nyheter
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Jokkmokk är årets huvudstad för Matlandet

I torsdags utsågs Jokkmokk till Matlandets huvustad i en ceremoni där kommunen officiellt tog emot utmärkelsen. Bland andra så deltog landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Matlandet Expertråd.

– I Jokkmokk lyckas man kombinera tradition med nytänkande kring maten med råvaror från skogen och fjället. Det är extra roligt att en liten kommun visar upp en sådan bredd, säger Eskil Erlandsson.

Anna-Greta Kvickström är vice ordförande i kommunstyrelsen i Jokkmokk:

– Att Jokkmokk får utmärkelsen innebär att vi kan visa upp de fina råvaror och naturprodukter som finns i kommunen och i hela regionen.

Jokkmokk utsågs till Årets Matlandethuvudstad av Matlandets Expertråd och i konkurrens med sex andra kommuner.

 

Juryns motivering: "En mångtusenårig mat- och kulturtradition sprungen ur vild fjäll- och skogsnatur och samisk kultur ger Jokkmokk en världsunik position på den gastronomiska kartan. De dramatiska kontrasterna i midnattssol och vintermörker återkommer som smaken i de unika råvaror som regionen står för. Renkött, vilt, bär, örter och fisk i produktion och förädling ger resten av världen möjlighet att få uppleva Jokkmokk och Sverige genom maten. Regionen är, inte minst genom Jokkmokks marknad, ett gott internationellt ansikte för Sverige. Utomhusmåltider och måltiden året runt kan bli ett signum för Jokkmokk.

 

Samverkan mellan kommun och näringsliv har skapat förutsättningar för företagen att med primärproduktion som bas bygga ett diversifierat näringsliv. Kommunen driver också ett medvetet arbete med att utveckla den offentliga måltiden. Att bevara och utveckla den samiska traditionen bidrar till en stark lokal utveckling hela vägen från skog till bord. Det gör Jokkmokk till en självklar Matlandethuvudstad år 2014."