då ställs vi som företagare inför två omöjliga alternativ. Antingen tillämpar vi den lägre momssatsen och riskerar att få betala dyrt i en framtida revision, eller så väljer vi den högre momsen och ser kanske sedan hur andra företagare erbjuder samma tjänst till ett lägre pris.

Svensk hundspannsturism ska även konkurrera på en stenhård internationell marknad. Inte minst från finska arrangörer där momsen på hundspannsturer är mindre än hälften.

Under flera år har Ekoturismföreningen försökt upplysa politiker om att svenska regler är krångliga och försämrar konkurrenskraften. Föreningen föreslår att naturguidningar ska ingå i kulturmomsen, vilket skulle ge bättre lönsamhet och skapa fler guidejobb på landbygden.

– Våra hundspannsturer i fullmånens sken är ett bra exempel. Här står hundarna för i stort sett två tredjedelar av totalpriset. En sänkning till kulturmomsens sex procent skulle möjliggöra en minskning på runt 750 kronor eller tio procent av totalpriset. Det är sådant som kan fälla avgörandet om kunden väljer Sverige eller Finland, säger Donald Eriksson.

Han tycker att guidningar i naturen ska räknas som kultur.

– Som småföretagare på landbygden är det svårt att förstå att hundspannsturer över myrar och genom skogar i magiskt månsken ska behandlas på ett sätt, och upplevelser, kunskaper och känslor förmedlade på storstädernas scener och biodukar på ett annat vis. Under våra turer blir det många berättelser om den senaste istiden och dess lämningar, om den samiska kulturen och om Vindelälven som är en av våra fyra nationalälvar.

Per Jiborn hanterar näringslivsfrågor i Ekoturismföreningen:

– Svensk natur- och ekoturism skapar nya jobb på landsbygden trots att det saknas en framsynt och genomtänkt politik för hur landbygdens företag ska växa, förbättra sin lönsamhet och ta steget att börja anställa fler guider, kockar och resesäljare.

Han berättar att det har gått drygt fyra år sedan Ekoturismföreningen för första gången lyfte frågan om en krånglig och orättvis moms. Än så länge har inget politiskt parti tagit tag i frågan, och från den sittande alliansregeringen är det än så länge tomt på förslag.

– Med en regering där Centerpartiet styr i närings- och landbygdsfrågor, är det förvånande att vi inte ens fått till en dialog om det här, säger Per Jiborn.

– Det här handlar om landsbygd, miljö och småföretagande, och det inom ett segment som under de senaste 25 åren har skapat tusentals nya jobb. Nu inför årets två val till EU och riksdagen hoppas vi dock på konkreta besked, inte minst när myndigheterna brukar hänvisa dagens ordning till EUs momsdirektiv.

Momsreglerna för svensk natur- och ekoturism är en snårig djungel, där Skatteverket ofta inte kan lämna klara besked på vad som gäller.

– För drygt en månad sedan föreslog vi även Tillväxtverket att gemensamt ta fram en vägledning för dagens momsdjungel. Om reglerna inte kan ändras på kort sikt bör det åtminstone finnas tydliga och likvärdiga regler för landets alla naturturismföretagare. Nu ser vi istället allt fler olika tolkningar runt om i Sverige. Något som i sin tur leder till snedvriden konkurrens beroende på i vilken kommun man arbetar i, säger Per Jiborn.

 

Foto: Donald Eriksson/Aurora Borealis