Med några enkla knapptryckningar på sin smartphone eller dator kan gästen snabbt betala rummet, minibaren och restaurangnotorna när de vill.
Hittills har tio procent av alla inbjudna gäster testat tjänsten, och feedbacken har varit positiv.
– Det är dags att ge gästerna uppskattade mervärden genom att utnyttja de nästintill oändliga möjligheter som den digitala tekniken erbjuder idag, säger Johan Michelson, Scandics produkt- och varumärkeschef.
Allt som behövs för att kunna checka ut med mobilen är att gästens telefonnummer eller e-postadress är registrerad vid incheckningen.
Kvällen före utcheckning får gästen ett sms och kan granska notan, lägga till köp från minibaren, uppdatera adressuppgifter och betala för vistelsen. Kvittot kommer via mejl och nyckelkortet är bara att lämna i receptionen på vägen ut.
– Just utcheckningen anses av många gäster som den tråkiga delen av hotellvistelsen och ibland förknippas den med väntan och morgonstress. Vi fortsätter att lägga till fler digitala tjänster, just nu tittar vi på incheckning och bokning av konferenser, säger Johan Michelson.
Första året räknar Scandic med en halv miljon digitala utcheckningar. Året därpå att antalet har dubblerats.