platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference kommer till Göteborg
GIJC23 flyttas från Sydney, Australien till Göteborg 19–22 September 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska besökare till Sverige 2013

De utländska övernattningarna ökade med en procent trots ett svagt ekonomiskt läge i världen. Flest turister kom det från Tyskland, Kina, Finland och Ryssland.

Övernattningarna på hotell ökade för tionde året i rad, mellan år 2012 och 2013 med 3,5 procent.

–  Sverige stod pall för det tuffa ekonomiska läget i världen. Jag tror att vår och besöksnäringens marknadsföring under flera år har gett effekt och att Sveriges varumärke som destination blir allt starkare, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

De största ökningarna i faktiska tal kom från Tyskland (+49 000 övernattningar), Kina (+29 000), Finland (+16 000) och Ryssland (+10 000).

Norge och Tyskland är de största utlandsmarknaderna i Sverige räknat i antal övernattningar.

Utländska besökare spenderar över 100 miljarder kronor i Sverige, vilket är 39 procent av all turismkonsumtion i Sverige.

Besökarna från utlandet står för 24 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar, vandarhem, campingplatser samt privata stugor och lägenheter i Sverige.

– Turism ger stora intäkter till Sverige och det finns en fortsatt stor potential att öka dem ytterligare. Våra analyser visar att 28 miljoner människor vill åka hit de närmaste tre åren. Tio miljoner av dem finns i Tyskland, säger Thomas Brühl.

Under 2013 genomförde Visit Sweden cirka 100 internationella kampanjer och andra marknadsaktiviteter tillsammans med samarbetspartners inom turismen och andra branscher för att locka besökare till Sverige.

Källa: Tillväxtverket/SCB.