Umeå kommun satsar nio miljoner kronor under 2014–2016 i en central evenemangsbudget. Näringslivet deltar också i satsningen på att utveckla staden till en av landets fem bästa evenemangsstäder senast år 2020.
Verksamheten är indelad i fyra olika verksamhetsområden: möten och konferenser, evenemang, privatturism och handel/centrumutveckling.
Medlen tillförs Visit Umeå, som etablerades under 2012. Bolaget ägs till 36 procent vardera av Destinations Umeå ekonomisk förening och Umeå C, och till 28 procent av kommunen via Umeå Kommunföretag.
Visit Umeå ska samordna och effektivisera utvecklingsinsatser för turismen med fokus på marknadsföring och försäljning av destinationen.
Målet är att till år 2020 fördubbla omsättningen i turismen från dagens en miljard kronor till två miljarder årligen och gå från 800 till 1 600 sysselsatta personer.
Siktet är inställt på att bland annat värva nya evenemang, utveckla befintliga evenemang och utöka paketering och marknadsföring/säljaktiviteter. Visit Umeå har tillsammans med kommunen, turismen och olika arrangörer utarbetat en plattform för vilka temaområden och storlekar på evenemang Umeå ska prioritera.
– Vi är övertygade om att evenemangsbudgeten används på ett samordnat och effektivt sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).
– De medel vi tillför ska vässa Umeå som evenemangsstad och därmed ge mycket tillbaka i form av ett uppsving för turismen och ökade skatteintäkter, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).
Näringslivet förväntas att via sponsorinsatser satsa lika mycket som kommunen för att genomföra de olika evenemangen. Därutöver ska kommunens Näringslivsservice, precis som tidigare, avsätta omkring en miljon kronor årligen i sin utvecklingsbudget för olika evenemang.
Bild: Umeå skyline. Fotograf: LG Norlin.