nyheter
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
hotellnytt
Scandic
förväntar en beläggningsnivå på 30-35 procent för september.
trend från Covid-19
Scandic introducerar
coworking på 270 hotell.
från januari till juni
Upphandlingsdagarna
och MVTe flyttas fram till juni 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Plus 7 procent: 929 000 gästnätter i Stockholm under oktober

Under oktober gjordes 929 000 övernattningar på hotell, och i övriga kommersiella boendeformer i Stockholms län, enligt siffror från Stockholm Business Region. Det är en ökning med 60 000 gästnätter, det vill säga sju procent, i jämförelse med samma månad 2012.

I landet som helhet ökade antalet gästnätter med två procent under motsvarande period.

Ökningen beror främst på antalet svenska besökare, vilka ökade med åtta procent. Antalet internationella gästnätter ökade också under samma period med fyra procent. Det är främst gästnätterna från utomeuropeiska gästnätter som växer starkast även om de nordiska och europeiska gästnätterna också ökar.

Uppgångar under månaden noteras för viktiga marknader som Tyskland, Frankrike och Ryssland, medan utvecklingen från Storbritannien, USA, Italien och Spanien var negativ.

Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk turism. Under årets tio första månader gjordes 9,4 miljoner gästnätter i Stockholms Län, vilket är en ökning med två procent i jämförelse med 2012.

De senaste tio åren har antalet gästnätter fördubblats. Målet är att nå 15 miljoner gästnätter till år 2020. Under 2012 hade Stockholm 10,8 miljoner gästnätter. Hittills i år har Stockholm haft 9,4 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med två procent i jämförelse med samma period under föregående år.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra huvudstaden som etablerings- och besöksort.

Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket "Stockholm – The Capital of Scandinavia".