platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Jokkmokk är årets huvudstad för Matlandet

I torsdags utsågs Jokkmokk till Matlandets huvustad i en ceremoni där kommunen officiellt tog emot utmärkelsen. Bland andra så deltog landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Matlandet Expertråd.

– I Jokkmokk lyckas man kombinera tradition med nytänkande kring maten med råvaror från skogen och fjället. Det är extra roligt att en liten kommun visar upp en sådan bredd, säger Eskil Erlandsson.

Anna-Greta Kvickström är vice ordförande i kommunstyrelsen i Jokkmokk:

– Att Jokkmokk får utmärkelsen innebär att vi kan visa upp de fina råvaror och naturprodukter som finns i kommunen och i hela regionen.

Jokkmokk utsågs till Årets Matlandethuvudstad av Matlandets Expertråd och i konkurrens med sex andra kommuner.

 

Juryns motivering: "En mångtusenårig mat- och kulturtradition sprungen ur vild fjäll- och skogsnatur och samisk kultur ger Jokkmokk en världsunik position på den gastronomiska kartan. De dramatiska kontrasterna i midnattssol och vintermörker återkommer som smaken i de unika råvaror som regionen står för. Renkött, vilt, bär, örter och fisk i produktion och förädling ger resten av världen möjlighet att få uppleva Jokkmokk och Sverige genom maten. Regionen är, inte minst genom Jokkmokks marknad, ett gott internationellt ansikte för Sverige. Utomhusmåltider och måltiden året runt kan bli ett signum för Jokkmokk.

 

Samverkan mellan kommun och näringsliv har skapat förutsättningar för företagen att med primärproduktion som bas bygga ett diversifierat näringsliv. Kommunen driver också ett medvetet arbete med att utveckla den offentliga måltiden. Att bevara och utveckla den samiska traditionen bidrar till en stark lokal utveckling hela vägen från skog till bord. Det gör Jokkmokk till en självklar Matlandethuvudstad år 2014."