platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsinki Travel Marketing blir Helsinki Marketing

Helsinki Travel Marketing har utvidgat sitt verksamhetsområde och bytt namn till Helsinki Marketing, och ansvarar därmed för den operativa marknadsföringen som omfattar turism-, kongress- och evenemang, näringslivet samt ansökningar om stora evenemang och kongresser, rådgivning inom turism samt vissa produktioner av evenemang.

Det av staden helägda bolaget samarbetar med näringslivsavdelningen vid Helsingfors stadskansli. Ansvarig för riktlinjerna för verksamheten är stadsmarknadsföringsenheten vid näringsavdelningen som arbetar för att öka stadens attraktionskraft och göra den mera känd.

I samband med reformen av centralförvaltningen har 23 anställda övergått från Helsingfors före detta turism- och kongressbyrå, evenemangsenhet, näringslivsservice och internationella avdelning till bolaget. Därmed uppgår antalet fast anställda nu till närmare 40 personer.

Under sommarsäsongen närmare fördubblas antalet anställa när Helsinki Help-guiderna och sommararbetarna vid turismrådgivningen börjar jobba. Där fortsätter Tuulikki Becker som företagets vd.

Bolagets samarbetsnätverk omfattar flera turismföretag, aktörer inom evenemang och andra representanter för näringen i Helsingforsregionen.

– Det förnyade bolaget förstärker marknadsföringen ytterligare här hemma och internationellt, och strävar efter att utvidga samarbetsnätverket med nya partners. Som bolag är vi en mer flexibel samarbetspartner till företag än vad staden är, säger Tuulikki Becker.

Utöver förvaltningen är bolaget uppdelat i tre enheter: Together, Inspiration och Welcome.

Together-enheten jobbar med kundrelationer, nationella marknadsföringsåtgärder och partnerskap internationellt samt ansöker om kongresser och stora evenemang. Ansvarig för verksamheten är Vappu Mänty.

Inspiration-enheten ansvarar för planering och genomförandet av marknadsföringskampanjer, för webbplatsen Visithelsinki.fi och för bolagets övriga elektroniska kanaler, marknadsföringspublikationer, evenemangsproduktion samt pr-verksamhet. Ansvarig för verksamheten är Maarit Pitkänen.

Welcome-enheten har hand om rådgivningstjänsterna som rör turism och anknytande försäljningsverksamhet med Sanna Salonen som ansvarig.

Antalet kunder som förra året besökte turismrådgivningen på Norra Esplanaden, järnvägsstationen, Ärtholmen och flygplatsen var över 806 000 besökare, vilket är cirka 90 000 fler än föregående år.

Helsinki Help-guiderna betjänade nästan 158 000 kunder på gatorna och i infocontainern på Salutorget i juni–augusti.

Antalet enskilda besökare på Helsingforsturismens officiella webbplats Visithelsinki.fi ökade och uppgick till cirka 1,5 miljoner, vilket är cirka 400 000 fler än året innan.

Det bolaget ger råd åt evenemangsarrangörer och genomför några av stadens egna evenemang såsom exempelvis nyårsfesten på Senatstorget, ljusevenemanget Lux Helsinki, Helsingforsdagen och självständighetsfesten för eleverna i årskurs 4 som årligen lockar hundratusentals besökare.

När det gäller marknadsföring av näringslivet svarar bolaget i fortsättningen för bland annat Helsingfors och Finlands gemensamma avdelning på MIPIM-fastighetsmässan i Cannes.

Mer information: www.visithelsinki.fi/helsinkimarketing-se.

 

Bilden: Helsingfors Airport.