nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstads hotellbeläggning utvecklas starkt

Efter september månads rapportering från SCB och en sammanställning för årets nio första månader, ligger Karlstads siffror i täten när det gäller hela rikets utveckling.

I september ökade antalet sålda rum med 8,5 procent jämfört med i fjol. För landet som helhet var motsvarande siffra 3,1 procent. För Karlstads del innebär det drygt 2 000 fler sålda hotellrum.

Det som särskiljer Karlstads utveckling är att både beläggning och snittintäkter ökar. Prisutvecklingen hade en liten ökning på 1,7 procent, medan prisutvecklingen för riket var negativ, genom en minskning med 1,4 procent.

Kombinationen av positiv prisutveckling och bättre beläggning ger Karlstad en ökad logiintäkt med 10,3 procent, vilket motsvarar 2,1 miljoner kronor och kan ställas i proportion till utvecklingen i landet som stannade på 1,7 procent.

September var en rekordmånad även för Karlstad CCC  som gästades av politiska kongresser från Kristdemokraterna och Centern, men även av flera större möten från bland annat Räddningstjänsten, OKQ8 och SKL.

– Karlstad har en bra konkurrenskraft som besöksstad och skapar många arbetstillfällen, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad.

För årets första nio månader visar Karlstad en ökning av logiintäkter på 6,4 procent, vilket motsvarar cirka 10 miljoner kronor, medan siffran för landet är en marginell ökning med 1,5  procent.