platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige utnämnt till 'Årets oupptäckta golfdestination'
The International Association of Golf Tour Operators (IAGTO) har utnämnt Sverige till 'Årets oupptäckta golfdestination' (undiscovered golf destination of the year) inför 2014. Utmärkelsen tillkännagavs vid en årlig galamiddag i Spanien i går. Skåne har satsat stort på golfturism under många år, och är en starkt bidragande faktor till utmärkelsen.

Tourism in Skåne tillsammans med partners har under många år bedrivit ett systematiskt arbete för att etablera Skåne som golfdestination internationellt, med bland annat aktiv pressbearbetning och visningsresor för researrangörer.

– IAGTO’s utmärkelser väger väldigt tungt i golfvärlden, så att Sverige blir utnämnt till årets oupptäckta golfdestination ger oss en väldigt spännande position med stor potential, säger Per Persson, destinationsutvecklare på Tourism in Skåne.

Det är 150 medlemmar i föreningen International Golf Travel Writers Association som röstar fram vinnaren, och tävlingen administreras av IAGTO i samband med den årliga mässan för golfresebranschen - International Golf Travel Market.

Juryns uppdrag är att hitta ett riktigt guldkorn bland världens golfdestinationer, som inte alla golfare redan känner till. Till sin hjälp i urvalet har de en rad kriterier att bedöma som rör banornas kvalitet och tillgänglighet, attraktivitet och aktiviteter i regionen etcetera.

I Skåne finns drygt 70 av Sveriges 480 golfbanor, varar flera har stått värd för internationella tävlingar under åren, som till exempel Solheim Cup i Barsebäck. Nästa år kommer två internationella europatour-tävlingar på dam och herrsidan. Nordea Masters kommer att spelas på PGA of Sweden National utanför Malmö 2014 samt 2015. Vidare kommer Ladies European Tour – Helsingborg Open att spelas på Vasatorp i början av september 2014.

Detta bör också kunna leda till att flera möten skapas i samband med dessa tävlingar.

Foto: PGA. Fotograf: Michael Denker.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.


Tourism in Skåne AB ägs, tillsammans med systerbolagen Event in Skåne AB, Film i Skåne AB och Invest in Skåne AB, av Business Region Skåne AB (Region Skåne (85 procent) och Kommunförbundet Skåne (15 proent).