nyheter
motor för utveckling
Dubai vinner anbud
för 232 business events för tiden fram till 2026.
nya jobb
Informationsteknik
fortsätter rekrytera välkända namn.
Hotell
Jacy’z Hotel & Resort
i Göteborg startar exklusiv chaufförservice.
event skapar möten
Para-VM visar upp Östersund
som en tillgänglig stad för evenemang.
Nytt jobb
Isabelle Lechtman
blir vd för Folkets Hus i Stockholm.
Mötesplats
Rekordår 2022
Nu vill Bjertorp slott bli landets främsta bröllopsdestination.

Jacyz hotell i Göteborg
kan bli Årets Bygge 2023.
events skapar möten
Väv 2022 i Halmstad
gav 18,5 miljoner kr i turismomsättning.
Event skapar möten
Piteå Business Tour
– nytt eventkoncept för näringslivet i Piteå.
Events skapar möten
Flera internationella mästerskap
stärker Malmö som evenemangsstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Trender i fokus på FuTURe

Den expansiva rese- och turismindustrin är trendkänslig. Trender hotar, men öppnar också nya möjligheter. Hur hamnar man på den vinnande sidan? Fem branschprofiler analyserar och debatterar på FuTURe, startskottet för årets TUR.

Framtidsseminariet fokuserar i år på aktuella trender, förändrade beteenden och förändrade spelregler, med en direkt påverkan på resor och besöksnäring. Under rubriken ”Vinnare eller förlorare? Så påverkas vi av trenderna” möts fem aktörer och analytiker:

Thomas Brühl, vd Visit Sweden, Eva Östling, vd Visita – svensk besöksnäring, Ninna Engdal, vd Globen Arenas, Johan Sanneblad, expert mobila trender och strategier samt Göran Adlén, trendspanare och författare.

Farhad Karkavand, mässansvarig för TUR, vill se en konkret diskussion:

– Vi hoppas debatten ska klargöra vad vi står inför, hur trender påverkar besluten. Vi ger också deltagarna några inledande minuter för att ge sin egen syn på de viktigaste trenderna, till exempel när det gäller den digitala utvecklingen, det ökande resandet, den nya generationen resenärer och den politiska händelseutvecklingen, säger han.

Facebook fyllde tio år häromdagen. Trots det står många av branschens företag handfallna inför utvecklingen i sociala medier.

– Den har en enorm påverkan på branschen, säger Göran Adlén. En dålig recension av rätt person, det vill säga fel person ur den drabbades synvinkel, kan få helt förödande konsekvenser. I 99 procent av fallen vet inte företag hur man ska agera.

Att mycket handlar om politik valåret 2014 är oundvikligt.

Eva Östling, Visita, är oroad över “dubbelstöten”, det vill säga fördubblade arbetsgivaravgifter för unga och fördubblad restaurangmoms, vid ett regeringsskifte i höst.

– Dubbelstöten innebär en kostnadschock på motsvarande sju miljarder kronor för besöksnäringen, säger Eva Östling. Vi vet att prishöjningar leder till dämpad efterfrågan och fler uppsägningar.

FuTURe genomförs i Svenska Mässans Kongresshall onsdagen den 19 mars mellan klockan 15.30 och 18.00.