nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic världsförst att erbjuda webbutbildning om funktionsnedsättningar

Hur serverar man exempelvis en blind gäst på allra bästa sätt? Vad är viktigast när en gäst med hörselnedsättning kommer till receptionen?

Scandic har lanserat en omfattande, interaktiv utbildning om funktionsnedsättningar som öppen för alla. I utbildningen ges svar på svåra och ibland känsliga frågor kring vad som är viktigast i bemötandet av Europas mer än 65 miljoner personer med någon slags funktionsnedsättning.

Med råd, tips, tester och instruktionsfilmer visas hur man kan erbjuda gäster med funktionsnedsättningar optimal service.

Utbildningen är en av hotellkoncernens många kurser och träningar kring tillgänglighet som finns framtagna för de egna medarbetarna, men eftersom marknaden utvecklas snabbt och frågorna är högaktuella har Scandic valt att göra utbildningen tillgänglig för alla via hemsidan.

Förhoppningen är att utbildningen, vilken belyser några av alla funktions-nedsättningar som finns, ska engagera många också utanför Scandic. Inte minst de som arbetar inom resor och turism.

– Det fina med den nya utbildningen är att alla kan lära sig något av den, oavsett om man arbetar inom hotellbranschen eller i någon annan servicenäring, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör inom Scandic. Genom att följa gästens väg genom hotellet och stanna upp i receptionen, hotellrummet och restaurangen kan vi belysa svåra och ibland kanske också känsliga frågor i de olika miljöerna.

– Mycket handlar om bemötandet – att behandla alla lika men samtidigt veta och förstå hur man tillsammans kan lösa de speciella behov och frågor som kan uppstå kring olika funktionsnedsättningar, säger han.

Enligt Förenta Nationernas turismorgan, UNWTO, har cirka en miljard människor på jorden någon slags funktionsnedsättning idag. Det motsvarar 15 procent av den samlade befolkningen. Antalet växer snabbt eftersom vi lever längre och samtidigt reser vi mer också som äldre.

– Behovet av att lära mer om funktionshinder och dela med sig av sina kunskaper är stort och snabbväxande, precis som antalet resande gäster med funktionsnedsättningar, säger Frank Fiskers, koncernchef för Scandic.

Scandic är den första hotellkedjan i världen som lägger ut fullständig tillgänglighetsinformation för samtliga 160 hotell på nätet. Varje Scandichotell har en egen sida med speciell information om hotellet och dess bekvämligheter.

Idag är utbildningen på engelska, men ska efterhand lanseras även på svenska, norska, danska, finska och tyska.