platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska besökare till Sverige 2013

De utländska övernattningarna ökade med en procent trots ett svagt ekonomiskt läge i världen. Flest turister kom det från Tyskland, Kina, Finland och Ryssland.

Övernattningarna på hotell ökade för tionde året i rad, mellan år 2012 och 2013 med 3,5 procent.

–  Sverige stod pall för det tuffa ekonomiska läget i världen. Jag tror att vår och besöksnäringens marknadsföring under flera år har gett effekt och att Sveriges varumärke som destination blir allt starkare, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

De största ökningarna i faktiska tal kom från Tyskland (+49 000 övernattningar), Kina (+29 000), Finland (+16 000) och Ryssland (+10 000).

Norge och Tyskland är de största utlandsmarknaderna i Sverige räknat i antal övernattningar.

Utländska besökare spenderar över 100 miljarder kronor i Sverige, vilket är 39 procent av all turismkonsumtion i Sverige.

Besökarna från utlandet står för 24 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar, vandarhem, campingplatser samt privata stugor och lägenheter i Sverige.

– Turism ger stora intäkter till Sverige och det finns en fortsatt stor potential att öka dem ytterligare. Våra analyser visar att 28 miljoner människor vill åka hit de närmaste tre åren. Tio miljoner av dem finns i Tyskland, säger Thomas Brühl.

Under 2013 genomförde Visit Sweden cirka 100 internationella kampanjer och andra marknadsaktiviteter tillsammans med samarbetspartners inom turismen och andra branscher för att locka besökare till Sverige.

Källa: Tillväxtverket/SCB.