platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
4,2 miljoner kr till forskning inom turismen.
Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, delar ut 4,2 miljoner kronor för utveckling av besöksnäringen. Tre projekt får dela på pengarna.

 

"Hotels as innovative workplaces: determinants and outcomes"

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Företagsekonomiska institutionen,

1 600 000 kronor.

 

"Rörlighet och karriärvägar i den svenska besöksnäringen"

Högskolan Dalarna, 1 400 000 kronor.

 

"Morgondagens turist – hur ska besöksnäringen bemöta e-generationen?"

Luleå tekniska universitet, 1 200 000 kronor. Forskningsprojekt för att utveckla besöksnäringen som arbetsplats.

 

Stina Algotson är verksamhetschef för BFUF. Enligt henne visar undersökningar på att näringen står inför en framtida kompetensbrist. Därför valde de temat

”Sveriges mest attraktiva bransch – besöksnäringen som arbetsplats” för årets utlysning.

Hon menar att det är nödvändigt att satsa på forskning och utveckling om besöksnäringen ska vara konkurrenskraftig och för att kunna öka attraktivitetetm professionalismen och att dessutom ha en bra kompetensförsörjning.

– Våra forskningsmedel bidrar till forskning och innovation som är nödvändiga för att utveckla besöksnäringen. Den är idag en av de största näringarna i Sverige, trots det satsas det relativt sett lite på forskning i den.

BFUFs finansiering ger tre forskargrupper möjlighet att utveckla sina projekt under en tvåårsperiod.

– På det sättet bidrar arbetsmarknadens parter tillsammans med branschens medlemmar till ny och viktig kunskap i branschen, säger Stina Algotson.

 

---------------------------------------------------------------------

Fakta

Nitton ansökningar från 15 universitet och forskningsinstitut ansökte om projektbidrag som kan uppgå till en miljon kronor per år under två år.

Forskningsprojekten ska utveckla kunskap inom områden med relevans för utveckling och tillväxt i svensk besöksnäring och vara till nytta för besöksnäringens företag och anställda. Fem projekt pågår sedan förra årets utlysning.

Besöksnäringens har stor utvecklingspotential Besöksnäringen är en av de största näringarna i Sverige, turismens exportvärde (utländska besökares konsumtion i Sverige) är större än det sammanlagda exportvärdet av stål, skog och personbilar.

Näringen står för en växande del av Sveriges ekonomi och sysselsättning och har vuxit snabbare än Sveriges BNP de senaste tio åren. År 2012 omsatte turismen 275,5 miljarder kronor*.

 

Foto: Stina Algotson. Fotograf: Charlotte Strömwall.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Om BFUF

BFUF är branschens eget initiativ till att stödja kvalificerad forskning. BFUF ägs av Hotell - och restaurangfacket (HRF) och Visita. Målet är att stödja näringens möjligheter att utvecklas, syftet är att främja vetenskaplig forskning, innovationer och utvecklingsprojekt som är till gagn för företag och anställda inom den svenska besöksnäringen och som bidrar till en positiv utveckling av besöksnäringen.


* Fakta om svensk turism

- Turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning samt volymer, beteenden, utbud och efterfrågan, Fakta & Statistik 2012, Tillväxtverket.