nyheter
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
RSS
rss_icon
Länkar
London vill bygga flygplats på vattnet för 500-600 miljarder kronor

Världens första globala flygplats kan komma att byggas på en konstgjord ö vid Themsens mynning, i varje fall om Londons borgmästare Boris Johnson får som han vill.

Självklart väcker en sådan idén masor av synpunkter och särskilt som den skulle kosta någonstans mellan 500 och 600 miljarder kronor och kunna vara klar redan inom sju år. Flygplatsen planeras i en andra utvecklingsfas få hela sex landningsbanor och en kapacitet att hantera 172 miljoner resenärer om året. Redan 2031 förväntar sig flygmyndigheterna i London att de behöver ha flygplatser som klarar att ta emot hela 300 miljoner passagerare.

– Det är dags att tänka på framtiden, säger London borgmästare Boris Johnson. Det är arkitektfirman Gensler som ritat en spektakulär flygplats som har fyra flytande landningsbanor förankrade i havsbottnen, men med expansionsplaner till att kunna bli sex landningsbanor. Detta kommer att bli ett nationellt infrastrukturprojekt som kan injicera nytt tempo och dynamik i vår ekonomi.

Men Willie Walsh, chef för International Airlines Group, med British Airways, menar att han inte kan förstå hur den ska kunna göras ekonomiskt möjlig.

– Den massiva byggnadskostnaden skulle behöva tjänas in från avgifter som redan före bygget avskräcker operatörerna från att flytta dit, säger Wille Walsh.

– Flygplatsen kan snabbt tillverkas på varv och stålverk i Storbritannien och kan flyta genom havet och placeras i mynningen, säger projektledaren Ian Mulcahey, som inte ser några egentliga problem med att bygga flygplatsen.

Förra veckan meddelade regeringen att ett slutligt beslut om den brittiska utbyggnaden av landets flygplatser kommer att fattas efter nästa riksdagsval 2015. Den nya transportministern Patrick Mcloughlin har tidigare sagt att de experter som utsetts till den nya oberoende kommissionen säkerställer att bästa möjliga långsiktiga lösning också hittas.

Londons flygtrafik har nått sin maxkapacitet och både näringsliv och politiker är angelägna om att lösa stadens behov av utökad trafik. Andra förslag utreds också, exempelvis utbyggnad av befintliga flygplatser, bland annat en tredje bana på Heathrow.

Namnet på den nya flygplatsen, som skulle byggas 30 minuter från centrala London vid Isle of Sheppey i Kent, föreslås bli London Britannia Airport. Tågstationer under vattnet i flera plan kan göra att höghastighetstågen in till centrala London kan vara inne i staden på 30 minuter.