platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop
25 ledande mötesorganisationer och mötesarenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
RSS
rss_icon
Länkar
London vill bygga flygplats på vattnet för 500-600 miljarder kronor

Världens första globala flygplats kan komma att byggas på en konstgjord ö vid Themsens mynning, i varje fall om Londons borgmästare Boris Johnson får som han vill.

Självklart väcker en sådan idén masor av synpunkter och särskilt som den skulle kosta någonstans mellan 500 och 600 miljarder kronor och kunna vara klar redan inom sju år. Flygplatsen planeras i en andra utvecklingsfas få hela sex landningsbanor och en kapacitet att hantera 172 miljoner resenärer om året. Redan 2031 förväntar sig flygmyndigheterna i London att de behöver ha flygplatser som klarar att ta emot hela 300 miljoner passagerare.

– Det är dags att tänka på framtiden, säger London borgmästare Boris Johnson. Det är arkitektfirman Gensler som ritat en spektakulär flygplats som har fyra flytande landningsbanor förankrade i havsbottnen, men med expansionsplaner till att kunna bli sex landningsbanor. Detta kommer att bli ett nationellt infrastrukturprojekt som kan injicera nytt tempo och dynamik i vår ekonomi.

Men Willie Walsh, chef för International Airlines Group, med British Airways, menar att han inte kan förstå hur den ska kunna göras ekonomiskt möjlig.

– Den massiva byggnadskostnaden skulle behöva tjänas in från avgifter som redan före bygget avskräcker operatörerna från att flytta dit, säger Wille Walsh.

– Flygplatsen kan snabbt tillverkas på varv och stålverk i Storbritannien och kan flyta genom havet och placeras i mynningen, säger projektledaren Ian Mulcahey, som inte ser några egentliga problem med att bygga flygplatsen.

Förra veckan meddelade regeringen att ett slutligt beslut om den brittiska utbyggnaden av landets flygplatser kommer att fattas efter nästa riksdagsval 2015. Den nya transportministern Patrick Mcloughlin har tidigare sagt att de experter som utsetts till den nya oberoende kommissionen säkerställer att bästa möjliga långsiktiga lösning också hittas.

Londons flygtrafik har nått sin maxkapacitet och både näringsliv och politiker är angelägna om att lösa stadens behov av utökad trafik. Andra förslag utreds också, exempelvis utbyggnad av befintliga flygplatser, bland annat en tredje bana på Heathrow.

Namnet på den nya flygplatsen, som skulle byggas 30 minuter från centrala London vid Isle of Sheppey i Kent, föreslås bli London Britannia Airport. Tågstationer under vattnet i flera plan kan göra att höghastighetstågen in till centrala London kan vara inne i staden på 30 minuter.