platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsinki Travel Marketing blir Helsinki Marketing

Helsinki Travel Marketing har utvidgat sitt verksamhetsområde och bytt namn till Helsinki Marketing, och ansvarar därmed för den operativa marknadsföringen som omfattar turism-, kongress- och evenemang, näringslivet samt ansökningar om stora evenemang och kongresser, rådgivning inom turism samt vissa produktioner av evenemang.

Det av staden helägda bolaget samarbetar med näringslivsavdelningen vid Helsingfors stadskansli. Ansvarig för riktlinjerna för verksamheten är stadsmarknadsföringsenheten vid näringsavdelningen som arbetar för att öka stadens attraktionskraft och göra den mera känd.

I samband med reformen av centralförvaltningen har 23 anställda övergått från Helsingfors före detta turism- och kongressbyrå, evenemangsenhet, näringslivsservice och internationella avdelning till bolaget. Därmed uppgår antalet fast anställda nu till närmare 40 personer.

Under sommarsäsongen närmare fördubblas antalet anställa när Helsinki Help-guiderna och sommararbetarna vid turismrådgivningen börjar jobba. Där fortsätter Tuulikki Becker som företagets vd.

Bolagets samarbetsnätverk omfattar flera turismföretag, aktörer inom evenemang och andra representanter för näringen i Helsingforsregionen.

– Det förnyade bolaget förstärker marknadsföringen ytterligare här hemma och internationellt, och strävar efter att utvidga samarbetsnätverket med nya partners. Som bolag är vi en mer flexibel samarbetspartner till företag än vad staden är, säger Tuulikki Becker.

Utöver förvaltningen är bolaget uppdelat i tre enheter: Together, Inspiration och Welcome.

Together-enheten jobbar med kundrelationer, nationella marknadsföringsåtgärder och partnerskap internationellt samt ansöker om kongresser och stora evenemang. Ansvarig för verksamheten är Vappu Mänty.

Inspiration-enheten ansvarar för planering och genomförandet av marknadsföringskampanjer, för webbplatsen Visithelsinki.fi och för bolagets övriga elektroniska kanaler, marknadsföringspublikationer, evenemangsproduktion samt pr-verksamhet. Ansvarig för verksamheten är Maarit Pitkänen.

Welcome-enheten har hand om rådgivningstjänsterna som rör turism och anknytande försäljningsverksamhet med Sanna Salonen som ansvarig.

Antalet kunder som förra året besökte turismrådgivningen på Norra Esplanaden, järnvägsstationen, Ärtholmen och flygplatsen var över 806 000 besökare, vilket är cirka 90 000 fler än föregående år.

Helsinki Help-guiderna betjänade nästan 158 000 kunder på gatorna och i infocontainern på Salutorget i juni–augusti.

Antalet enskilda besökare på Helsingforsturismens officiella webbplats Visithelsinki.fi ökade och uppgick till cirka 1,5 miljoner, vilket är cirka 400 000 fler än året innan.

Det bolaget ger råd åt evenemangsarrangörer och genomför några av stadens egna evenemang såsom exempelvis nyårsfesten på Senatstorget, ljusevenemanget Lux Helsinki, Helsingforsdagen och självständighetsfesten för eleverna i årskurs 4 som årligen lockar hundratusentals besökare.

När det gäller marknadsföring av näringslivet svarar bolaget i fortsättningen för bland annat Helsingfors och Finlands gemensamma avdelning på MIPIM-fastighetsmässan i Cannes.

Mer information: www.visithelsinki.fi/helsinkimarketing-se.

 

Bilden: Helsingfors Airport.