platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
RSS
rss_icon
Länkar
Succé för Clarions koncept Kitchen & Table

I slutet av förra året startade lanseringen av stjärnkocken Marcus Samuelssons och Clarion Hotels restaurangkoncept Kitchen & Table. Alla restauranger har sedan omvandlingen ökat omsättningen med minst 30 procent, vissa ännu mer. Dessutom antalet gäster ökat på vardagarna.

Konceptet, som heter Clarion Livingroom, är ett led i hotellkedjans arbete med att få ett levande vardagsrum på samtliga hotell.

– Vi vill hålla högsta kvalitet och skapa ett starkt koncept som ger en avslappnad atmosfär där våra gäster tillsammans med lokalbefolningen kan känna sig hemma oavsett på vilken ort de befinner sig, säger Katalin Paldeak, koncerndirektör för Clarion Hotels.

Under året öppnade konceptet på Clarion Hotels på Arlanda, i Helsingborg, Karlstad, Östersund, Uppsala, Örebro och Luleå. I Norge öppnade restaurangerna i Stavanger, Arendal och Bergen.

– Det första året har gått över förväntan. Vi är en oas mitt i flygplatsens hektiska tempo och erbjuder gästerna god mat i en internationell miljö med utsikt över landningsbanorna, säger Henrik Berghult, vd för Clarion Hotel Arlanda Airport.

Konceptet bygger på att minska motståndet för att äta ute, ett fokus på fun dining istället för fine dining.

Anna Eklund är vd för Clarion Grand Hotel i Helsingborg:

– Sedan starten i april har konceptet blivit otroligt populärt bland helsingborgarna, affärsresenärer och turister – både för en drink i baren eller att välja de maträtter som finns på menyn.

Marcus Samuelsson har under våren och hösten besökt de nya restaurangerna och träffat personalen och gästerna. På hotellen har han hållit workshops om konceptet där New Yorks kulinariska smältdegel kombineras med stadens lokala dna.

– Det har varit enormt lärorikt att besöka alla orter. Hela konceptet bygger på att få både svenskar och norrmän att äta ute utan finkrogens tvång. Jag är lika förväntansfull inför kommande lanseringar och ser fram emot nästa turné, säger han.

Under 2014 och 2015 öppnar ytterligare tio Kitchen & Table. Närmast på listan är Amaranten på Kungsholmen i Stockholm och Clarion Hotel Visby.

Konceptet lanseras på samtliga 21 Clarion Hotels i Norden under 2013–2015. Undantaget är Clarion Hotel Post som har Norda Bar & Grill, och Clarion Hotel Sign med American Table, vilka också samarbetar med Marcus Samuelsson.