platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades
på IBTM World Barcelona 2021.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
- prisbelönta designstudion Formafantasma är en av veckans keynote speakers.
Resa i Sverige
Svenskarnas intresse
för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer.
22-25 september 2022
Tara Moshizi, Johan Kollén och Sandra Lewinsson
nya rekryteringar till Bokmässan i Göteborg.
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
Jokkmokk är årets huvudstad för Matlandet

I torsdags utsågs Jokkmokk till Matlandets huvustad i en ceremoni där kommunen officiellt tog emot utmärkelsen. Bland andra så deltog landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Matlandet Expertråd.

– I Jokkmokk lyckas man kombinera tradition med nytänkande kring maten med råvaror från skogen och fjället. Det är extra roligt att en liten kommun visar upp en sådan bredd, säger Eskil Erlandsson.

Anna-Greta Kvickström är vice ordförande i kommunstyrelsen i Jokkmokk:

– Att Jokkmokk får utmärkelsen innebär att vi kan visa upp de fina råvaror och naturprodukter som finns i kommunen och i hela regionen.

Jokkmokk utsågs till Årets Matlandethuvudstad av Matlandets Expertråd och i konkurrens med sex andra kommuner.

 

Juryns motivering: "En mångtusenårig mat- och kulturtradition sprungen ur vild fjäll- och skogsnatur och samisk kultur ger Jokkmokk en världsunik position på den gastronomiska kartan. De dramatiska kontrasterna i midnattssol och vintermörker återkommer som smaken i de unika råvaror som regionen står för. Renkött, vilt, bär, örter och fisk i produktion och förädling ger resten av världen möjlighet att få uppleva Jokkmokk och Sverige genom maten. Regionen är, inte minst genom Jokkmokks marknad, ett gott internationellt ansikte för Sverige. Utomhusmåltider och måltiden året runt kan bli ett signum för Jokkmokk.

 

Samverkan mellan kommun och näringsliv har skapat förutsättningar för företagen att med primärproduktion som bas bygga ett diversifierat näringsliv. Kommunen driver också ett medvetet arbete med att utveckla den offentliga måltiden. Att bevara och utveckla den samiska traditionen bidrar till en stark lokal utveckling hela vägen från skog till bord. Det gör Jokkmokk till en självklar Matlandethuvudstad år 2014."