nyheter
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Succé för Clarions koncept Kitchen & Table

I slutet av förra året startade lanseringen av stjärnkocken Marcus Samuelssons och Clarion Hotels restaurangkoncept Kitchen & Table. Alla restauranger har sedan omvandlingen ökat omsättningen med minst 30 procent, vissa ännu mer. Dessutom antalet gäster ökat på vardagarna.

Konceptet, som heter Clarion Livingroom, är ett led i hotellkedjans arbete med att få ett levande vardagsrum på samtliga hotell.

– Vi vill hålla högsta kvalitet och skapa ett starkt koncept som ger en avslappnad atmosfär där våra gäster tillsammans med lokalbefolningen kan känna sig hemma oavsett på vilken ort de befinner sig, säger Katalin Paldeak, koncerndirektör för Clarion Hotels.

Under året öppnade konceptet på Clarion Hotels på Arlanda, i Helsingborg, Karlstad, Östersund, Uppsala, Örebro och Luleå. I Norge öppnade restaurangerna i Stavanger, Arendal och Bergen.

– Det första året har gått över förväntan. Vi är en oas mitt i flygplatsens hektiska tempo och erbjuder gästerna god mat i en internationell miljö med utsikt över landningsbanorna, säger Henrik Berghult, vd för Clarion Hotel Arlanda Airport.

Konceptet bygger på att minska motståndet för att äta ute, ett fokus på fun dining istället för fine dining.

Anna Eklund är vd för Clarion Grand Hotel i Helsingborg:

– Sedan starten i april har konceptet blivit otroligt populärt bland helsingborgarna, affärsresenärer och turister – både för en drink i baren eller att välja de maträtter som finns på menyn.

Marcus Samuelsson har under våren och hösten besökt de nya restaurangerna och träffat personalen och gästerna. På hotellen har han hållit workshops om konceptet där New Yorks kulinariska smältdegel kombineras med stadens lokala dna.

– Det har varit enormt lärorikt att besöka alla orter. Hela konceptet bygger på att få både svenskar och norrmän att äta ute utan finkrogens tvång. Jag är lika förväntansfull inför kommande lanseringar och ser fram emot nästa turné, säger han.

Under 2014 och 2015 öppnar ytterligare tio Kitchen & Table. Närmast på listan är Amaranten på Kungsholmen i Stockholm och Clarion Hotel Visby.

Konceptet lanseras på samtliga 21 Clarion Hotels i Norden under 2013–2015. Undantaget är Clarion Hotel Post som har Norda Bar & Grill, och Clarion Hotel Sign med American Table, vilka också samarbetar med Marcus Samuelsson.