Republikanen Paul Ryan och senatorn Patty Murray har släppt information om den nya amerikanska budgeten som bland annat inkluderar en ökning av "9/11 Aviation Security Fee" från 2,50 dollar per passagerare till 5,60 dollar per flygning från och med nästa år.
Michael W McCormick är vd för Global Business Travel Association, GBTA, världens ledande organisation för affärsresor och möten, där de drygt 6 000 medlemmarna köper affärsresor och möten för 340 miljarder dollar per år.
Han säger i en kommentar att nu får det vara nog. Affärsresenärer är inte bottenlös sparbössor. Att straffa en viktig drivkraft för ekonomiska tillväxt är fel väg att gå.
– Vi uppmanar kongressen att förkasta ökningen av den nya flygskatten. Om man bortser från retoriken är en skatt som kallas för något annat fortfarande en skatt. Enligt den föreslagna budgeten får affärsresenärer betala en extra miljard dollar i den nya luftfartsskyddsskatten, säger Michael W McCormic.
– Ännu värre är att de skador den nya skatten skapar för affärsresor och amerikanska företags förmåga att bedriva verksamhet på ett effektivt sätt, är att den nya skatten inte heller ska användas för att finansiera några som helst program som gynnar affärsresenärer.