platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT - 2014 års trender inom mötes- och eventindustrin

Även om den globala ekonomin fortfarande är instabil ser Carlson Wagonlit Travel, CWT, att den totala mötes- och eventmarknaden växer något. Företag fortsätter att planera och arrangera fler möten, men ofta i mindre skala.

I sin mötes- och trendrapport inför 2014 framgår bland annat att idag har de personer som planerar möten på företag ofta mer information om sina mötesdeltagare, och har därmed möjlighet att skräddarsy och anpassa sina möten så att de passar den individuella deltagarens behov bättre.

Fokus och skräddarsytt blir ledord för mötesplanerare under nästa år. Behovet av att skapa personliga inbjudningar och skräddarsydda meddelanden som skickas mobilt till deltagaren vid ankomst eller vid behov ökar. Det kan vara enkla meddelanden som exempelvis "Välkommen till Köpenhamn! Middag serveras i Skybaren kl 19.00".

– Vi ser också att fokus på deltagarinteraktivitet i form av omröstningar och meddelandevägg blir en växande faktor under nästa år,  tekniken idag är tillgänglig och relativt billig, säger Pernilla Andrén, Nordic Meetings & Events Director på Carlson Wagonlit Travel.

– För att säkerställa viss kostnadsbesparing kommer möten i större utsträckning att hållas i det egna landet eller åtminstone inom en tajtare radie än tidigare.

Enligt CWT växer sig strategisk mötesplanering sig allt starkare. Det innebär att företag tenderar att konsolidera sina möten allt mer hos en mötesleverantör som kan erbjuda ”allt” och stötta och skapa kostnadseffektivitet.

En annan spaning som CWT lyfter fram är att de kreativa inslagen blir allt viktigare. Det innebär att många företag vänder sig till byråer med kreativ kompetens i kombination med andra affärskritiska tjänster som till exempel säkerhetslösningar.

– Teknologin fortsätter att ta plats, och det blir även viktigare att kunna fånga upp återkoppling i realtid och under mötets gång. Det kan betyda att man kopplar på social media och appar som används för att engagera deltagaren före, under och efter mötet, säger Pernilla Andrén.