platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Hotell
Prags hotellmarknad
fortsätter utvecklas positivt.
Kongress
Borås demokratiarbete
uppmärksammas internationellt i Grenoble.
nytt jobb
Stylt anställer ny vd
och gör sitt bästa år hittills.
hotellnytt
Stureplansgruppen
tar över Avalon Hotel i Göteborg.
hotellnytt
Jacy’z intar ytterligare en våning i skyskrapan
– lanserar Sky Affairs.
september 2023
Draken
blir ny nöjesdestination i Göteborg.

The Winter Cycling Congress
kommer till Sverige.
100 bästa
Jönköping International Business School
förstärker sin position som en av Europas bästa handelshögskolor.
Halmstad
Ny hotellpartner
för bordtennislandslaget.
Net-zero 2050
Radisson Hotel Group
lanserar ultrasnabba laddningsstationer för elfordon i Sverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Succé för Clarions koncept Kitchen & Table

I slutet av förra året startade lanseringen av stjärnkocken Marcus Samuelssons och Clarion Hotels restaurangkoncept Kitchen & Table. Alla restauranger har sedan omvandlingen ökat omsättningen med minst 30 procent, vissa ännu mer. Dessutom antalet gäster ökat på vardagarna.

Konceptet, som heter Clarion Livingroom, är ett led i hotellkedjans arbete med att få ett levande vardagsrum på samtliga hotell.

– Vi vill hålla högsta kvalitet och skapa ett starkt koncept som ger en avslappnad atmosfär där våra gäster tillsammans med lokalbefolningen kan känna sig hemma oavsett på vilken ort de befinner sig, säger Katalin Paldeak, koncerndirektör för Clarion Hotels.

Under året öppnade konceptet på Clarion Hotels på Arlanda, i Helsingborg, Karlstad, Östersund, Uppsala, Örebro och Luleå. I Norge öppnade restaurangerna i Stavanger, Arendal och Bergen.

– Det första året har gått över förväntan. Vi är en oas mitt i flygplatsens hektiska tempo och erbjuder gästerna god mat i en internationell miljö med utsikt över landningsbanorna, säger Henrik Berghult, vd för Clarion Hotel Arlanda Airport.

Konceptet bygger på att minska motståndet för att äta ute, ett fokus på fun dining istället för fine dining.

Anna Eklund är vd för Clarion Grand Hotel i Helsingborg:

– Sedan starten i april har konceptet blivit otroligt populärt bland helsingborgarna, affärsresenärer och turister – både för en drink i baren eller att välja de maträtter som finns på menyn.

Marcus Samuelsson har under våren och hösten besökt de nya restaurangerna och träffat personalen och gästerna. På hotellen har han hållit workshops om konceptet där New Yorks kulinariska smältdegel kombineras med stadens lokala dna.

– Det har varit enormt lärorikt att besöka alla orter. Hela konceptet bygger på att få både svenskar och norrmän att äta ute utan finkrogens tvång. Jag är lika förväntansfull inför kommande lanseringar och ser fram emot nästa turné, säger han.

Under 2014 och 2015 öppnar ytterligare tio Kitchen & Table. Närmast på listan är Amaranten på Kungsholmen i Stockholm och Clarion Hotel Visby.

Konceptet lanseras på samtliga 21 Clarion Hotels i Norden under 2013–2015. Undantaget är Clarion Hotel Post som har Norda Bar & Grill, och Clarion Hotel Sign med American Table, vilka också samarbetar med Marcus Samuelsson.