platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
En miljard dollar i ny reseskatt - GBTA protesterar

Republikanen Paul Ryan och senatorn Patty Murray har släppt information om den nya amerikanska budgeten som bland annat inkluderar en ökning av "9/11 Aviation Security Fee" från 2,50 dollar per passagerare till 5,60 dollar per flygning från och med nästa år.

Michael W McCormick är vd för Global Business Travel Association, GBTA, världens ledande organisation för affärsresor och möten, där de drygt 6 000 medlemmarna köper affärsresor och möten för 340 miljarder dollar per år.

Han säger i en kommentar att nu får det vara nog. Affärsresenärer är inte bottenlös sparbössor. Att straffa en viktig drivkraft för ekonomiska tillväxt är fel väg att gå.

– Vi uppmanar kongressen att förkasta ökningen av den nya flygskatten. Om man bortser från retoriken är en skatt som kallas för något annat fortfarande en skatt. Enligt den föreslagna budgeten får affärsresenärer betala en extra miljard dollar i den nya luftfartsskyddsskatten, säger Michael W McCormic.

– Ännu värre är att de skador den nya skatten skapar för affärsresor och amerikanska företags förmåga att bedriva verksamhet på ett effektivt sätt, är att den nya skatten inte heller ska användas för att finansiera några som helst program som gynnar affärsresenärer.