platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Trender i fokus på FuTURe

Den expansiva rese- och turismindustrin är trendkänslig. Trender hotar, men öppnar också nya möjligheter. Hur hamnar man på den vinnande sidan? Fem branschprofiler analyserar och debatterar på FuTURe, startskottet för årets TUR.

Framtidsseminariet fokuserar i år på aktuella trender, förändrade beteenden och förändrade spelregler, med en direkt påverkan på resor och besöksnäring. Under rubriken ”Vinnare eller förlorare? Så påverkas vi av trenderna” möts fem aktörer och analytiker:

Thomas Brühl, vd Visit Sweden, Eva Östling, vd Visita – svensk besöksnäring, Ninna Engdal, vd Globen Arenas, Johan Sanneblad, expert mobila trender och strategier samt Göran Adlén, trendspanare och författare.

Farhad Karkavand, mässansvarig för TUR, vill se en konkret diskussion:

– Vi hoppas debatten ska klargöra vad vi står inför, hur trender påverkar besluten. Vi ger också deltagarna några inledande minuter för att ge sin egen syn på de viktigaste trenderna, till exempel när det gäller den digitala utvecklingen, det ökande resandet, den nya generationen resenärer och den politiska händelseutvecklingen, säger han.

Facebook fyllde tio år häromdagen. Trots det står många av branschens företag handfallna inför utvecklingen i sociala medier.

– Den har en enorm påverkan på branschen, säger Göran Adlén. En dålig recension av rätt person, det vill säga fel person ur den drabbades synvinkel, kan få helt förödande konsekvenser. I 99 procent av fallen vet inte företag hur man ska agera.

Att mycket handlar om politik valåret 2014 är oundvikligt.

Eva Östling, Visita, är oroad över “dubbelstöten”, det vill säga fördubblade arbetsgivaravgifter för unga och fördubblad restaurangmoms, vid ett regeringsskifte i höst.

– Dubbelstöten innebär en kostnadschock på motsvarande sju miljarder kronor för besöksnäringen, säger Eva Östling. Vi vet att prishöjningar leder till dämpad efterfrågan och fler uppsägningar.

FuTURe genomförs i Svenska Mässans Kongresshall onsdagen den 19 mars mellan klockan 15.30 och 18.00.