platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstads hotellbeläggning utvecklas starkt

Efter september månads rapportering från SCB och en sammanställning för årets nio första månader, ligger Karlstads siffror i täten när det gäller hela rikets utveckling.

I september ökade antalet sålda rum med 8,5 procent jämfört med i fjol. För landet som helhet var motsvarande siffra 3,1 procent. För Karlstads del innebär det drygt 2 000 fler sålda hotellrum.

Det som särskiljer Karlstads utveckling är att både beläggning och snittintäkter ökar. Prisutvecklingen hade en liten ökning på 1,7 procent, medan prisutvecklingen för riket var negativ, genom en minskning med 1,4 procent.

Kombinationen av positiv prisutveckling och bättre beläggning ger Karlstad en ökad logiintäkt med 10,3 procent, vilket motsvarar 2,1 miljoner kronor och kan ställas i proportion till utvecklingen i landet som stannade på 1,7 procent.

September var en rekordmånad även för Karlstad CCC  som gästades av politiska kongresser från Kristdemokraterna och Centern, men även av flera större möten från bland annat Räddningstjänsten, OKQ8 och SKL.

– Karlstad har en bra konkurrenskraft som besöksstad och skapar många arbetstillfällen, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad.

För årets första nio månader visar Karlstad en ökning av logiintäkter på 6,4 procent, vilket motsvarar cirka 10 miljoner kronor, medan siffran för landet är en marginell ökning med 1,5  procent.