nyheter
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
flyttas till 2022
Inga fysiska mässor
på Svenska Mässan Gothia Towers i vinter och vår.
Entrepreneur Of The Year.
De tog hem priset
som Stockholms främsta entreprenörer.
arbetsmarknadspaket
Helsingborg:
Coronapaket till stöd för besöksnäringen även 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Plus 7 procent: 929 000 gästnätter i Stockholm under oktober

Under oktober gjordes 929 000 övernattningar på hotell, och i övriga kommersiella boendeformer i Stockholms län, enligt siffror från Stockholm Business Region. Det är en ökning med 60 000 gästnätter, det vill säga sju procent, i jämförelse med samma månad 2012.

I landet som helhet ökade antalet gästnätter med två procent under motsvarande period.

Ökningen beror främst på antalet svenska besökare, vilka ökade med åtta procent. Antalet internationella gästnätter ökade också under samma period med fyra procent. Det är främst gästnätterna från utomeuropeiska gästnätter som växer starkast även om de nordiska och europeiska gästnätterna också ökar.

Uppgångar under månaden noteras för viktiga marknader som Tyskland, Frankrike och Ryssland, medan utvecklingen från Storbritannien, USA, Italien och Spanien var negativ.

Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk turism. Under årets tio första månader gjordes 9,4 miljoner gästnätter i Stockholms Län, vilket är en ökning med två procent i jämförelse med 2012.

De senaste tio åren har antalet gästnätter fördubblats. Målet är att nå 15 miljoner gästnätter till år 2020. Under 2012 hade Stockholm 10,8 miljoner gästnätter. Hittills i år har Stockholm haft 9,4 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med två procent i jämförelse med samma period under föregående år.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra huvudstaden som etablerings- och besöksort.

Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket "Stockholm – The Capital of Scandinavia".