platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
11-12 maj 2022, Kistamässan
Internationell konferens och mässa
inom Smart City kommer till Stockholm.
möten & Affärer
Nine Yards
går samman med Eventyr.
5-6 feb kostnadsfritt
Science Week 2-6 februari
för en hållbar värld - 60 programpunkter som livesänds digitalt.
upp till 30 personer
Scandic stärker erbjudandet för digital självbetjäning
– gäster kan nu boka möten direkt på webben.
11-12 mars 2022
Karlstad får ny golfmässa
– Scandinavian Golf Fair.
safety & Security
Norge utsetts till världens säkraste land
UAE kom på andra plats, men är säkrast när han går ensam.
30 intervjuer
Forskningsrapport om hybridevent släppt av IAPCO och AIPC
Inblick i hur hybridevent har utvecklats och de möjliga vägarna framåt.
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades på IBTM World Barcelona 2021
Hyllas som enorm framgång av både besökare och av arrangörerna.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
Får ny form och tar grepp om branschens viktigaste frågor.
RSS
rss_icon
Länkar
London vill bygga flygplats på vattnet för 500-600 miljarder kronor

Världens första globala flygplats kan komma att byggas på en konstgjord ö vid Themsens mynning, i varje fall om Londons borgmästare Boris Johnson får som han vill.

Självklart väcker en sådan idén masor av synpunkter och särskilt som den skulle kosta någonstans mellan 500 och 600 miljarder kronor och kunna vara klar redan inom sju år. Flygplatsen planeras i en andra utvecklingsfas få hela sex landningsbanor och en kapacitet att hantera 172 miljoner resenärer om året. Redan 2031 förväntar sig flygmyndigheterna i London att de behöver ha flygplatser som klarar att ta emot hela 300 miljoner passagerare.

– Det är dags att tänka på framtiden, säger London borgmästare Boris Johnson. Det är arkitektfirman Gensler som ritat en spektakulär flygplats som har fyra flytande landningsbanor förankrade i havsbottnen, men med expansionsplaner till att kunna bli sex landningsbanor. Detta kommer att bli ett nationellt infrastrukturprojekt som kan injicera nytt tempo och dynamik i vår ekonomi.

Men Willie Walsh, chef för International Airlines Group, med British Airways, menar att han inte kan förstå hur den ska kunna göras ekonomiskt möjlig.

– Den massiva byggnadskostnaden skulle behöva tjänas in från avgifter som redan före bygget avskräcker operatörerna från att flytta dit, säger Wille Walsh.

– Flygplatsen kan snabbt tillverkas på varv och stålverk i Storbritannien och kan flyta genom havet och placeras i mynningen, säger projektledaren Ian Mulcahey, som inte ser några egentliga problem med att bygga flygplatsen.

Förra veckan meddelade regeringen att ett slutligt beslut om den brittiska utbyggnaden av landets flygplatser kommer att fattas efter nästa riksdagsval 2015. Den nya transportministern Patrick Mcloughlin har tidigare sagt att de experter som utsetts till den nya oberoende kommissionen säkerställer att bästa möjliga långsiktiga lösning också hittas.

Londons flygtrafik har nått sin maxkapacitet och både näringsliv och politiker är angelägna om att lösa stadens behov av utökad trafik. Andra förslag utreds också, exempelvis utbyggnad av befintliga flygplatser, bland annat en tredje bana på Heathrow.

Namnet på den nya flygplatsen, som skulle byggas 30 minuter från centrala London vid Isle of Sheppey i Kent, föreslås bli London Britannia Airport. Tågstationer under vattnet i flera plan kan göra att höghastighetstågen in till centrala London kan vara inne i staden på 30 minuter.