platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic världsförst att erbjuda webbutbildning om funktionsnedsättningar

Hur serverar man exempelvis en blind gäst på allra bästa sätt? Vad är viktigast när en gäst med hörselnedsättning kommer till receptionen?

Scandic har lanserat en omfattande, interaktiv utbildning om funktionsnedsättningar som öppen för alla. I utbildningen ges svar på svåra och ibland känsliga frågor kring vad som är viktigast i bemötandet av Europas mer än 65 miljoner personer med någon slags funktionsnedsättning.

Med råd, tips, tester och instruktionsfilmer visas hur man kan erbjuda gäster med funktionsnedsättningar optimal service.

Utbildningen är en av hotellkoncernens många kurser och träningar kring tillgänglighet som finns framtagna för de egna medarbetarna, men eftersom marknaden utvecklas snabbt och frågorna är högaktuella har Scandic valt att göra utbildningen tillgänglig för alla via hemsidan.

Förhoppningen är att utbildningen, vilken belyser några av alla funktions-nedsättningar som finns, ska engagera många också utanför Scandic. Inte minst de som arbetar inom resor och turism.

– Det fina med den nya utbildningen är att alla kan lära sig något av den, oavsett om man arbetar inom hotellbranschen eller i någon annan servicenäring, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör inom Scandic. Genom att följa gästens väg genom hotellet och stanna upp i receptionen, hotellrummet och restaurangen kan vi belysa svåra och ibland kanske också känsliga frågor i de olika miljöerna.

– Mycket handlar om bemötandet – att behandla alla lika men samtidigt veta och förstå hur man tillsammans kan lösa de speciella behov och frågor som kan uppstå kring olika funktionsnedsättningar, säger han.

Enligt Förenta Nationernas turismorgan, UNWTO, har cirka en miljard människor på jorden någon slags funktionsnedsättning idag. Det motsvarar 15 procent av den samlade befolkningen. Antalet växer snabbt eftersom vi lever längre och samtidigt reser vi mer också som äldre.

– Behovet av att lära mer om funktionshinder och dela med sig av sina kunskaper är stort och snabbväxande, precis som antalet resande gäster med funktionsnedsättningar, säger Frank Fiskers, koncernchef för Scandic.

Scandic är den första hotellkedjan i världen som lägger ut fullständig tillgänglighetsinformation för samtliga 160 hotell på nätet. Varje Scandichotell har en egen sida med speciell information om hotellet och dess bekvämligheter.

Idag är utbildningen på engelska, men ska efterhand lanseras även på svenska, norska, danska, finska och tyska.