nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska besökare till Sverige 2013

De utländska övernattningarna ökade med en procent trots ett svagt ekonomiskt läge i världen. Flest turister kom det från Tyskland, Kina, Finland och Ryssland.

Övernattningarna på hotell ökade för tionde året i rad, mellan år 2012 och 2013 med 3,5 procent.

–  Sverige stod pall för det tuffa ekonomiska läget i världen. Jag tror att vår och besöksnäringens marknadsföring under flera år har gett effekt och att Sveriges varumärke som destination blir allt starkare, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

De största ökningarna i faktiska tal kom från Tyskland (+49 000 övernattningar), Kina (+29 000), Finland (+16 000) och Ryssland (+10 000).

Norge och Tyskland är de största utlandsmarknaderna i Sverige räknat i antal övernattningar.

Utländska besökare spenderar över 100 miljarder kronor i Sverige, vilket är 39 procent av all turismkonsumtion i Sverige.

Besökarna från utlandet står för 24 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar, vandarhem, campingplatser samt privata stugor och lägenheter i Sverige.

– Turism ger stora intäkter till Sverige och det finns en fortsatt stor potential att öka dem ytterligare. Våra analyser visar att 28 miljoner människor vill åka hit de närmaste tre åren. Tio miljoner av dem finns i Tyskland, säger Thomas Brühl.

Under 2013 genomförde Visit Sweden cirka 100 internationella kampanjer och andra marknadsaktiviteter tillsammans med samarbetspartners inom turismen och andra branscher för att locka besökare till Sverige.

Källa: Tillväxtverket/SCB.