platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska besökare till Sverige 2013

De utländska övernattningarna ökade med en procent trots ett svagt ekonomiskt läge i världen. Flest turister kom det från Tyskland, Kina, Finland och Ryssland.

Övernattningarna på hotell ökade för tionde året i rad, mellan år 2012 och 2013 med 3,5 procent.

–  Sverige stod pall för det tuffa ekonomiska läget i världen. Jag tror att vår och besöksnäringens marknadsföring under flera år har gett effekt och att Sveriges varumärke som destination blir allt starkare, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

De största ökningarna i faktiska tal kom från Tyskland (+49 000 övernattningar), Kina (+29 000), Finland (+16 000) och Ryssland (+10 000).

Norge och Tyskland är de största utlandsmarknaderna i Sverige räknat i antal övernattningar.

Utländska besökare spenderar över 100 miljarder kronor i Sverige, vilket är 39 procent av all turismkonsumtion i Sverige.

Besökarna från utlandet står för 24 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar, vandarhem, campingplatser samt privata stugor och lägenheter i Sverige.

– Turism ger stora intäkter till Sverige och det finns en fortsatt stor potential att öka dem ytterligare. Våra analyser visar att 28 miljoner människor vill åka hit de närmaste tre åren. Tio miljoner av dem finns i Tyskland, säger Thomas Brühl.

Under 2013 genomförde Visit Sweden cirka 100 internationella kampanjer och andra marknadsaktiviteter tillsammans med samarbetspartners inom turismen och andra branscher för att locka besökare till Sverige.

Källa: Tillväxtverket/SCB.