platsannonser
nyheter
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
RSS
rss_icon
Länkar
London vill bygga flygplats på vattnet för 500-600 miljarder kronor

Världens första globala flygplats kan komma att byggas på en konstgjord ö vid Themsens mynning, i varje fall om Londons borgmästare Boris Johnson får som han vill.

Självklart väcker en sådan idén masor av synpunkter och särskilt som den skulle kosta någonstans mellan 500 och 600 miljarder kronor och kunna vara klar redan inom sju år. Flygplatsen planeras i en andra utvecklingsfas få hela sex landningsbanor och en kapacitet att hantera 172 miljoner resenärer om året. Redan 2031 förväntar sig flygmyndigheterna i London att de behöver ha flygplatser som klarar att ta emot hela 300 miljoner passagerare.

– Det är dags att tänka på framtiden, säger London borgmästare Boris Johnson. Det är arkitektfirman Gensler som ritat en spektakulär flygplats som har fyra flytande landningsbanor förankrade i havsbottnen, men med expansionsplaner till att kunna bli sex landningsbanor. Detta kommer att bli ett nationellt infrastrukturprojekt som kan injicera nytt tempo och dynamik i vår ekonomi.

Men Willie Walsh, chef för International Airlines Group, med British Airways, menar att han inte kan förstå hur den ska kunna göras ekonomiskt möjlig.

– Den massiva byggnadskostnaden skulle behöva tjänas in från avgifter som redan före bygget avskräcker operatörerna från att flytta dit, säger Wille Walsh.

– Flygplatsen kan snabbt tillverkas på varv och stålverk i Storbritannien och kan flyta genom havet och placeras i mynningen, säger projektledaren Ian Mulcahey, som inte ser några egentliga problem med att bygga flygplatsen.

Förra veckan meddelade regeringen att ett slutligt beslut om den brittiska utbyggnaden av landets flygplatser kommer att fattas efter nästa riksdagsval 2015. Den nya transportministern Patrick Mcloughlin har tidigare sagt att de experter som utsetts till den nya oberoende kommissionen säkerställer att bästa möjliga långsiktiga lösning också hittas.

Londons flygtrafik har nått sin maxkapacitet och både näringsliv och politiker är angelägna om att lösa stadens behov av utökad trafik. Andra förslag utreds också, exempelvis utbyggnad av befintliga flygplatser, bland annat en tredje bana på Heathrow.

Namnet på den nya flygplatsen, som skulle byggas 30 minuter från centrala London vid Isle of Sheppey i Kent, föreslås bli London Britannia Airport. Tågstationer under vattnet i flera plan kan göra att höghastighetstågen in till centrala London kan vara inne i staden på 30 minuter.