platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop:
25 ledande mötesorganisationer och –arenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
RSS
rss_icon
Länkar
Ystad Saltsjöbad slår rekord för sjunde året i rad

Förra året går till historien som det bästa någonsin för Ystad Saltsjöbad. Omsättningen uppgick till totalt 145 miljoner kronor, en ökning med 16 procent jämfört med rekordåret 2012.

Fortsatt tillväxt, lyckade investeringar, fortsatta satsningar på service samt positiva recensioner och utmärkelser ligger bakom resultatet.

– Sju år i följd är inte bara anmärkningsvärt utan ska ställas i relation till att stora delar av branschen brottas med låg eller ingen tillväxt alls, säger Anders Nilsson, vd för Ystad Saltsjöbad.

Anläggningen har under de senaste åren investerat i 30 nya rum, spa-attraktioner, rumsrenovering och olika satsningar på medarbetarna. Förra året öppnades två nya restauranger och köket förstärktes.

– De offensiva satsningarna på mat och spa gör oss till en året-runt-destination. Vi har nästan lika många rum uthyrda i januari som juli.

Förra årets expansion resulterade i att hotellet nyanställde 14 personer, vilket innebär totalt 124 heltidsanställda. Därmed är Ystad Saltsjöbad en av kommunens största arbetsgivare.

Förra året inleddes satsningen på den internationella marknaden. Ambitionen är att bli ett internationellt destinationshotell av världsklass inom tre år.

Bland annat utökades informationen i alla kanaler till att omfatta danska och engelska. Den europeiska marknaden är, med Sverige följt av Danmark, viktigast.  

– Vi har högt ställda mål och fortsätter att satsa och utvecklas så länge vi har gästernas förtroende, säger Anders Nilsson.

Ystad Saltsjöbad fick sex utmärkelser under 2013, bland andra World Travel Award för Sveriges bästa möteshotell samt bästa spa i Sverige via World Luxury Hotel Awards.