nyheter
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige utnämnt till 'Årets oupptäckta golfdestination'
The International Association of Golf Tour Operators (IAGTO) har utnämnt Sverige till 'Årets oupptäckta golfdestination' (undiscovered golf destination of the year) inför 2014. Utmärkelsen tillkännagavs vid en årlig galamiddag i Spanien i går. Skåne har satsat stort på golfturism under många år, och är en starkt bidragande faktor till utmärkelsen.

Tourism in Skåne tillsammans med partners har under många år bedrivit ett systematiskt arbete för att etablera Skåne som golfdestination internationellt, med bland annat aktiv pressbearbetning och visningsresor för researrangörer.

– IAGTO’s utmärkelser väger väldigt tungt i golfvärlden, så att Sverige blir utnämnt till årets oupptäckta golfdestination ger oss en väldigt spännande position med stor potential, säger Per Persson, destinationsutvecklare på Tourism in Skåne.

Det är 150 medlemmar i föreningen International Golf Travel Writers Association som röstar fram vinnaren, och tävlingen administreras av IAGTO i samband med den årliga mässan för golfresebranschen - International Golf Travel Market.

Juryns uppdrag är att hitta ett riktigt guldkorn bland världens golfdestinationer, som inte alla golfare redan känner till. Till sin hjälp i urvalet har de en rad kriterier att bedöma som rör banornas kvalitet och tillgänglighet, attraktivitet och aktiviteter i regionen etcetera.

I Skåne finns drygt 70 av Sveriges 480 golfbanor, varar flera har stått värd för internationella tävlingar under åren, som till exempel Solheim Cup i Barsebäck. Nästa år kommer två internationella europatour-tävlingar på dam och herrsidan. Nordea Masters kommer att spelas på PGA of Sweden National utanför Malmö 2014 samt 2015. Vidare kommer Ladies European Tour – Helsingborg Open att spelas på Vasatorp i början av september 2014.

Detta bör också kunna leda till att flera möten skapas i samband med dessa tävlingar.

Foto: PGA. Fotograf: Michael Denker.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.


Tourism in Skåne AB ägs, tillsammans med systerbolagen Event in Skåne AB, Film i Skåne AB och Invest in Skåne AB, av Business Region Skåne AB (Region Skåne (85 procent) och Kommunförbundet Skåne (15 proent).