Warning: getimagesize(images/images_news/johan_fägerbladh.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/johan_fägerbladh.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Svenska Möten: marknaden vänder svagt uppåt
Svenska Möten märker ett tydligt positivt trendbrott i resultatutvecklingen för oktober.

– Marknaden har varit svag hela året med fallande volymutveckling som följd. Affärsvolymen i oktober visar att minskningen avtar och tendensen är svagt positiv. Minskningen av antalet nya affärer ligger i paritet med augusti-september och jag tror att vi nu har bottnat och marknaden vänder svagt uppåt, säger Johan Fägerblad, vd för Svenska Möten. Ackumulerat har vi minskat vår affärsvolym med åtta procent för perioden jan-okt jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningsvolymen är även klart bättre än 2007.

2009 har varit ett dystert år för mötesindustrin. Konjunkturen har slagit hårt på efterfrågan och avsevärda volymtapp har drabbat branschen som helhet.

– Vår nuvarande orderstock har naturligtvis minskat i jämförelse men den är klart bättre än den prognos vi redovisat tidigare. Våra avtalskunder håller volymerna uppe och kan vi nu få fart på de icke avtalsbundna volymerna så ser det relativt positivt ut. Region Stockholm och region syd redovisar positiva avvikelser. Sammantaget ser vi ett tydligt trendbrott med positiva undertoner i marknaden som följd. Vi har även tillfört nya anläggningar i vår produktportfölj och detta stärker vår nationella täckning på lång sikt, säger Johan Fägerblad.