nyheter
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels
utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
400 startande
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
arrangeras av Föreningen För Mörkrets och Kylans Glada Vänner.
Network Readiness Index
Sverige rankas etta i världen på digital samhällsomvandling
I NRIs årliga jämförelse av länders förmåga att tillvarata digitaliseringens möjligheter.
RSS
rss_icon
Länkar
The Theatre – ny arena i Gothia Towers

Den 9 november invigs "The Theatre", en ny, supermodern arena för världsstjärnor och tv-galor, i Gothia Towers. Den första showen blir Joe Laberos magi- och eldföreställning "Inferno".

Det är i samband med byggnationen av det tredje tornet som investerar Gothia i showarenan. Med inspiration från Singapore och Las Vegas ska arenan även bli ett modernt tv-alternativ för Kristallen, Grammis- och Guldbaggegalor.

Syftet med "The Theatre" är att staden Göteborg ska utvecklas inom upplevelseindustrin.

– Vi vill växa utanför den rena hotell- och restaurangverksamheten, attrahera internationella shower och erbjuda en extremt flexibel arena som är anpassad för krävande tv-format, säger vd Daniel Stenbäck.

Han har kartlagt den konsert- och showtrend som växer starkt i världen. Stora arenaartister föredrar inte alltid ishallar längre.

– En växande och köpstark publik är beredd att betala ett högre biljettpris om upplevelsen är speciell och nära, och gärna i kombination med en middag, säger Daniel Stenbäck.

I flera fall kan publiken erbjudas VIP-biljetter, som i det yttersta exemplet inkluderar ett möte med artisten före konserten.

– Som jag ser det växer den här sektorn med artister som kanske Robbie Williams, Eric Clapton, Beyonce, Rihanna och Mary J Blige. Även artister som Joe Labero, Björn Skifs och Robert Gustafsson räknar jag dit, om vi pratar svenskar, säger Daniel Stenbäck.

God mat är, tillsammans med artisteriet, är den viktigaste ingrediensen i upplevelsen på "The Theatre". Gothias främste kock på området den fyrfaldige OS-guldmedaljören Krister Dahl håller i rodret.

Bilden: från vänster Daniel Stenbäck, vd för Gothia Towers, magikern Joe Labero och köksmagikern Krister Dahl, hämtar inspiration från Singapore och Las Vegas till Gothias stora satsning. Foto: Kristofer Sandberg.