nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
En miljard dollar i ny reseskatt - GBTA protesterar

Republikanen Paul Ryan och senatorn Patty Murray har släppt information om den nya amerikanska budgeten som bland annat inkluderar en ökning av "9/11 Aviation Security Fee" från 2,50 dollar per passagerare till 5,60 dollar per flygning från och med nästa år.

Michael W McCormick är vd för Global Business Travel Association, GBTA, världens ledande organisation för affärsresor och möten, där de drygt 6 000 medlemmarna köper affärsresor och möten för 340 miljarder dollar per år.

Han säger i en kommentar att nu får det vara nog. Affärsresenärer är inte bottenlös sparbössor. Att straffa en viktig drivkraft för ekonomiska tillväxt är fel väg att gå.

– Vi uppmanar kongressen att förkasta ökningen av den nya flygskatten. Om man bortser från retoriken är en skatt som kallas för något annat fortfarande en skatt. Enligt den föreslagna budgeten får affärsresenärer betala en extra miljard dollar i den nya luftfartsskyddsskatten, säger Michael W McCormic.

– Ännu värre är att de skador den nya skatten skapar för affärsresor och amerikanska företags förmåga att bedriva verksamhet på ett effektivt sätt, är att den nya skatten inte heller ska användas för att finansiera några som helst program som gynnar affärsresenärer.