nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstads hotellbeläggning utvecklas starkt

Efter september månads rapportering från SCB och en sammanställning för årets nio första månader, ligger Karlstads siffror i täten när det gäller hela rikets utveckling.

I september ökade antalet sålda rum med 8,5 procent jämfört med i fjol. För landet som helhet var motsvarande siffra 3,1 procent. För Karlstads del innebär det drygt 2 000 fler sålda hotellrum.

Det som särskiljer Karlstads utveckling är att både beläggning och snittintäkter ökar. Prisutvecklingen hade en liten ökning på 1,7 procent, medan prisutvecklingen för riket var negativ, genom en minskning med 1,4 procent.

Kombinationen av positiv prisutveckling och bättre beläggning ger Karlstad en ökad logiintäkt med 10,3 procent, vilket motsvarar 2,1 miljoner kronor och kan ställas i proportion till utvecklingen i landet som stannade på 1,7 procent.

September var en rekordmånad även för Karlstad CCC  som gästades av politiska kongresser från Kristdemokraterna och Centern, men även av flera större möten från bland annat Räddningstjänsten, OKQ8 och SKL.

– Karlstad har en bra konkurrenskraft som besöksstad och skapar många arbetstillfällen, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad.

För årets första nio månader visar Karlstad en ökning av logiintäkter på 6,4 procent, vilket motsvarar cirka 10 miljoner kronor, medan siffran för landet är en marginell ökning med 1,5  procent.